Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

vragen over de T4
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

Na reparatie van een behoorlijke olielekkage-pakking dicht bij de oliefilter!?-,meldt de garagist me dat de motor op is en dat hij het spoedig helemaal zal gaan begeven-iets met druk opbouwen / zuigerveren verteld hij me.
Ik rij met deze t4 nu 5 jaar met veel plezier :ikrij -al zou die iets pittiger mogen zijn- en rij jaarlijks 10000km zonder grote problemen te hebben gehad.
Nou is mijn vraag; Wie heeft er advies en mogelijk een niet al te kostbare oplossing? Omgeving Alkmaar.
Bij voorbaat dank.
Bijlagen
Foto054.jpg
Foto054.jpg (17 KiB) 1862 keer bekeken
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door repelsteeltje »

ik zou gewoon doorrijden totdat hij het niet meer doet of de olie overboord pompt. dingen kunnen veel aan. voor het zelfde ga je nog vrolijk 5 jaar verder. Houd wel het olieverbruik in de gaten. Jammer als hij zou vastlopen door oliecrisis.

daarna zoek je een gelijke donor motor. of ombouw naar 1.9 TDI :yes
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door frank884 »

als er genoeg olie en koelvloeistof op zit en je houdt dat goed in de gaten dan kan die nog lang rijden
zeker met maar 10.000 per jaar
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Pascal-141 »

Ik heb het ook al vaker opgemerkt dat de 1.9TD motoren in een T4 bij km-standen boven 300.000km nogal eens beginnen tekenen van overmatige slijtage vertonen . Ik vermoed dat dat komt omdat die 68PK-tjes in een T4 toch wel hard moeten werken .

Maar aangezien je toch niet veel km rijd per jaar , zou ik er ook gewoon blijven mee verder rijden ,zolang het blokje in koude toestand nog goed wil starten. Als hij te veel carterdruk begint te "blazen" , haal dan de ontluchtingsslang los van de luchtinlaat , en hang die in een "oil catch tank" (of een lege plastiek fles doet het ook wel hoor) .

Een motor die te veel carterdruk heeft , kan al eens op hol slaan . Dat betekend dat hij gaat lopen op de oliedampen , ipv op diesel , en dan "slaat hij dus op hol" , letterlijk dan. Hij kan dan makkelijk door het rood trekken , en dan heb je kans op "boem" ... (heb het zelf al meegemaakt met een Golfje )
Om dat te vermijden : carterontluchtingsslang losmaken van de luchtinlaat (en in de inlaat steek je een dopje of zo , om dat gat af te sluiten )
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

Deze berichten maken mij een stuk minder zorgelijk, waarvoor zeer mijn dank.

Ik was al aan het sparen en op zoek naar een revisieblok en revisiebedrijven.

Het is wel zo dat ik jaarlijks richting Spanje ga met m'n t4, zijn er wellicht onder de weetjewel leden,
mocht er nood aan de man zijn, die reviseren kunnen? of een goed adres weten? liefst Noord-Holland.
Zijn er ook nog manieren om zo'n blok minder te laten belasten?

Ik zal voor de zekerheid carterontluchtingsslang losmaken van de luchtinlaat, even kijken of ik die morgen kan vinden.
Die slang gewoon goed afknijpen? is dat ook voldoende?
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door repelsteeltje »

ik zou gewoon niets doen met die carterslang, of je moet grote blauwe rooksporen trekken.....

mijn eerste golf diesel reed na 700.000 km nog steeds, daar kon op één tank diesel zo een liter olie bij, zonder te peilen...
Ging niet eens meer verse olie in; verzamelde overal en nergens het spul wat kennissen aftapten :lach
Achterkant van de auto was altijd wat vettig, goed tegen de roest.

Compressie voor de gein eens gemeten, was niet veel soeps meer. Haalde de 12 bar koud niet eens.
Maar een indirect ingespoten diesel start bij te lage compressiedruk, goede verstuivers en goeie gloeipitten evengoed altijd.
Warm was het wel eens zeuren om hem aan de gang te krijgen. De laatste maand dat ik hem had moest ie zo af en toe een flinke puf startpilote hebben bij warme motor.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Pascal-141 »

leonard schreef:.
Die slang gewoon goed afknijpen? is dat ook voldoende?
Nee ! niet afknijpen !
Trek die ontluchtingsslang eens los , en kijk bij draaiende (warme) motor of daar veel damp uitkomt .
En indien dat veel weg heeft van een schoorsteen , dan zou ik de "truuk met de fles" maar toepassen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef:ik zou gewoon niets doen met die carterslang, of je moet grote blauwe rooksporen trekken.....

mijn eerste golf diesel reed na 700.000 km nog steeds, daar kon op één tank diesel zo een liter olie bij, zonder te peilen...
.
Dat was waarschijnlijk een Golf met 1.6D ? Dat is geen abnormaal hoge km stand voor een oude Golf .
Maar de 1.9TD motor uit een T4 trekt het helaas niet zo lang is mijn ervaring, zoals ik eerder al aangaf .
Het hoogste km-stand dat ik al gehad heb bij een 1.9TD (uit T4) was 439.000km , en ik vond toen al dat die ondanks de km stand nog verdacht goed presteerde , maar die bleek later al eens een revisie gehad te hebben ...
Ik heb momenteel nog 2 1.9TD blokken liggen die allebei de 300.000km net niet gehaald hebben, blokjes zijn gewoon "op" .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door repelsteeltje »

idd, 1.6 D blokjes. maar sommige hadden ze met 3 ton ook schoon op hoor.

de 1.9 TD moet best lang mee kunnen, alles gaat of staat met onderhoud en het gevoel voor techniek van de gebruiker. Tuurlijk heeft hij het in een bus niet makkelijk. Het beroerdste voor deze motoren is langdurig plankgas draaien om maar 125 km/h te rijden.

Daar gingen de 1.6 D blokken in de vorige transporter ook aan kapot.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Pascal-141 »

repelsteeltje schreef:Tuurlijk heeft hij het in een bus niet makkelijk. Het beroerdste voor deze motoren is langdurig plankgas draaien om maar 125 km/h te rijden.

Daar gingen de 1.6 D blokken in de vorige transporter ook aan kapot.
Inderdaad , dat bedoel ik :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

[quote="repelsteeltje"]ik zou gewoon niets doen met die carterslang, of je moet grote blauwe rooksporen trekken.....

Wellicht is de hoge carterdruk het probleem van de "uitgeblazen pakking" en volgen er misschien nog meer pakkingen of erger nog...m'n motortje gaat stuk.
Dus de slang van de carter naar beneden laten hangen, fles of bakje er onder en de slang van de inlaat afdoppen.
Meteen maar de egr-klep afsluiten? of heeft dat dan nu weer nadelige bijwerkingen?
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Olaf »

Maak die paddestoel op je kleppendeksel maar eens schoon, hier zit een gaasje/zeefje in welke nog wel eens helemaal dicht gaat zitten. Gewoon met remmenreiniger doorspoelen en doorblazen met perslucht.

Succes, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door Harry 341 »

leonard schreef:Na reparatie van een behoorlijke olielekkage-pakking dicht bij de oliefilter!?-,meldt de garagist me dat de motor op is en dat hij het spoedig helemaal zal gaan begeven-iets met druk opbouwen / zuigerveren verteld hij me.
Ik rij met deze t4 nu 5 jaar met veel plezier :ikrij -al zou die iets pittiger mogen zijn- en rij jaarlijks 10000km zonder grote problemen te hebben gehad.
Nou is mijn vraag; Wie heeft er advies en mogelijk een niet al te kostbare oplossing? Omgeving Alkmaar.
Bij voorbaat dank.
Je hebt Mail...grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
BobPeereboom
Berichten: 67
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:11

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door BobPeereboom »

Als ik jou was zou ik er ook lekker mee door rijden. Gewoon olie op niveau houden, en af en toe gewoon lekker lange ritten rijden van een paar 100 Km.Wel even je EGR afdoppen, dan krijgt je motortje tenminste 100% verse lucht binnen. Mocht het olieverbruik toenemen, eerst compressie meten! De turbo kan slijtage vertonen, en dan verstookt hij de olie via de turbo.. Zou zonde zijn als je dan een revisie laat doen, en het is dan hetzelfde.
Ik rij een 98er 1.9 TD
Ik rijdt er, gemiddeld, 10.000 km per maand mee, en hij staat nu op 350.000 km. Dit zijn echte kilometers, dus zonder revisie werkzaamheden.
Ik kocht hem een jaar geleden met ik geloof ruim 2 ton er op. Vanaf de dag dat ik hem heb, verstookt ie ongeveer een liter op de 3000 km, en dat is nogsteeds hetzelfde.
Ondanks de debiele kilometerstanden die ik er mee afleg, ververs ik alsnog de motor olie. Uiterlijk na 10.000 Km. En ik gooi er gewoon de olie van de Acion in. 15w40 mineral.. Ik moet zeggen dat ik hem heel rustig warm rij, en op de autobaan altijd 110/120 rij.
Tot zover mijn reactie.
leonard 1233
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 jan 2010, 20:54
Locatie: Doetinchem

Re: Toe aan revisie? 1.9td'96 zou druk opbouwen,325.000km

Bericht door leonard 1233 »

Mijn 1.9td had en heeft nu hopelijk ook na deze reparatie weinig olieverbruik, al zweet hij wel van alle kanten.
Ik laat hem ook altijd rustig op temperatuur komen, ik zet zelfs de verwarming pas aan als die op temperatuur is en ik rij zo weinig mogelijk korte stukken.
Wat mij wel opvalt is dat de temperatuurmeter altijd en ook altijd -ongeacht hoge berg op af of- precies op het streepje onder het midden belandt, goed toch?
Maar goed, volgende week even een EGR afdopset bij de dealer halen en ik zal het olieniveau goed in de gaten houden, bedankt voor de tips.
Plaats reactie