Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ABS sensor doorverbinden??

vragen over de T4
Plaats reactie
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Ik kwam er vandaag achter dat de 2 draden van de ABS stekker Rechts achter zijn doorverbonden. Het lampje op het dashboard heb ik nog nooit zien branden. Voordat ik nu van alles ga vervangen, waarom zou dit gedaan zijn? Zijn er wjwellers die hier ervaring mee hebben? Het betreft overigens een 111kw uit 2001.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry 341 »

Al eens met deze bus voor de apk geweest?
Grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Nee nog niet. Heb em nog geen jaar. Maar goed, dat maakt voor de APK ook niet uit, als er geen lampje brand dan is dat geen afkeur.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Olaf »

Volgens mij moet een ABS systeem indien gemonteerd , ook deugdelijk werken. Ziet de APK keurmeester dat er een sensor doorverbonden is of ontbreekt, mag hij de bus afkeuren. Is het controlelampje wel aanwezig, en niet verwijderd ?'

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Voordat we nu een APK discussie krijgen. Dit was niet mijn vraag....
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry 341 »

Defecte abs sensor omzeilen......
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Dat ligt wel voor de hand, maar is het zo ingewikkeld een sensor te vervangen?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry 341 »

Die kunnen erg vast zitten en afbreken....en als je bus dan toch verkocht gaat worden.....(vorige eigenaar)
Is het een synchro?
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Nee geen synchro. Waar moet ik op letten bij vervangen? Zag dat een sensor rond de 15 euro kost in D.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry 341 »

Zit met een klein pestboutje vast/geborgd...voorzichtig en met beleid lossen...sensor zelf kan ook behoorlijk vastzitten in het aslichaam...
en ik zou toch even bij de dealer naar de prijs vragen..sommige dingen vallen mee...
Grt Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry62 »

Rechts achter en links voor zitten de draden voor remblok slijtindicatie.
Ik denk dat bij meer T4's deze zijn doorverbonden.

Haal ze los om te testen en en kijk of je lampje van de slijt indicator gaat branden en
volgens mij hoor je bij opstarten ook drie pieptoontjes.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry 341 »

T4beach schreef:Nee nog niet. Heb em nog geen jaar. Maar goed, dat maakt voor de APK ook niet uit, als er geen lampje brand dan is dat geen afkeur.
ABS lampje moet branden bij contact aan zetten en uitgaan na motor starten....APK eis.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
T4beach
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 apr 2013, 20:45

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door T4beach »

Links achter waren de draden van remblok slijtage al door geknipt en door verbonden. De Abs is doorverbonden bij een stekker tegen de kokerbalk rechts achter. Ik zal er nog eens goed naar kijken als ie weer op een brug staat.
Lampje gaat idd aan bij contact aan zetten en daarna ook keurig weer uit.
Misschien stomme vraag maar werkt Abs wel op 3 wielen als er 1 sensor is doorverbonden? Ik neem aan dat hij dat wiel dan niet ziet alszijnde blokkerend...? Of gaat dan alle remdruk naar dat ene wiel toe?
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door Harry62 »

ABS sensoren kun je niet doorverbinden. Ze werken met variabelen.
Vergelijk het met je fiets dynamo, hoe sneller het rad draait hoe hoger de variabele.

Normaal gesproken zit linksachter geen slijtage indicator.
Met links bedoelen we bestuurderskant om verwarring te voorkomen :zwaai
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
rick_k
Berichten: 1679
Lid geworden op: 05 apr 2009, 22:01

Re: ABS sensor doorverbinden??

Bericht door rick_k »

Als de ABS sensor doorverbonden zou zijn, dan zou de auto steeds denken dat er 1 wiel stilstaat en dus zou je een foutmelding krijgen. Hoe kan je dit proberen? Vrij simpel, zet de bus met 1 voorwiel in de lucht en geef een almachtige slinger aan dat wiel, terwijl de bus op contact staat. Ik weet niet vanaf welke snelheid hij de ABS signaleert, maar als je hard genoeg draait, dan zou er een melding moeten verschijnen dat er een sensor niet goed is. Dat denkt hij dan, omdat hij 3 stilstaande wielen ziet en 1 draaiende.

Zou ook zichzelf moeten resetten na een 500 meter rijden, met alle wielen op de grond dan.

mvg Rick
Plaats reactie