Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ARGO FET laadstroomverdeler?

vragen over de T4
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door VWZN »

Ik overweeg deze samen met een huishoudaccu te plaatsen.
Goede keus of zijn er betere alternatieven?

En, waar te plaatsen?
En, welke route en dikte van de kabels?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb mij ooit in deze materie verdiept en ben tenslotte bij een Cyrix relais uitgekomen. Voor mij de beste keuze. De redenen weet ik niet meer precies. Ik weet wel de voordelen van het relais, maar onvoldoende de nadelen van het door jouw genoemde apparaat.

Voor meer en voor je andere vragen zie mijn blog: http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/s ... latie.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door VWZN »

Ik dacht dat je alleen exact dezelfde accu's paralel mocht aansluiten?
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door repelsteeltje »

wil je het simpel doen, doe het dan zoals in een california standaard is.

er zit een eenvoudig 80 ampere relais tussen de startaccu en de camperaccu. dit relais wordt bediend door de D+ van de dynamo. Schema's zijn wel te vinden op t4 wiki. denk wel even aan de juiste kabeldikte!!

zodra de motor loopt worden beide accu's geladen. Accu's zijn overigens totaal verschillend, dit maakt schijnbaar niet uit. het systeem werkt prima. ik heb al eens een startaccu en boordaccu in zo'n wagen gehad die pas na 10 jaar vervangen zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Multivan Generation »

@ repelsteeltje,

zo heb ik het ook gedaan.
En werkt gewoon prima.

D+ na contact weghalen en niet er voor :knipoog
Anders kun je eventueel een foutmelding krijgen op een FIS teller unit..

zie ook hier onder het kopje T4 camper ombouw :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Mickel Moen »

Het Cyrix relais hoef je niet aan de D+ te hangen, maar sluit je gewoon met de plus aan op de startaccu.

Er zit iets tegenstrijdige in het parallel schakelenen van de startaccu en de totaal verschillende accu('s) van de HH-accubank. Immers er wordt altijd geadviseerd, om alleen exact gelijke accu's (uit dezelfde batch) parallel te schakelen. Dit heeft er mee te maken, dat de cellen in een accu altijd iets verschillen. Hoe groter het verschil, hoe sneller de veroudering. Bij een kwaliteitsaccu is dit verschil minimaal en heb je een lange levensduur. Schakel je echter twee totaal verschillende accu's, dan zal de ene accu nooit naar 100% geladen worden en sneller verouderen.

Het punt is, dat je hier dat je te maken hebt met tijdelijk schakelen. Zodra je de bus recreatief gebruikt, de koelkast staat bijvoorbeeld aan, levert de dynamo de stroom en laadt de accu's, zolang je rijdt. Op het moment dat de motor stopt, worden de accu's weer ontkoppelt door het relais. (Bij de Cyrix met enige vertraging, dit heeft ermee te maken, dat de Cyrix een beredeneerd schakelgedrag heeft, om "flipperen" van het relais te voorkomen. De mate van laden van de HH-accu (type/merk) zal verschillen, maar ga er maar vanuit, dat de HH-accu nooit voor de volle honderd procent door de dynamo geladen wordt. Ik adviseer dan ook, om de HH-accu periodiek door een acculader te optimaliseren.

Voor de accu's in de accubank gaat dit verhaal niet op, aangezien deze accu's continu met elkaar verbonden zijn. Indien je twee (of meer) accu's in je HH-accubank hebt, moeten ze identiek zijn. Dit geldt ook voor de bekabeling. Voor meer zie mijn pagina over parallel schakelen. http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/10/s ... accus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is een enkele HH-accu nog altijd het beste.

Mijn redenatie is dan ook, dat je beide systemen, start en HH-accu, als twee afzonderlijke systemen benadert. Alleen als ik rijd, zijn de twee systemen geschakeld. Ik heb het relais manueel schakelbaar gemaakt.Bij niet recreatief gebruik, schakelt het relais niet. Zo ook, als de HH-accubank door de acculader geoptimaliseerd wordt, heb ik de twee systemen manueel gescheiden. Aangezien de Cyrix bidirectioneel werkt, zou deze ook schakelen zodra je de acculader op de HH aansluit, dan zou de startaccu ook geladen worden en heb je weer te maken, met twee ongelijkwaardige systemen. Voor het optimaliseren van de HH-accu geen goede zaak.

Bedenk ook, dat het gebruik van startaccu en HH-accu totaal verschillend is. Een startaccu in staat om zeer kortstondig een hele hoge stroom te leveren, maar de hoeveelheid is minimaal.
Een HH-accu is er echter op gebouwd om langdurig kleine stromen te leveren en diep te worden ontladen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Mickel Moen »

Even een correctie Jan. Een Optima is een AGM en geen gelaccu. Voor de rest :toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt het zo mooi voorstellen als je wilt,
maar kijk even onder de streep wat het prijsverschil is :knipoog :zwaai

Ik had een 83 Amp AGM accu voor 70 Euro (weetjewelprijs) en die doet het prima.
De vorige Sonnenschein gel accu heeft het 10 jaar volgehouden in de bus en is een paar keer goed leeg getrokken,
en die had ik 2de hands uit een scootmobiel voor 25 euro.

Scheidingsrelais:
kijk hier

Cyrix:
onder andere hier
En een theoretische benadering is prima, als er onder de streep maar hetzelfde uitkomt, en dat is gewoon laden van een 2de accu voor huis tuin en keuken gebruik,
niets meer en ook niets minder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hendrik Jan
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 mar 2013, 17:25

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Hendrik Jan »

Ik heb zelf al meer dan een jaar geleden dit relais ingebouwd: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8560 ... -?ref=list" onclick="window.open(this.href);return false; dat is een zelfdenkend relais zoals Jan beschrijft.
Werkt perfect hoor, regelt puur op spanning; deze onder de 12,8V komt koppelt hij de accu's los van elkaar en boven de 13,6V weer aan elkaar.
In de praktijk komt dit erop neer dat het relais binnen een seconde of 5 na het starten inkomt en als je de motor uitzet en er is geen verbruik duurt het soms een paar minuten, als je echter de deuren op slot klikt valt de spanning even net ver genoeg om direct uit te schakelen.
En die 60A nominaal stroom is ruim voldoende, zeker als je een semi-tactie (lichtaccu) gebruikt, die heeft een dusdanig hoge inwendige weerstand dat hij nooit extreem hoge laadstromen zal opnemen.
Ik heb dit relais met een zekering van 50A beveiligd en die is er nog nooit uit gegaan, ook niet toen mijn 2e accu eens helemaal leeg was :toppie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Mickel Moen »

@ multivan G, Peter,

Het is maar net, waar je de HH-accu voor wilt gebruiken. Is het enkel voor wat licht gebruik, wat lampjes, een pompje, opladen van mobiele apparatuur enz, dan hoef je niet zo'n zware installatie. Heb ik ook nooit beweerd. Heb je een zware verbruiker, zoals ik heb, met een compressorkoelbox en wil je een zeker aantal dagen vrij kunnen staan, dan zul je je installatie daar op moeten aanpassen. Ook dan zijn er weer legio mogelijkheden. Combineer je met een zonnepaneel en wil je alleen in de zomer vrij staan, dan kun je volstaan met een accu van ± 80Ah. Een goedkope natte kan dan net zo goed als een dure Optima.
Ik heb niet gekozen voor een zonnepaneel, omdat ik dat maar een lelijk ding op mijn bus vind, dan kom je al gauw op een accubank van 150Ah, waar ik 3 a 4 dagen mee vrij kan staan zonder bij te laden. Uiteindelijk zijn het Optima's geworden, i.v.m de plaatsing onder de voorstoelen en nog een aantal positieve eigenschappen.

Je uiteindelijke keuze is altijd het resultaat van je zoektocht en de keuzes van dat moment. Wellicht had ik nu weer anders gekozen.

Er is geen eenduidig advies te geven. Alles is afhankelijk van van campergedrag (als het een camper betreft) en wensen.

@TS
Je kunt beginnen met het uitrekenen met je toekomstige verbruik. http://mickelmoen.blogspot.nl/2013/01/b ... j-12v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door VWZN »

Hellup :muur
Bomen en Bos of zoiets.
Kan ik dan niet beter kiezen voor een Omvormer 12-220v en een acculader?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Multivan Generation »

Wat zal je het voor gaan gebruiken die 2de accu?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door VWZN »

Multivan Generation schreef:Wat zal je het voor gaan gebruiken die 2de accu?
Om (als ik niet aan de 220volt sta) wat verlichting, koelbox, opladen telefoons en eventueel verwarming te kunnen gebruiken.
Dit zal waarschijnlijk niet vaker dan 10x per jaar 1 nachtje zijn.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door Multivan Generation »

hou het dan simpel is mijn devies..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: 24 aug 2013, 08:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: ARGO FET laadstroomverdeler?

Bericht door VWZN »

Multivan Generation schreef:hou het dan simpel is mijn devies..
En dat is?
Want daar begon mijn topic min of meer mee.
Plaats reactie