Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppakking

vragen over de T4
Plaats reactie
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Koppakking

Bericht door Toin »

2.4 d aab '94 163000km
Hallo, is sludge (beige slijm aan de wanden van koelvloeistofreservoir) altijd een indicatie voor een
lekke koppakking?
Of kan er ook een andere reden zijn?
Ikzelf heb er nooit hele kleine stukjes mee gereden, misschien vorige eigenaar.
Hij verbruikt nauwelijks olie, rijd verder goed en starten na lang stilstaan levert soms wat lichte rook op die snel weer verdwijnt, trekken boven de 1300mtr geeft ff wat zwarte rook, alleen bij gasgeven.
Wat is hierover jullie mening?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppakking

Bericht door Geert G »

Hoe is het gesteld met je koelvloeistof level?
Moet je dit af en toe bijvullen?
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Re: Koppakking

Bericht door Toin »

Geert G schreef:Hoe is het gesteld met je koelvloeistof level?
Moet je dit af en toe bijvullen?
Hoi Geert
Ik heb de auto sinds nov en nu 15000 km gereden, die sludge zat er toen al in.
Maar nooit koelvloeistof bij hoeven vullen,
Hoezo?
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Koppakking

Bericht door Geert G »

Hoi Toin,

Hoezo..........????
Vocht om sludge te laten ontstaan moet toch ergens vandaan komen, vandaar m'n vraag. :toppie
Maar het kan een indicatie zijn voor een doorgeslagen koppaking.

Probeer dit anders effe: Forté Motorflush
http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html" onclick="window.open(this.href);return false; Verkrijgbaar via de vakhandel.

Dit werkt normaliter behoorlijk goed. :jumpklap

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Toin
Berichten: 85
Lid geworden op: 31 okt 2013, 09:58

Re: Koppakking

Bericht door Toin »

Geert G schreef:Hoi Toin,

Hoezo..........????
Vocht om sludge te laten ontstaan moet toch ergens vandaan komen, vandaar m'n vraag. :toppie
Maar het kan een indicatie zijn voor een doorgeslagen koppaking.

Probeer dit anders effe: Forté Motorflush
http://www.forte-nwe.nl/NL/Forte-Produc ... Flush.html" onclick="window.open(this.href);return false; Verkrijgbaar via de vakhandel.

Dit werkt normaliter behoorlijk goed. :jumpklap

Gr, Geert
Hoi
Met hoezo bedoel ik als je vloeistof moet bijvullen is dat dan een indicatie?.
Want dat level blijft constant
Het gaat trouwens om sludge in de koelvloeistof, onder de olie dop vind ik geen sludge
Maar dat is natuurlijk een langere buis tot de dop
Gebruikersavatar
dijk
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:00
Locatie: LA, N-O Brabant

Re: Koppakking

Bericht door dijk »

Sludge in je koelvloeistof reservoir= olie in je koelsysteem.
Sludge onder de olievuldop= koelvl.stof in je olie.




Spoel anders je reservoirtje eens schoon met ontvetter en kijk of het terugkomt.
VW T4 111KW
Landcruiser BJ42
BMW X6M
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koppakking

Bericht door Multivan Generation »

Toin schreef:Het gaat trouwens om sludge in de koelvloeistof, onder de olie dop vind ik geen sludge
Maar dat is natuurlijk een langere buis tot de dop
dijk schreef:Sludge in je koelvloeistof reservoir= olie in je koelsysteem.
Sludge onder de olievuldop= koelvl.stof in je olie.
Spoel anders je reservoirtje eens schoon met ontvetter en kijk of het terugkomt.
Ik zou allereerst de koelvloeistof eens helemaal aflaten.
Vervolgens bij het onderste punt van het koelsysteem, vaak is dat het koelvloeistof pompje,
eens bekijken of het pompje nog vrij loopt.
Dit is namelijk het laagste punt en weinig stroomsnelheid daar, dus veel kans op "neerslag van vuil-deeltjes".

Als jouw omschrijving van wat drap in je koelvloeistof tankje overeenkomt met wat ik een paar maanden geleden zelf heb gehad,
dan zou ik, als ik jou was, mijn gehele koelsysteem eens goed doorspoelen met lauw-warm water,
en vervolgens het expansie tankje eens goed schoonmaken, ook de dop.
En vervolgens verversen met nieuwe koelvloeistof..

Mijn koelvloeistof werd na verloop van tijd kleurloos ipv fel roze (in mijn geval G12+).
Koelvloeistof heeft niet alleen een koelende functie maar ook een reinigende functie..

Ook is een 2,4 diesel wat gevoeliger voor de koeling, dus compleet verversen hiervan kan zeker een aanrader zijn.
Bij de Action is het zeer betaalbaar :knipoog
Reken op ongeveer 10 liter nodig met spoelen er bij.

Groeten en succes

Peter
Plaats reactie