Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wisserinterval werkt niet.

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Mickel Moen »

Beste weetjewellers,

De interval functie van mijn ruitenwissers doet het niet meer.
Voor de rest doen de ruitenwissers het prima, maar de interval en de bijbehorende schakelaar dus niet.

Nu heb ik net de startaccu vervangen en is dus alle stroom er even af geweest. Lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft.

Iemand enig idee, wat het kan zijn en waar ik moet zoeken?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door heemskerk »

Ik zou het eerst de schakelhendel eens doormeten, meest voor de hand liggend. Ik meen mij te herinneren dat de interval geregeld word door het boordregelapparaat, hopelijk zit daar het probleem niet. De uitvoering zonder regensensor heeft de intervalregelingssnelheid boven op de hendel zitten. Mogelijk zit 'm het probleem daar of de bijbehorende (stuur)bekabeling.
Aan de andere hendel voor de cruiscontrol gaat ook met enige regelmaat een kabelbreukje ontstaan, misschien bij jou ook het geval?
Gebruikersavatar
Rolf T5 54
Berichten: 133
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:55
Locatie: Drenthe!!

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Rolf T5 54 »

Heb je dingen verandert in het boordregelapparaat? Zoals de comfortschakeling? En is de bus volledig spanningsloos geweest? Dan kan dit een probleem zijn. Zie ook op Gerrit Speek met veranderingen met de VAG-Com. Anders idd een draadbreuk, mijn cruisecontrol doet ook wel eens vervelend.... moet steeds harder drukken.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Mickel Moen »

Nee ik heb niets veranderd. Enkel de accu omgewisseld.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Mickel Moen »

Zelf ook nog even aan het speuren geweest. Ik kwam dit tegen:
Ruitenwissermoter heeft een relais, standaard half mechanisch-half elektrisch, zit meestal naast de X-ontlastrelais(30 Amps) in of rond zekeringkastje, die relais gaan regelmatig stuk, en zijn zeer gevoelig voor overspanning en voor kortsluitspanning.Ik neem dus aan dat je ruitenwissers nog werken en enkel je interval werkt niet?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=116201" onclick="window.open(this.href);return false;

Bedenk nu ook, dat ik vorige week voor de accuwissel nog met een lege accu gestaan heb. Weekend gekampeerd en wat extra accessoires (iPod touch, mifi) en natuurlijk steeds het aan en uit gaan van de binnenverlichting bij openen portieren, hadden de accu compleet leeg getrokken. Ik wist dat hij op het laatst liep, want een nieuwe had ik reeds klaar staan. Zelfs starten op de HH-accu's via de startassist van de Cyrix wilde niet meer.
Dus gestart met startkabels op de T5 van de eigenaar van de camping. Die moest wel gas geven, want ook op stationair draaien startte de bus niet.

Mijn vermoeden is, dus dat het relais kapot is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet / opgelost.

Bericht door Mickel Moen »

EN DE OPLOSSING

Nog even speuren, op ons eigen :wjw
Ik heb inmiddels via een duitse forumsite de oplossing.
Je gelooft het niet maar schijnbaar was mijn motorkap niet goed genoeg gesloten waardoor de interval niet meer werkt.
Na het goed sluiten werkt alles weer.

Doe er je voordeel mee.
viewtopic.php?f=3&t=22766" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat was het dus; :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur

en nu weer: :driveT5 Morgen op naar België voor een korte vakantie. :campingT4
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef:Zelfs starten op de HH-accu's via de startassist van de Cyrix wilde niet meer.
Dus dat is dan ook geen aanbevelend aankoop argument..

Binnenverlichting schakelen we altijd uit zodra we op de camping komen,
wellicht een idee? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Dat van de startassist, verbaasde mij ook. Eerder was het wel een paar keer gelukt. Maar zoals ik al schreef, lukte het starten ook niet op een stationair draaiende T5. Pas toen deze even flink gas gaf, lukte het starten.

Als de startbatterij echt helemaal plat is, helpen dus de HH-accu bij deze T5 ook niet. Blijkbaar is er erg veel stroom nodig. Dat zouden de twee Optima's makkelijk moeten kunnen leveren. De Cyrix is zwaar genoeg om een hoge startstroom door te laten. Het zal dus niet aan de Cyrix liggen. Ik heb dus niet meteen een logische verklaring. Die zal er zijn, maar daarvoor schiet mijn kennis tekort. Of het wat uitmaakt weet ik niet, maar mijn dagrijverlichting staat standaard aan en zal dus ook de nodige stroom nemen.

Ik vermoed, dat dit nog de orginele accu was. Die heeft het dus 10 jaar volgehouden.
Ik heb er nu weer een lekkere verse accu in. Iets meer vermogen dan wat erin zat. Een VARTA SILVER DYNAMIC 85Ah 800A.

Dat van die binnenverlichting uitschakelen is een goede tip. Logisch ook. Raar dat ik daar niet eerder aan gedacht heb. Dus bedankt. :toppie
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
dirk
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:36
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door dirk »

Mickel net vertellen dat heb ik ook een keer gehad ,was voor de dealer ook een nieuwtje dat ik het vertelde.
Zal wel een bedoeling hebben ???????????????????????
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wisserinterval werkt niet.

Bericht door Multivan Generation »

Het is dat ik schreef voordat de kampeer en zelfbouw meeting zou starten,
dat de gadgets etc wel thuisgelaten konden worden..
:knipoog
Er was niets mis met dat gitaar-vertier :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Wisserinterval werkt niet / opgelost.

Bericht door ktmkrik »

Mickel Moen schreef:EN DE OPLOSSING

Nog even speuren, op ons eigen :wjw
Ik heb inmiddels via een duitse forumsite de oplossing.
Je gelooft het niet maar schijnbaar was mijn motorkap niet goed genoeg gesloten waardoor de interval niet meer werkt.
Na het goed sluiten werkt alles weer.

Doe er je voordeel mee.
viewtopic.php?f=3&t=22766" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat was het dus; :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur :muur

en nu weer: :driveT5 Morgen op naar België voor een korte vakantie. :campingT4
Wat ik zelf heb gehad is dat de micro switch bij het slot van de motorkap iets was verschoven, dan werkt de wisser interval ook niet meer.
Boordcomputer ziet de motorkap dan als geopend terwijl die gewoon gesloten is.
Plaats reactie