Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW T5 soms slecht starten en airco update

vragen over de T5
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

VW T5 soms slecht starten en airco update

Bericht door kennyw »

Hallo,

Ik zal me eerst voor stellen. Ik ben Kenny Whitlou en heb sinds 4weken een VW T5 2.5TDI 130PK 2006 automaat gekocht.
KM 206000

Helaas had ik geen garantie bij aankoop van de auto. Want heb het volgende probleem.

Af en toe duurt het wat langer voordat de auto start. Als dat gebeurt lijkt het ofdat de auto een paar seconden op 4cilinders loopt. daarna rijdt de auto perfect en merk ik er niks meer van. Het rare is dat het soms gebeurt wanneer de motor koud is. maar soms ook wanneer de motor warm is. Nu heb ik eerst gezocht op dit forum en zie ik dat het aan de verstuivers zou kunnen liggen. (Het lijkt mij dat de auto handelaar het dan had kunnen weten). Betekend dat ik nu een nieuwe kop moet laten monteren. of bij de dealer een reparatieset van de verstuivers moet laten monteren. Ook heb ik alle foutcodes uitgelezen en krijgt geen foutcodes.

2de probleem. De airco wordt niet koud. Ben naar de garage geweest en heb hem eerst laten vullen. Mag niet baten.
Ik heb de airco uitgelezen en geen foutcodes. als ik de airco aanzet zie ik ook geen verandering in de motor toerental.
Weet iemand hoe ik kan zien ofdat de airco pomp kapot is?

Alvast bedankt

gr,

Kenny
Laatst gewijzigd door kennyw op 23 mei 2014, 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door ronald tdi »

Allereerst welkom hier en stel je even voor in de juiste topic, vinden we wel leuk.

Start probleem weet ik niet zo veel van.
Echter je kan de verstuivers laten testen, maar daar houd de kennis bij op.

Betreft de airco, hoor je buiten geen klik geluid?
En je kan de vloeistof druk laten meten, dit gebeurd ook bij een airco test/onderhoud.
Dus airco aan en dan meten.
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door kennyw »

de airco

ik hoor geen tik bij de pomp. als ik de airco aanzet. met uitlezen zie ik dat wanneer ik de airco aanzet dat de druk wel reageert.
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door ronald tdi »

Als druk reageerd denk ik dat de pomp niet stuk is. en werkt.
Het rare is dat je niets merkt, dit moet eigenlijk wel, al is het maar in verbruik, daar wordt het ook aangegeven.
Deze gaat met kleine stapjes omhoog.
Gebeurt dit niet dan zeg ik pomp stuk, dus vreemd...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

kennyw schreef:Hallo,

Ik zal me eerst voor stellen. Ik ben Kenny Whitlou en heb sinds 4weken een VW T5 2.5TDI automaat gekocht.

Helaas had ik geen garantie bij aankoop van de auto. Want heb het volgende probleem.

Af en toe duurt het wat langer voordat de auto start. Als dat gebeurt lijkt het ofdat de auto een paar seconden op 4cilinders loopt. daarna rijdt de auto perfect en merk ik er niks meer van. Het rare is dat het soms gebeurt wanneer de motor koud is. maar soms ook wanneer de motor warm is. Nu heb ik eerst gezocht op dit forum en zie ik dat het aan de verstuivers zou kunnen liggen. (Het lijkt mij dat de auto handelaar het dan had kunnen weten). Betekend dat ik nu een nieuwe kop moet laten monteren. of bij de dealer een reparatieset van de verstuivers moet laten monteren. Ook heb ik alle foutcodes uitgelezen en krijgt geen foutcodes.

2de probleem. De airco wordt niet koud. Ben naar de garage geweest en heb hem eerst laten vullen. Mag niet baten.
Ik heb de airco uitgelezen en geen foutcodes. als ik de airco aanzet zie ik ook geen verandering in de motor toerental.
Weet iemand hoe ik kan zien ofdat de airco pomp kapot is?

Alvast bedankt

gr,

Kenny

-------------------------------------

hoi kenny

graag even vermelden bouwjaar, km stand en type motor je hebt zeg 130 en 178 pk in de 2500cc
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door kennyw »

Heb ik nu vermeld in het eerste bericht.

Vandaag ben ik naar de vw dealer geweest. Hebben de bus nagekeken. Ik heb de t5 nu ong 4weken.

Dealer heeft veel problemen geconstateerd:
= Cilinderkop moet vervangen worden. (Nieuwe busjes voor de verstuivers zijn maar tijdelijk en is zonder garantie)
= Rechter Aandrijfas zit teveel speling moet worden vervangen.
= Interkoeler is lek. moet ook vervangen worden.
= Airco pomp is stuk. moet ook vervangen worden.
= Homokineet hoes is gescheurd.
= achterveer rubber is kapot
= Lekkage bij de spruitstuk/turbo
= auto lekt op diverse plekken olie en diesel.

Achteraf niet slim gewoon dom van mij om de auto zonder natelaten kijken te kopen. De handelaar heeft aan mij vermeld toen dat hij de bus verkoopt in opdracht van een goedeklant. Dus de bus komt niet uit zijn bedrijf voorraad. Ik ben dus nu ook bang dat ik gewoon nergens meer recht op heb. En ja nu wordt alles duidelijk dat ik goed belazerd bent. Weet iemand misschien ofdat ik ergens nog recht op heb. ofdat ik gewoon echt pech heb.

alvast bedankt voor het meedenken.

gr,

Kenny
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door Jesper »

Zie privebericht
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

Heb je er meer of minder dan 10.000 euro voor betaald ?

Ik denk dat je op de Duitse Degelijkheid vertrouwde bij de aankoop?

Klopt de Km stand wel ? anders zijn er mogelijkheden op grond daarvan de koop te ontbinden.

Mazzel dat de automatenbak nog helemaal goed is en niet op het lijstje van de dealer staat , anders

had je het volle aankoopbedrag aan reparaties gehad binnen 1 maand ! , welkom hier trouwens.

Krijg overigens sterk de indruk dat het hier om de zgn. "verborgen verbreken" gaat.

Als "de handelaar " categorie " straathandel " is en nergens bij aangesloten vrees ik het ergste.......
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 05 mei 2014, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
ronald tdi
Berichten: 1627
Lid geworden op: 04 nov 2012, 20:22

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door ronald tdi »

Holy smoke dat is nog al wat.
Ik zou toch in contact treden en zien of er iets te regelen valt.
Gebruikersavatar
astolk
Berichten: 178
Lid geworden op: 24 jul 2012, 20:53

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door astolk »

Welkom Kenny..

ik heb in het verleden ook zoiets dergelijks gehad...ik zeg een kansloze missie om nog wat vergoed te krijgen ik wil je niet teleurstellen...
ik heb destijds ook een T5 zonder enige garantie gekocht en dacht inderdaad wat Robert al zei dat is Duitse degelijkheid me niks kom maken..maar ik ben toen genaaid..
heb ook van alles geprobeerd via de handelaar waarvan ik de T5 gekocht had. Mocht allemaal niet baten binnen 2 maanden €3500 aan kosten. Maar daarna toch heel weinig problemen meer mee gehad.

ik wens je wijsheid toe in de afhandeling.

gr bram

:T54LIFE
T5 GP 2011 deepblackpareleffect metallic
kennyw
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 apr 2014, 20:38

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door kennyw »

Ik heb vandaag contact opgenomen met de handelaar. Die is wel bereid om naar de auto te kijken en eventueel met korting te laten repareren. Km klopt wel. Via de handelaar heb ik ook de garage gesproken die de auto altijd heeft onderhouden. Volgens die kan het niet waar zijn. De dealer heeft mij duidelijk alles laten zien en uitleg gegeven.

Ik weet dat er veel negatieve uitlating over de t5 zijn. Maar dat komt denk ik ook omdat je alleen de mensen hoort die er problemen mee hebben. En de meeste bussen die er rijden zijn gewoon transporters. De mensen die geen problemen hebben hoor je ook niet. Maar toch vind ik vw altijd het beste.

Het enige waar ik nu mee zit is de cilinderkop. Wat moet ik doen. Door de dealer nieuwe bussen erin laten zetten voor 800euro Of een gereviseerde voor 2000euro.of een nieuwe kop. Voor 4500euro.

Dealer zeg die bussen kan je maximaal 20.000km meerijden.
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

Fijn dat de handelaar bereid is tot een bijdrage ! Weet hij al dat het om ca 7000 euro aan kosten gaat ?

De enige definitieve oplossing voor het probleem met de uitgeslagen pompverstuivergaten is een cijlinderkop

erop zetten voorzien van stalen bussen, in die stalen bussen komen de stalen pompverstuivers.

De trillende stalen pompverstuivers kunnen dan nooit meer het zachte aluminum gat ovaal trillen waar

ze in gemonteerd zijn.

http://www.carrec-technocenter.nl/weblo ... ivergaten/" onclick="window.open(this.href);return false;

Alle andere oplossingen tot het monteren van een nieuwe orginele cijlinderkop toe zijn tijdelijk.

Veel succes met het oplossen van de problemen en veel rijplezier toegewenst
Laatst gewijzigd door robertTREBOR op 05 mei 2014, 21:19, 1 keer totaal gewijzigd.
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door robertTREBOR »

Kenny vroeg me in een prive berichtje wat de kosten waren voor een nieuwe cijlinderkop voorzien van stalen bussen.

Wellicht dat anderen dat ook willen weten;

ik denk 3000 a 4000 euro

Niet vooraf te bepalen omdat toen ze bij mijn bus de cijlinderkop wilde vervangen vanwege hetzelfde probleem

bleek dat de stoters, nokkenaslagers en nokkenas ook vervangen moesten worden.

Dat kan je pas zien als de boel open is.

volgens mij was een cijlinderkop voorzien van stalen bussen amper duurder.

Ik was in ieder geval 4500 euro armer inkl. vervangend vervoer een vw UP wel bij de off. V.W. Dealer.
Bijlagen
het een giga sleutelklus
het een giga sleutelklus
nokkenas
nokkenas
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door Geert G »

Het RVS verbussen & oplassen van de pompverstuiver houders in de cilinderkop is een duurzamere & betere oplossing als een nieuwe cilinderkop. Tevens is dit ook goedkoper. :toppie
JB-Autoservice in Dieverbrug http://www.jbautoservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; of Motorenrevisie Valkenswaard zijn hier goed bedreven in.

Tuurlijk, een dealer praat voor eigen parochie. Zij mogen van Pon ook niet buiten de pot pissen. Dat betekend dus automatisch bij de dealer een nieuwe cilinderkop. :muur
Terwijl er inmiddels betere alternatieven zijn, uitgedokterd door de tuners.

Mede Weetjeweller Olaf heeft het mooi gedocumenteerd op zijn website: http://www.olaf-jacobs.nl/t5-motor.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hij heeft de kop ook RVS verbust.

Denk ook effe eraan om je tandempomp te controleren. Zwart brandstoffilter, is standaard een kapotte tandempomp.

Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: VW T5 soms slecht starten en airco

Bericht door ktmkrik »

kennyw schreef:Ik heb vandaag contact opgenomen met de handelaar. Die is wel bereid om naar de auto te kijken en eventueel met korting te laten repareren. Km klopt wel. Via de handelaar heb ik ook de garage gesproken die de auto altijd heeft onderhouden. Volgens die kan het niet waar zijn. De dealer heeft mij duidelijk alles laten zien en uitleg gegeven.

Ik weet dat er veel negatieve uitlating over de t5 zijn. Maar dat komt denk ik ook omdat je alleen de mensen hoort die er problemen mee hebben. En de meeste bussen die er rijden zijn gewoon transporters. De mensen die geen problemen hebben hoor je ook niet. Maar toch vind ik vw altijd het beste.

Het enige waar ik nu mee zit is de cilinderkop. Wat moet ik doen. Door de dealer nieuwe bussen erin laten zetten voor 800euro Of een gereviseerde voor 2000euro.of een nieuwe kop. Voor 4500euro.

Dealer zeg die bussen kan je maximaal 20.000km meerijden.
Je eigen kop verbussen gaat je ongeveer 350-400 euro kosten bij motorrevisie valkenswaard en niet van die opgeblazen prijzen van 3-4000 euro!
Plaats reactie