Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

Door lekage en een flinke ster in het raam word deze vervangen. De lekage ontdekte ik omdat de A-stijl lings er nog niet in zat en ik druppels op het stuur kreeg
Het raam er met en maat van mij eruit gehaald, op de plaats van de lekage een stuk binddraad er door geduwd en met een tang aan de boven kant opgepakt, een man buiten en een binnen en door het heen en weer te word de draad warm en snijd hij door de kit, na twee maal draadbreuk hadden we genog ruimte om het raam iets verder naaar buiten te drukken om een binnen kabel van een remkabel er door heen te steken, met deze ging het een stuk makkelijker
2014-08-29 10.05.19.jpg
Raam er uit een een stuk laken voor de stof en het prieken met de verf
Over zeker 60 cm recht boven aangetast door roest, ook aan de zijkant maar dit zat niet tot onder de kit
2014-08-29 10.05.42.jpg
Het witte op het dak is de lijm van de duktape wat ik twee weken er op had zitten tegen de lekage, werkte prima, geen water meer in auto.
2014-08-29 10.05.51.jpg
Laatst gewijzigd door Jos M op 30 aug 2014, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

Tevens spatborden aan gepakt, zag er zo uit na demontage
2014-08-25 15.39.20.jpg
2014-08-25 15.39.38.jpg
Alles schoon gemaat en de roest zo veel mogelijk weg geschuurd, gelijk de onderrand onder de deuren aangepak ivb roest, je kom altijd meer tegen dan je dacht, maar we zijn nu toch bezig en het raam gaat er dinsdag pas in dus we kunnen toch niet rijden
2014-08-25 15.43.37.jpg
Door dit afwaterings gaatje alle troep tussen spatbord gekomen, een bekend probleem en dit had ik al veel eerder moeten aanpakken, maar zolang je nog geen roest zie denk je dat het wel mee valt, ik ga dit naar voorbeeld andere WJW aanpakken.
Laatst gewijzigd door Jos M op 01 sep 2014, 21:40, 4 keer totaal gewijzigd.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

onder het gat een plastic dop van een afvoerpijp geplakt waar ik een gat in heb geboord
2014-08-29 19.54.39.jpg
rechterkant, even hoofd draaien, pijpje loopt natuurlijk naar beneden
2014-08-29 19.54.51.jpg
Deze links, naast antennen iets minderruimte en wat van het pijpje moeten wegslijpen, 45 graden bochtje er aan gezet om de te monteren slang de goede kant op te krijgen
2014-08-30 17.36.41.jpg
Deze ook draaien, slang loop achter bevestiging spatbord, bij de tayrip
Laatst gewijzigd door Jos M op 31 aug 2014, 09:51, 4 keer totaal gewijzigd.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

2014-08-29 11.59.50.jpg
Dit weggeslepen om ruimte voor slang te krijgen, hij past nu precies tussen binnen schern en bevestiging buitenscherm, nu kan het water gelijk met vuil in de kortste weg naar straat en blijft het tussen de schermen schoon en droog, hoop ik.

Met hammeride alle te behandelende delen geschilderd, ga dit drie maal doen
2014-08-30 17.47.55.jpg
onder de deur
2014-08-30 11.01.27.jpg
binnenkant spatbord.
Morgen alles voor de derde keer in de verf, ook de raamsponning, kan dit mooi uitharden voor dat het raam er in komt
Laatst gewijzigd door Jos M op 01 sep 2014, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

2014-08-30 13.50.04.jpg
Bij deze koker, net achter het voorwiel aan beide zijde de aangegeven gaatjes helemaal dicht door tectiel buiten en troep in de koker, Dit zal wel vaker voorkomen, dus aandacht punt!! Het grote ronde gat word gebruikt om bij mij de zij pijpen (even de naam kwijt) te bevestigen, het gat word hierdoor helemaal afgesloten, er zit een los plaatje wat in de koker waar een bout ingedraaid word. Dit zat helemaal vastgeroet en bij los draaien braken de bouten,was even een gepiel om de plaatjes er uit te krijgen, maar met wat slijp werk gelukt, inmiddels twee nieuwe plaatjes met schroefdraad gemaakt door mijn maat voor bevestiging van de pijpen.

Verder vandaag alles voor de derde keer in de verf en gaan we morgen weer opbouwen.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

Raam er dinsdag ingeplakt en we zijn weer rijdende :driveT4 , tijd terug dat ik een raam zonder pitjes had :jumpklap
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
Sven_Stoffelen
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2008, 16:18
Locatie: ittervoort

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Sven_Stoffelen »

Nou jos, goed aangepakt. Ik zie bij mijn spatbord randen ook wat roest en vrees dat ik ook meer tegen ga komen dan wat ik nu zie.

Ik zal ook ens aan de gang gaan.
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 604
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Jos M »

Sven_Stoffelen schreef:Nou jos, goed aangepakt. Ik zie bij mijn spatbord randen ook wat roest en vrees dat ik ook meer tegen ga komen dan wat ik nu zie.

Ik zal ook ens aan de gang gaan.
Als ik jouw was niet te lang wachten, is een bekende kwaal, al menig maal behandeld op forum, bij mijn vorige bus zat ik nog niet veel op forum en bij deze zaten de gaten erin, de roest kwam hier ook van binnenuit.
Zit al jaren voor mijn beroep uit het raam te kijken
edwardfotografie
Berichten: 258
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door edwardfotografie »

Bij mij ook...spatbordrand en tankdeksel...tankdeksel zal via internet 2hands worden. Spatbordrand laat ik via een vriend van me uitzagen en een nieuwe inlassen. Dan nog een spuiter zoeken voor tankdeksel en spatbordrand.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vervanging raam en roest aanpak spatborden en onderrand

Bericht door Multivan Generation »

edwardfotografie schreef:Bij mij ook...spatbordrand en tankdeksel...tankdeksel zal via internet 2hands worden. Spatbordrand laat ik via een vriend van me uitzagen en een nieuwe inlassen. Dan nog een spuiter zoeken voor tankdeksel en spatbordrand.
Tank deksel 2de hands? Ik zou een nieuwe kopen en zelf goed opbouwen en desnoods de naden met lak en of ML vol laten lopen.
2de hands zijn ze toch ook minimaal 10 jaar oud en zullen ze toch ook, desnoods onderhuids, roest vertonen.
Plaats reactie