Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper conversie SCA of Reimo?

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Beste mede weetjewellers,

Het is alweer een tijd geleden dat ik iets op het forum gepost heb.
Jullie kennen mij misschien van de automaat naar handbak ombouw. De omgebouwde t4 stoomt nog steeds zonder problemen door na de ombouw.

Ik wil graag dit jaar de bus naar camper ombouwen. Inmiddels weet ik dankzei jullie allemaal wat er allemaal voor nodig is, wat de eisen zijn en waar de RDW naar kijkt. Mijn vraag betreft het slaapdak. Tot gisteren heb ik in de veronderstelling geleefd dat de enige optie voor het naderhand inbouwen van een slaapdak, Reimo was. Nu zie ik veel slaapdaken van Westfalia... Maar ook van SCA.
Van Reimo weet ik (denk ik) hoe ze eruit zien, en van Westfalia natuurlijk ook. Zojuist heb ik even gegoogled op SCA 112 T4 afbeeldingen maar ik zie er dan maar weinig.

Mijn doel is (esthetisch gezien) een dak dat lijkt op een Westfalia. Deze vind ik het vloeiendst en het platst en daarom het mooist.
Van Reimo heb ik gezien dat er twee dikke "ribben" aan de zijkanten van het dak zitten en dat maakt hem vrij lomp.
Maar van SCA heb ik nog niets duidelijks gezien, behalve voor een t5 dan, daar gaat de voorkeur vaak uit naar SCA las ik. Daar zijn ook voldoende voorbeelden van.

Wat vinden jullie van deze vergelijking? Zie ik iets over het hoofd of heeft iemand goede foto's van een Reimo dak of een SCA dak?
Of wat zouden jullie kiezen in mijn geval?

Ben erg benieuwd! Groetjes Bart
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door DNS »

Als ik kijk bij onze Britse collega's dan heeft een SCA diezelfde soort ribben aan de zijkanten, dus daarvoor maakt het niets uit. :knipoog
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Nee inderdaad. ook een flink pakket op het bestaande dak.

Van SCA wel mooi dat het schuine deel aan de voorzijde dezelfde hoek heeft als de voorstijl.
Een Westfalia dak plaatsen behoort niet echt tot de opties geloof ik hè?
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
DNS
Berichten: 1091
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:02
Locatie: NOP

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door DNS »

Waarom niet? Enige verschil is dat je die niet nieuw kan aanschaffen en dus vastzit aan een 2ehandsje en afhankelijk bent van het aanbod.

Zijn er hier wel meer die er eentje over hebben gezet op hun eigen busje (zie bijv. Peter's project op zijn eigen site: http://www.eldiape.com/" onclick="window.open(this.href);return false;).
Groeten, Dennis
97'er 2.5 B/LPG Surf-Camper (Rode) en 96'er 2.5 TDI Surf-Bus (Blauwe) :toppie
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Dat is inderdaad een mogelijkheid.
Waarom ik "niet tot de opties" zei is dan ook meer omdat het aanbod nogal zuinig is, om niet te zeggen géén aanbod...
Maar waarom ik de Reimo lomp vond ogen is omdat ik een dak van een verlengde t4 zag en die is nogal wat dikker dan een korte. Ook met veel bouten zichtbaar aan de buitenzijde.
De korte is dus best wel mooi, zag ik op de website van een duitse inbouwer.

En Peter's website heb ik regelmatig bezocht! Ontzettend goed, alles wat daar staat. Bijna alle upgrades heb ik ook doorgevoerd. Dus ook het nodige vertrouwen daar opgedaan om zelf het dak te gaan monteren.
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Multivan Generation »

hallo,
een westfalia dak is ongeveer 7 cm hoog maar steekt iets meer over het dak van de auto heen.
Een SCA dak geeft een hoogte toename van 6 cm en zit ietsje hoger op, op het dak.
Als je naar de site kijkt van SCA
dan zie je dat de totale hoogte van de auto +/- 1,99 meter bedraagt en bij een westfalia is dat ook zo iets.

Maar doordat veel liefhebbers hun bus wat verlagen, zal de totale hoogte zo wie zo lager zijn dan 1,99 meter,
en dan nog afgezien van de inventaris.

SCA heeft 2 "opstaande kanten" en dat ziet er optisch wellicht wat "vreemd" uit, maar het heeft voordelen.
Doordat een dak over de vroeger aanwezige regengoten valt, heb je die dus niet meer.
Als je nu zo'n SCA dak hebt, dan stroomt het water naar achteren toe weg, en (bijna) niet meer in je nek tijdens het instappen :knipoog
Volgende voordeel: als je er een zonnepaneel op monteert dan kan dat mooi tussen de opstaande kanten vallen en bij het dak ingeklapt, is dat dan bijna niet zichtbaar.
Verder is de binnenafwerking van een SCA dak mogelijk met polyester wat heel strak en netjes is.
Slaap bed planken kun je mooi in de hoogte weg klappen, werkt met gasveren, erg fraai.

Nadelen voor mij:
ik vind het systeem met de spanbandjes om het dak vast te houden niets.
Tentstof vervangen heel lastig.
Mechanische delen zitten buiten de tent in weer en wind.

Tot zo ver mijn overwegingen,
Reimo maakt ook mooie daken, bij beiden is het in kleur spuiten tegen meerprijs mogelijk en voor de lange termijn ook wel een aanrader,
anders wordt het polyester dof en verkleurd. En ook een dak voorzien van lak is gladder en gemakkelijker te onderhouden.

Dank dat je mijn site zo positief beoordeeld :knipoog :toppie

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb een SCA, maar dan op een T5. Bevalt uitstekend. Ik heb geen spanbandjes, maar een mechanische sluiting met centrale hendel. Is dat er niet op de SCA-daken voor de T4?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef:Ik heb een SCA, maar dan op een T5. Bevalt uitstekend. Ik heb geen spanbandjes, maar een mechanische sluiting met centrale hendel. Is dat er niet op de SCA-daken voor de T4?
SCA levert voor de T5 3 verschillende mogelijkheden om het dak te "vergrendelen".
Zie ook hier: http://www.sca-daecher.de/fileadmin/use ... ospekt.pdf

Of de optie die jij hebt ook verkrijgbaar is voor de T4 is mij niet bekend.
De SCA en Reimo daken die ik gezien heb, hadden allemaal van die spanbandjes.

Ik zag trouwens dat er van SCA een nieuw dak voor de T5 leverbaar is geworden, de high.. zie de link.
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Inderdaad duidelijke voordelen van het SCA dak.
Heb inmiddels begrepen dat het SCA dak wat duurder is dan een Reimo.

Heb ook overwogen om zelf een dak te maken... Eerst een "plug" maken van hout (mijn werk) vervolgens daar een mal van trekken en in die mal met behulp van een gel-coat een dak maken. In de polyester laminaat kan je dan blokjes aluminium of hout verwerken waar je weer de bouten voor scharnieren/ sluit-vergrendeling in kan draaien. Waarschijnlijk is dit ook gewoon de manier waarop de bekende dakfabrikanten te werk gaan. Zij hebben alleen een wat sterkere mal, geschikt voor meer producties.
Voordeel van dit alles zou zijn dat je zelf de vorm van het dak kunt bepalen. Een westfalia dakje kan je dan bijvoorbeeld namaken. Nadeel van dit alles, inclusief gebruik van een professionele ruimte ben je zomaar meer dan een week bezig, full time...(niet te betalen) Wat wel weer een voordeel is dat de gelcoat op kleur te bestellen is. Dan zit er dus een afwerking van ongeveer een millimeter dik (heel dik in verfland)in de kleur van je bus op het dak. Eventuele krassen polijst je er dan makkelijk uit.

Maarjaaa dat ga ik niet doen! Ik begin richting Reimo te hangen....

En ja Peter, al een aantal andere t4-ders naar jouw site gestuurd. Zo ging ik ook een stabilisatorstang monteren. Kom ik bij de dealer, Eén stabilisatorstang van 28mm voor een t4 achter alstublieft! ..... Euhhh Hebben we niet meneer, gaat tot 26mm. Oh, wacht even (onderdeelnummer opzoeken op iphone op jouw site) Dit is het nummer meneer... Ohja, ja, die hebben we! :toppie

Maar ik dwaal weer eens af... Als het dak besteld is dan meld ik mij wieder.
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Dak is besteld. Het wordt een Reimo met een bedje erin :)
Vier weken levertijd......
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Hallo allemaal!

Het is redelijk gelukt afgelopen weekend (twee lange dagen)
Dak zit er netjes en sterk op, grappig om de bus te zien met al die openingen, hij heeft namelijk twee schuifdeuren.

Wat vervelend was is dat de beugels aan het dak met de kogelverbindingen, t.b.v. de gasveren, er niet in zaten.
Derhalve hebben we de beugels die aan het bed horen gebruikt voor het dak en ligt het bed continu plat.

Vervolgens zagen we dat één gasveer het begeven had. De linker deed vrijwel niets meer toen het dak omhoog stond, klaar om het tentdoek af te kitten..... haha zal je altijd zien.

Maargoed, hier wat plaatjes!
Bijlagen
cabrio!
cabrio!
DSC_3545-resized.JPG (66.45 KiB) 3787 keer bekeken
veel ruimte zonder interieur
veel ruimte zonder interieur
DSC_3536-resized.JPG (62.51 KiB) 3787 keer bekeken
kabels los en plafond er uit
kabels los en plafond er uit
DSC_3528-resized.JPG (58.08 KiB) 3787 keer bekeken
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

ziet er best mooi uit eigenlijk!
Bijlagen
DSC_3547-resized.JPG
DSC_3547-resized.JPG (55.62 KiB) 3784 keer bekeken
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Lebensraum
Bijlagen
DSC_3549-resized.JPG
DSC_3549-resized.JPG (63.95 KiB) 3782 keer bekeken
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Multivan Generation »

Uhm,
gasveren om het dak naar boven te houden zijn ongeschikt om de bedplank naar boven te houden en omgekeerd !
Heeft met sterkte en lengte in uitgeklapte toestand te maken en de functie waarvoor ze bedoeld zijn :knipoog

Is het gelukt met het versterkingsframe?

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Bart TDI
Berichten: 40
Lid geworden op: 04 mei 2012, 22:14

Re: Camper conversie SCA of Reimo?

Bericht door Bart TDI »

Het dak er voor het eerst op
Bijlagen
DSC_3551-resized.JPG
DSC_3551-resized.JPG (68.19 KiB) 3779 keer bekeken
DSC_3554-resized.JPG
DSC_3554-resized.JPG (64.27 KiB) 3779 keer bekeken
DSC_3553-resized.JPG
DSC_3553-resized.JPG (60.79 KiB) 3779 keer bekeken
Volkswagen Transporter TDI 75kW 2002 Wit
Plaats reactie