Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

california camper t 5

vragen over de T5
Plaats reactie
witte vw
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 mar 2012, 21:33

california camper t 5

Bericht door witte vw »

We zijn op zoek naar een california camper later dan 2006 nu heb ik er enkele gevonden maar heb een vraag over het verschil in pk en de inhoud van de motor. Welke is beter en wat is het verschil.
Het gaat om een bus van 2010 een 2.0 tdi met 134 pk een andere bus is uit 2008 2.5 TDI met 130 pk. Beide comfortline.
Waar moet ik op letten. We willen lekker op vakantie kunnen en de bus moet lang meegaan. Heeft iemand ervaring en of voorkeur?
Gebruikersavatar
Wimwesty
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 jul 2011, 22:31
Locatie: België
Contacteer:

Re: california camper t 5

Bericht door Wimwesty »

Vanaf 2010 levert VW de California GP (Grosse Produktionsänderung) met een aantal wijzigingen waarbij de 2 liter motor wel de belangrijkste is. Het vermogen van deze motor is ofwel, 102PK, 114PK, 140PK of 180PK. ik denk dat het model waarover je spreekt 140PK zal zijn, vraag dit nog even na. De 2.5 motor die tussen 2004 en 2009 gebruikt werd, heeft inderdaad een vermogen van 130PK. (ofwel 174PK). De ervaringen zijn ondertussen met deze 2.0 motor zeer positief, rijdt zachter en zuiniger dan de 2.5.
Je schrijft dat je lang wilt genieten van de California, dan is het belangrijk dat je een wagen neemt met weinig kilometers en waarvan je de historiek kan nagaan. Dus het beste op een betrouwbaar adres kopen is aan te raden.
Zeker bij de 2008 letten op de corrosie vorming bij het dak en de voorste spoiler, zie hierover een dit item, omdat bij deze de garantie hierop van 6 jaar waarschijnlijk al verlopen is.

Groeten,

Wim
VW Camper Site
Laatst gewijzigd door Wimwesty op 28 dec 2014, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: california camper t5

Bericht door eurocook »

Hoi WitteVW,

Ik heb mijn T5 174 pk met 106.000 op teller op 24-12-2014 ingeruild bij Scharphof Campers in Nijverdal. Deze auto is van 14-03-2007 en door mij gekocht op 4-02-2008 bij Ames.
Het betreft een import auto uit Duitsland. Volledige onderhoudshistorie en wagengegevens bekend. Altijd VW dealer onderhouden! Kleur: zilvergrijs metallic met blauwgrijze bekleding.

Groet Eurocook. :zwaai
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
witte vw
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 mar 2012, 21:33

Re: california camper t 5

Bericht door witte vw »

Dank voor de reacties,

Zag de camper nog niet op de site staan. Staan wel Mooie busjes op, zien er allemaal netjes uit. Heeft de inruil voor u te maken met bepaalde klachten over dit type california. Lees dat de busjes van tot en met 2005 wat problemen met zich mee hebben gebracht. Dit is ook de reden dat ik een jongere bus zoek. Zijn er nog andere zaken waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: california camper t 5

Bericht door eurocook »

Beste Witte VW,

De rechter aandrijfas, spoiler, rand en frame hefdak, camperunit trekt strepen (onleesbaar). Roest bij de handgreep van de schuifdeur t/m 2007.
Groet Eurocook :zwaai
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: california camper t 5

Bericht door kampertjes »

Problemen? wel nee, VW is zo degelijk daar krijg je nooit problemen mee. Alleen toevallig net die eigenaars die hier op dit forum zitten....
Maar nu even serieus: wat wil je er mee doen? Als je er een paar weken per jaar mee op vakantie gaat en hem heel netjes opbergt als je'm niet gebruikt en precies onderhoudt dan zal het wel loslopen maar ik ben blij dat ie verkocht is. Niet dat ie slecht was maar toch wel duur in onderhoud en voor mijn gevoel (1000 is niks en dat bij herhaling) een tikkende tijdbom. Ik gebruikte 'm overigens ook als dagelijkse auto en vaak voor (te) korte ritjes. Daar wordt ie niet blij van. Zo'n dikke diesel is eigenlijk pas lekker op stoom na 40 km of zo.
Qua interieur moet je idd niet de eerste 2 a 3 jaren hebben (dus t/m 2005). Anderzijds, wat er aan stuk kan is dan onderhand wel vervangen.
De 2.0 liters van na 2010 schijnen wel wat beter te zijn dan de 2,5 5 cylinders maar probleemloos wil ik ze toch niet noemen. We hebben er een paar op de zaak lopen maar je blijft olie bij gieten.
Ga ook es een Viano Marco polo kijken alleen ja, die roesten weer... Vanaf 2007 (met de dubbele klokken is dat verbeterd).
Ik heb nu overigens een Ducato (Pössl) en alleen nog voor vakanties.

Succes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: california camper t 5

Bericht door Multivan Generation »

ik zou voor de 2.0 tdi gaan kijken,
nieuwer en betrouwbaarder.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: california camper t 5

Bericht door eurocook »

Hoi Witte VW,

Bijna 100.000 mee gereden. Kosten onderhoud (intervalsevice 30.000 km, remmen, banden, poets en andere onderhoudsmiddelen € 9.000,00. Dus € 0,09 per kilometer.

Groet,

Kees :zwaai
Laatst gewijzigd door eurocook op 03 mar 2016, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: california camper t 5

Bericht door matje86 »

eurocook schreef:Hoi Witte VW,

Bijna 1000.000 mee gereden. Kosten onderhoud (intervalsevice 30.000 km, remmen, banden, poets en andere onderhoudsmiddelen € 9.000,00. Dus € 0,09 per kilometer.

Groet,

Kees :zwaai
1 miljoen , das een aardig rondje voor vakans
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: california camper t 5

Bericht door eurocook »

Een nulletje teveel. 100.000

Groet Eurocook :muur
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: california camper t 5

Bericht door Marcel.S »

:driveT5
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
Cedarcanoe
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 mei 2008, 00:58
Locatie: Storfors, Zweden

Re: california camper t 5

Bericht door Cedarcanoe »

Aan kampertjes,

Ik lees telkens weer het geklaag over de kwaliteit van T5 modellen.
Dan vraag ik me af of ik heel veel geluk heb met m'n T5 uit 2005. Inderdaad, de rechteraandrijfas bij ongev 100.000km. Ja, klopt, ook roest aan de deurklink van de schuifdeur. Maar verder? Niets! Zelfs het lichte olieverbruik is na 150.000 km helemaal verdwenen. (Ter info, het is een 1.9tdi met 105pk)
Heb er nu 270.000km op staan sedert dit weekend.

Wat ik denk? Je krijgt alles kapot als je wil. Veel toeren maken met koude motor. Korte afstandjes met een diesel. Niet warm rijden. Niet roderen (inrijden).
En vervolgens gaan klagen bij je dealer en hier online.

Of zou ik die éne probleemloze T5 hebben ? Dat geloof je toch zelf niet...
Afbeelding
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: california camper t 5

Bericht door heemskerk »

Cedarcanoe schreef:Aan kampertjes,

Ik lees telkens weer het geklaag over de kwaliteit van T5 modellen.
Dan vraag ik me af of ik heel veel geluk heb met m'n T5 uit 2005. Inderdaad, de rechteraandrijfas bij ongev 100.000km. Ja, klopt, ook roest aan de deurklink van de schuifdeur. Maar verder? Niets! Zelfs het lichte olieverbruik is na 150.000 km helemaal verdwenen. (Ter info, het is een 1.9tdi met 105pk)
Heb er nu 270.000km op staan sedert dit weekend.

Wat ik denk? Je krijgt alles kapot als je wil. Veel toeren maken met koude motor. Korte afstandjes met een diesel. Niet warm rijden. Niet roderen (inrijden).
En vervolgens gaan klagen bij je dealer en hier online.

Of zou ik die éne probleemloze T5 hebben ? Dat geloof je toch zelf niet...
@ california campert 5:

Meestal sla ik mijn beurt bij een posting als deze graag over, maar kan/wil het niet laten dit keer. Even je bewustzijn kietelen: Wat denk je zullen er op het spreekuur van een (huis)arts alleen maar koffieleutjes ten berde worden gebracht (verschoon mij de oubollige formulering maar ik vermoed dat het kan vanwege het woord 'sedert' in je text) of komen daar de probleemgevalletjes voorbij? Juist....En óf er geklaagd wordt bij de dokter! En nu maar het vergelijk maken naar een website waar wij met z'n allen veel gemak van hebben... Walla! :knipoog :knipoog :knipoog
kampertjes
Berichten: 96
Lid geworden op: 06 jan 2009, 19:45

Re: california camper t 5

Bericht door kampertjes »

Cedarcanoe:
Ik klaag niet en heb ook nooit bij een dealer geklaagd over onze T5. Het was een fantastische bus en we hebben er veel plezier mee gehad. Echter, het beeld dat het VW is en dus probleemloos wat velen toch hebben heb ik willen nuanceren. Zeker, en dat heb ik geschreven, is het gebruik van grote invloed. Daarom heb ik het besluit genomen mijn camper niet meer voor dagelijks gebruik in te zetten (met vaak korte ritjes). Een diesel en zeker de moderne diesels, knappen daar niet van op.
Echter, als er wat stuk gaat moet de portemonnee vaak wijd open en daar zijn vele voorbeelden van te lezen op dit forum. Ik heb een eigen bedrijf met veel bedrijfswagens van veel verschillende merken, dus weet wel ongeveer wat ik van een merk mag verwachten. we hebben nog één oudere transporter lopen. Die stond rond de 2 ton bijna continue op de brug en heeft toen erg veel geld gekost. Inmiddels staat er 4 ton op en gaat er bijna nooit meer iets aan stuk. En reken dat ie gebruikt wordt (4-motion en veel offroad en zware aanhangers). En hoe de nieuwe bevallen heb ik geschreven.
Het was (is) dus puur mijn ervaring en daar werd door topicstarter om gevraagd.
Plaats reactie