Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

vragen over de T5
Plaats reactie
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door meggie-bekkers »

Goededag weetjewellers,

Ik heb onlangs een T5 GP 2011 gekocht ( ex-politiebus) welke als kombi standaard uitgevoerd is
Nu wil ik weten of / en hoe je op de dikke voedingskabels onder de bestuurderstoel voeding kunt krijgen.
Er ligt een batterij aan relais en stekkers en zekeringhouders, maar ik heb maar op een enkele zekering voeding.
Ik denk dat alles ter voorbereiding erin ligt.
Nu viel mijn oog op de 2 dikke kabels, namelijk de bruine massakabel en rode voedingskabel, beide reeds voorzien van een oogbevestiging en allebei met een krimpsok erover. Er staat momenteel geen voeding op.
Er zitten ook 2 grote zekeringen van 40 en 80 ampere onder de voorstoel. Ik wil deze gebruiken voor mijn omvormer naar 220Vac.

Nu is de hamvraag hoe je op deze dikke kabels voeding krijgt. Ze verdwijnen onder de voorstoel de bodem in, in de kabelboom,
maar ik weet niet waar deze voor uitkomen.

Heeft iemand van jullie hier enig idee waar deze zitten voorin bij de accu? Of ligt er ergens een klemlijst waar geen zekeringen zijn ingeschroefd of gestoken?

Ik hoor het graag

G bekkers
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door heemskerk »

Mogelijk zijn die dikke kabels voor een (voormalige)tweede accu? In dat geval lopen deze naar alle waarschijnlijkheid naar de relaiskast onder de accu. Daar zijn deze ook gezekerd. Mogelijk zijn de zekeringen er daar uitgehaald ter preventie? Hoeveel mm2 zijn deze kabels?

Zit er ook een standkachel in? Ik bedoel een 'echte' , geen omgebouwde bijverwarmer.
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door meggie-bekkers »

Goedemiddag

De kabels zijn zeker 6mm2 misschien dikker.
Ik had op een duitse site WIKI ook reeds iets gevonden, en zag met foto's dat je eerst het kleine relaiskasje moet openen, daarna een kunstof kapje weghalen waardoor de zekeringhouder opzij geschoven kan worden, en daarna kan het geheel worden weggehaald boven de kast met hoofdzekeringen.
Er liggen i.d.d. zware jongens onder, dus ga ik komend weekend even kijken of ik kan doormeten welke kabel onder de stoel uitkomt.

GB
pantaleimon
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 dec 2014, 14:54
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door pantaleimon »

bij mijn (belgiese ex politiebus)lagen de kabels er ook
maar er zit een relais tussen die ''aan'' gaat als de spanning op de startaccu boven de 14 v en uit als de spanning wegvalt(dan trek je met de 2e accu de startaccu nooit leeg)
ik zou het even nameten door de spanning te meten met een draaiende motor en een keer met de sleutel uit het contact

groeten
Frank
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door meggie-bekkers »

Goedeavond,

Ik zal zeker even meten, met contact aan en draaiende motor, maar ik denk dat de afdeksokjes wel zielig zijn om daar een voedende kabel mee af te dekken, zeker zo'n dikke kabels.

Maar je weet nooit wat er allemaal in geknutseld is door volkswagen.
Ik heb in ieder geval geen schema kunnen vinden waarop dit staat getekend.

Groeten G Bekkers
meggie-bekkers
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mei 2010, 20:55

Re: Elektrakabel onder bestuurdersstoel T5 GP

Bericht door meggie-bekkers »

goedendag

Ik heb uitgevonden dat er naar relais 100 onder de bestuurdersstoel continue 12v gaat.
Dit is kabel 2 onder in de kast onder de accu. deze is 100 amp afgezekerd.
Relais 100 schakelt zodra de motor loopt, als de dynamo laad.
En daarna gaat de voeding naar achteren naar de blowermotor voor de climate-control.
Ik ga deze voeding voor het relais 100 aftakken naar een lastschakelaar, en dan via een zekering van 80 ampère naar de omvormer.

Dit even ter info

G bekkers
Plaats reactie