Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pronleem met koude start

vragen over de T4
plammaas
Berichten: 33
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 10:43

Pronleem met koude start

Bericht door plammaas » do jan 22, 2015 21:43

Even voorstellen
Ben een vw T4 uit 7 nov 2000 Tyoe motor ABL 1900 turbo diesel

Laatste weken problemen met koude start (onder de 10 graden) gebruik starthulp(spuitbus)
Heeft de motor een minuut gedraaid dan is het maar even tikken en hij slaat aan.

ik heb de volgende vragen
Hoe test je op een , eenvoudige manier de gloeibougies en wat moet je daarvoor allemaal uitbouwen
waar moet je opletten.

groetjes Paul

Harry 341
Berichten: 9925
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Harry 341 » vr jan 23, 2015 10:53

Ik zou toch maar uitkijken met die starthulp....daar is je blokkie niet echt blij mee....
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1413
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Pronleem met koude start

Bericht door jordydereus » vr jan 23, 2015 12:58

gebruik je de koudstart ook ?

de hendel onder je verlichtingsknop ?

spuitbussen moet je mijden , alleen gebruiken in noodgevallen

als hij met hendel ook slecht start , kan het het gloeisysteem zijn ...
Afbeelding

plammaas
Berichten: 33
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 10:43

Re: Pronleem met koude start

Bericht door plammaas » za jan 24, 2015 13:07

wat gebeurt er als je spuitbuis gebruikt
is er een eenvoudige manier om de gloeipluggen te testen.
paul

Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 987
Lid geworden op: za jan 13, 2007 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pim 328 » za jan 24, 2015 13:51

met een ampère tang over de kabel naar de gloeibougies.
Moet bij ong. 80 Ampère beginnen en wegvallen bij ong 32 Ampère.

Is dit minder dan weet je of er 1 of meerdere gloeipluggen kapot zijn.
bv start bij 60 eindigd op 24 1 plug kapot
Bij start 40 eindigd op 16 2 pluggen kapot
etc.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9480
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 » za jan 24, 2015 17:15

plammaas schreef:wat gebeurt er als je spuitbuis gebruikt
is er een eenvoudige manier om de gloeipluggen te testen.
paul
Startpilot gebruiken is altijd schadelijk voor de motor . Door het hoogontvlambare gas in te spuiten , en dan te starten zal de motor inderdaad sneller aanslaan , maar dat komt omdat door dat gas een veel hogere compressie ontstaat in de cilinders , met andere woorden : de drijfstangen en krukas krijgen zodanig op hun donder dat motorschade geen uitzondering is .
Voor een noodstart is het OK , maar om het voor langere tijd te gebruiken is het zeker niet aan te raden.

Er werd al 2x gevraad of je de startvervroeger (hendel) gebruikt , daar werd nog geen antwoord op gegeven ...
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

plammaas
Berichten: 33
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 10:43

Re: Pronleem met koude start

Bericht door plammaas » za jan 24, 2015 19:44

Ik gebruik met een koude start altijd de koud start hendel
sorry dat ik dat niet vermeld heb.

Verder heb ik zitten denken --is er niet een of andere sensor kapot, omdat de motor onder een bepaalde temp
niet start.

Paaul

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1413
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: Pronleem met koude start

Bericht door jordydereus » za jan 24, 2015 19:54

Nee. Zonder gloeiing zal hij koud niet starten...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9480
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 » za jan 24, 2015 22:11

plammaas schreef:Ik gebruik met een koude start altijd de koud start hendel
sorry dat ik dat niet vermeld heb.

Verder heb ik zitten denken --is er niet een of andere sensor kapot, omdat de motor onder een bepaalde temp
niet start.

Paaul
Werkt het deurcontact van de bestuurdersdeur nog ? Gaat de binnenverlichting nog aan als je de bestuurdersdeur opent ?
Het voorgloeirelais word namelijk ook aangestuurd door dat deurcontact
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
René
Berichten: 5103
Lid geworden op: za jan 13, 2007 21:18
Locatie: Heerhugowaard gechipte 151PK VCDS en Vagdash 2.5
Contacteer:

Re: Pronleem met koude start

Bericht door René » ma jan 26, 2015 11:06

Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Starthulp is dermate schraal dat alle aanwezige olie in de cilinder oplost en dat is juist nodig voor wat smering.
Gevolg extra slijtage op je zuigerveren en zuigers. Gevolg extra starthulp nodig enz.............

Grtzzz René

edwardfotografie
Berichten: 182
Lid geworden op: wo aug 27, 2014 20:11

Re: Pronleem met koude start

Bericht door edwardfotografie » ma jan 26, 2015 18:55

Pascal-141 schreef:...of je de startvervroeger (hendel) gebruikt...
:groteogen Heeft iedere T4 uit 2000 dat? Ik heb er nog nooit van gehoord (en dus ook nog nooit gebruikt). Nu heb ik geen startproblemen, maar ik vroeg het me toch af.

Egbert&Manon
Berichten: 5317
Lid geworden op: za jan 13, 2007 14:36
Locatie: Onder de rook van Joure

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Egbert&Manon » ma jan 26, 2015 19:02

Geldt niet voor een TDI

Egbert
Het menselijk lichaam bevat zoveel botten, dat je er een compleet skelet van kunt maken

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9480
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Pascal-141 » ma jan 26, 2015 19:25

edwardfotografie schreef:
Pascal-141 schreef:...of je de startvervroeger (hendel) gebruikt...
:groteogen Heeft iedere T4 uit 2000 dat? Ik heb er nog nooit van gehoord (en dus ook nog nooit gebruikt). Nu heb ik geen startproblemen, maar ik vroeg het me toch af.
alle T4 vanaf 1991 tot de laatste bouwjaren , die een 1.9td en 2.4d motor hadden , zijn daarmee uitgerust . En dat ding zit er niet voor niks :knipoog
TDI's hebben dat niet , daar word dat via de ECU geregeld
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

edwardfotografie
Berichten: 182
Lid geworden op: wo aug 27, 2014 20:11

Re: Pronleem met koude start

Bericht door edwardfotografie » za jan 31, 2015 14:26

Oke, Thanks

Clarisse
Berichten: 46
Lid geworden op: do jan 05, 2012 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Pronleem met koude start

Bericht door Clarisse » za jan 31, 2015 23:31

Berrie en Rene schreef:Wat is de km stand van het tuffie, kan ook zo maar dat het blokkie aan zijn einde aan het komen is.
Compressie test is dan een goede oplossing om dat te bevestigen/ontkennen.
Bij welke km stand moet je vrezen dat het je motorblok zelf is (1,9 TD)?
Mijn startbougies zijn allemaal vervangen twee jaar geleden. Toen had ik hetzelfde probleem als de vraagsteller. Inderdaad is wat ik er toen van begrepen heb het zo dat als hij met starthulp wel start en het is niet het relais dat het dan het meest wsl is dat het je voorgloeiers zijn.
Nu is het op dit moment bij mij zo dat mijn motor bij vorst niet gelijk start, ondanks gebruik hendel. Als ik dan mijn contactsleutel weer even terug draai en dan opnieuw probeer slaat hij wel gelijk aan. Dit is nu al een heel aantal keer gebeurd. Verder niet echt een probleem, behalve dat ik me dan afvraag of er iets mis is en ik iets moet doen of niet. Moet ik me dan zorgen maken over mijn motor of weet iemand een andere mogelijke verklaring aan te wijzen?
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008

Plaats reactie