Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

vragen over de T5
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

Vorige week al een onderwerp geplaatst dat ik last had van bonkend/tikkend geluid
In motor van mijn vw T5 128 kw 5 cyl. Uit 2008 met 203000 km op de teller.
Inmiddels bij de vw dealer geweest die hebben de kop eraf gehaald en blijkt dat de kop en nokkenas en nog een paar onderdelen die er aan verwant zijn vervangen moeten worden.
Maar nu heeft hij mij een prijs gegeven daar ik nu nog voor aan het zuurstof zit !!!
€7500,- maar heb de bus voor +/_ €9500,- gekocht dus om daar nu nog eens 7500 tegen aan te gooien vind ik een beetje erg duur! Nu weet ik dat t bij een originele dealer altijd meer moet kosten als bij een gewone garage maar wat is jullie advies hierin want ik weet t nu even niet misschien verstandig ergens een ruil motor vandaan te halen of nieuwe kop met nokkenas ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Multivan Generation »

Kijk even bij het topic van : Ben er even klaar mee part III.
Mogelijk heeft Olaf nog wat over? :knipoog

viewtopic.php?f=3&t=48096
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Pascal-141 »

Gerdemol schreef:Vorige week al een onderwerp geplaatst dat ik last had van bonkend/tikkend geluid
In motor van mijn vw T5 128 kw 5 cyl. Uit 2008 met 203000 km op de teller.
Inmiddels bij de vw dealer geweest die hebben de kop eraf gehaald en blijkt dat de kop en nokkenas en nog een paar onderdelen die er aan verwant zijn vervangen moeten worden.
Maar nu heeft hij mij een prijs gegeven daar ik nu nog voor aan het zuurstof zit !!!
€7500,- maar heb de bus voor +/_ €9500,- gekocht dus om daar nu nog eens 7500 tegen aan te gooien vind ik een beetje erg duur! Nu weet ik dat t bij een originele dealer altijd meer moet kosten als bij een gewone garage maar wat is jullie advies hierin want ik weet t nu even niet misschien verstandig ergens een ruil motor vandaan te halen of nieuwe kop met nokkenas ?
7500euro ??? :ie Zijn ze helemaal gek ?? Voor 7500eur koop je een nette , goedrijdende , complete T5 !

Nieuwe kop = 1700eur = http://www.ebay.de/itm/VW-T5-2-5-TDI-Zy ... 258fe618f7

Nieuwe kop , inclusief inbouw = 2390eur = http://www.ebay.de/itm/NEU-VW-T5-Touare ... 3cda8c87c2

Nieuwe kop = 1295eur = http://www.ebay.de/itm/Zylinderkopf-VW- ... 589bea586d

Allen met garantie .

Dat zijn maar enkele voorbeelden , Ebay staat er vol van ... Ook tweedehands koppen . Met of zonder inbouw , met of zonder voertuig transport , enz ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door freek »

ik zou hem ook weg (laten) halen bij deze dealer. Dit moet inderdaad veel goedkoper kunnen. Informeer eens bij de bekende revisiebedrijven: carrec, motorenrevisie valkenswaard, jb in dieverbrug, etc. Heb ook even gekeken op de site van ABC bedrijfswagens in schiedam. Een fabrieksnieuwe kop voor de AXE met nieuwe nokkenas en kleppen kost daar rond de 2000,- incl BTW. Reken nog een dag sleutelen en je weet dat 7500,- niet in verhouding is. Veel sterkte in ieder geval.
ps hoe lang heb je de auto al, hoeveel heeft hij gereden en wat is de voorgeschiedenis?
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door freek »

excuus: je hebt geen AXE maar de BPC en je had je km stand al gegeven zie ik nu. De strekking van het verhaal blijft echter hetzelfde.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

Ja heb ook gezegd dat ie m weer in elkaar mag zetten en dat ik om op kom halen want in geen 7500 jaar dat ik dat ga betalen !! Bus komt uit 2008 en heb hem december 2013 gekocht(ingeruild op een T5 uit 2004) bij een klein garage bedrijfje waar ik al jaren mijn auto's koop. Maar de bus is altijd onderhouden bij de vw dealer waar de bus nu staat ! Maar ik krijg een beetje t idee dat ze gewoon een giga bedrag zeggen in de hoop dat ik m dan inruil voor een nieuwe(ren) bus ! Maar als iemand iets weet waar ik kan reviseren of een ruilmotor kan halen alvast vriendelijk bedankt !
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Dat zijn inderdaad bedragen waar je van aan t zuurstof raakt. 7500,- is geheel buiten proporties voor een cilinderkop compleet. Wordt er hierbij nog meer vervangen dan alleen de kop en de nokkenas etc. Ik heb bij VW natuurlijk ook de vraag neer gelegd wat een complete motor voor mij zou kosten, en die kwam geheel nieuw en compleet over de plank voor 12600,- natuurlijk zonder olie en diesel maar wel met nokkenas en verstuivers. Ook kun je eens gaan zoeken op eBay naar een compleet service hier wordt de auto voor je opgehaald en compleet gereviseerd voor bedragen tussen de 2500 en de 3000,- Dit is de moeite waard om te overwegen.

@multivangeneration, ik heb inderdaad nog een cilinderkop liggen compleet met nokkenas en kleppen. Jammer genoeg doe ik deze niet weg, in de huidige kop zitten geen bussen en deze kan dus inslijten. Dus houdt ik deze lekker in de originele doos op zolder voor het geval dat (jeweetwel)
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door freek »

weliswaar in duitsland maar voor 3600,- heb je een compleet gereviseerde motor (die heeft proefgedraaid) met 12 maanden garantie: http://www.kloc-autoteile.at/de_DE/p/Mo ... T5-BPC/379. Het is maar een voorbeeld
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

Ik ga wel even lekker rond zoeken op internet heb al een paar bedrijven een mail gestuurd
Of ze wat voor me kunnen betekenen .
Moet ik op internet ook nog opletten of het een handgeschakelde is of automaat ?
Die van mij is namelijk automaat .
Ik weet niet of daar nog verschil in zit qua aansluitingen of iets dergelijks ...
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Gerdemol schreef:Ik ga wel even lekker rond zoeken op internet heb al een paar bedrijven een mail gestuurd
Of ze wat voor me kunnen betekenen .
Moet ik op internet ook nog opletten of het een handgeschakelde is of automaat ?
Die van mij is namelijk automaat .
Ik weet niet of daar nog verschil in zit qua aansluitingen of iets dergelijks ...
De aansluiting voor de versnellingsbak is dacht ik gelijk of je nou automaat of hand bak hebt, ik dacht 9 bouten kop 18mm zo uit mn hoofd :nuts
Bij een automaat heb je vaak wel wat meer onderdelen dan een schakelbak. Op het internet en zeker eBay moet je goed kijken naar wat er aangeboden wordt en wat de voorwaarden zijn. Zoals ik zij je kunt met een beetje goed zoeken voor 3500,- een nieuwe kop gemonteerd hebben met de hele service er op en er aan incl halen van je auto. Dat scheelt al 50% van de dealer, het is de moeite waard om goed rond te struinen op het net.
Als je zelf handig bent kun je het ook zelf doen, dat scheelt nog meer euro's
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

Nou even een update !
Bus inmiddels opgehaald bij de vw dealer moest gelijk even 480 euro aftikken
Voor het open maken van de kleppen deksel en voor een nieuwe pakkingset waar ik overigens niet om gevraagd had ! Hun conclusie scheuren in de nokkenas en beschadigingen aan de kop en olie vol met gruis ! Na betaling in de bus gestapt en gelijk doorgereden naar een garage bedrijfje waar ik wel eens een reparatie laat uitvoeren.
De dag daarna belde hij mij op met de vraag of ik even bij hem langs wilde komen om wat te laten zien ... Daar aangekomen had hij nog niks gedaan en liet zien dat alle bouten nog vol met olie en zand zaten en niet los waren geweest.. Toen hij alles uit elkaar haalden bleken er ook gewoon nog oude pakkingen in te zitten !!
Maar tot mijn grootste verbazing zagen we dat het probleem 1 nok was die weggesleten was en helemaal niet gescheurd en ook zeker geen beschadigingen in de kop ! Nou heb ik me wijs laten maken dat het van de 5de cylinder was en dat t kan zijn dat die warmer word ... En dan sneller slijt ..
Maargoed ik gelijk de vw dealer gebeld om duidelijkheid te krijgen wat hun dan precies gedaan hebben en waarom hun tot de conclusie gekomen waren dat de reparatie 7500 moest gaan kosten ! Toen werd meneer gelijk boos en zei je mag blij zijn dat je maar 480 euro hoeft te betalen want eigenlijk had t 680 moeten kosten dus we hebben je gematst ....
En dat noemd zich een echte vw dealer het zijn gewoon ratten ....
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Geert G »

Tja, wat moet je hier nog op zeggen :vraagteken :vraagteken :boos
Dit is nu precies de reden, dat ik het in eigen beheer wil houden.
In 80% van alle gevallen is de alternatieve weg een betere, dan de officiële weg van de dealer :pinnoc
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 803
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door jacobsentertainment476 »

Jeee wat een verhaal, ik zou dat ook zeker doorspelen naar de importeur inclusief eventueel bewijs dit is geen reclame voor het merk. En dit is logisch dat men dan door gaat naar een niet merk garage. Ik ben wel blij met mijn dealer, ik ben er heel eerlijk in dat ik niet alle onderdelen bij hun koop en zelfs zij geven mij soms het advies om even bij een ander te kijken voor bepaalde dingen.
Deze niet merk garage gaat nu wat met je wagen doen ? komen er nu nieuwe seals en nokken as in ?
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Gerdemol
Berichten: 26
Lid geworden op: 19 jan 2015, 20:37

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door Gerdemol »

Ja ben er ook niet echt blij mee ! Want had al t idee dat t een serieus probleem was dus dacht breng m bij een echte vw dealer dan zit t altijd goed ! Maar staat nu gewoon bij een leuk garage bedrijfje waar ik eigenlijk niet aan had moeten twijfelen om hem daar gelijk te brengen !
Hij vervangd nu alle pakkingen die die los heb gehaald nieuwe nokkenas en kleppenstoters verse olie + filter dat ie er weer een paar 1000 km tegenaan kan ! Want over 2 weken moet ie er weer 2400 gaan rijden weekje skieën frankrijk !
:driveT5
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Advies : kop+nokkenas vervangen of ruilmotor.

Bericht door frank884 »

Gerdemol schreef:Vorige week al een onderwerp geplaatst dat ik last had van bonkend/tikkend geluid
In motor van mijn vw T5 128 kw 5 cyl. Uit 2008 met 203000 km op de teller.
Inmiddels bij de vw dealer geweest die hebben de kop eraf gehaald en blijkt dat de kop en nokkenas en nog een paar onderdelen die er aan verwant zijn vervangen moeten worden.
Maar nu heeft hij mij een prijs gegeven daar ik nu nog voor aan het zuurstof zit !!!
€7500,- maar heb de bus voor +/_ €9500,- gekocht dus om daar nu nog eens 7500 tegen aan te gooien vind ik een beetje erg duur!
Opruimen en een :T44EVER kopen?????
Pfff wat een reparatie bedragen!!!!!!!!!! voor een wagen uit 2008!!! die nog maar pas net 2 ton heeft gelopen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie