Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

vragen over de T5
Plaats reactie
jordydereus

Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door jordydereus »

bus stond laatst op de brug...

en deze Aluminium leidingen , waren warm...

waar zijn deze voor ?
ze zitten onder de bestuurder , linker kant.

er zit een koeler onder de tank , met ribbels..
maar die leidingen zijn veel kleiner , dan deze pijpjes .. ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door Multivan Generation »

middenkachel?
jordydereus

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door jordydereus »

ik heb een originele enkele cabine.
met tussenschot af fabriek.

dus zou niet logisch zijn ...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door Multivan Generation »

volg de leidingen dan maar eens...
Gebruikersavatar
ktmkrik
Berichten: 1063
Lid geworden op: 21 jan 2012, 14:02

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door ktmkrik »

Als je nu eens eerst de leidingen had gevolgd dan had je niet hoeven vragen Jordy :knipoog
Denk nu eens na, je zegt het zelf al ze waren warm :muur
De koeler die je ziet zal hoogstwaarschijnlijk de brandstof koeler zijn.
jordydereus

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door jordydereus »

ze verdwijnen achter een grote kap / tank

en ik ga niet de kappen verwijderen , als er een monteur aan mij auto bezig is ...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door heemskerk »

Deze alu-leidingen lopen naar de naloop-pomp. Achter deze beschermkap zit - wanneer deze af fabriek besteld is - de standkachel en/of bijverwarmer. Wanneer je geen van beide onder je bus hebt dan zit daar alleen de naloop-pomp. (Doe even een interne Weetjewel-Google om daar meer over te lezen.) Wanneer er wel een Webasto verwarmingsunit onder zit dan fungeert zo'n pompje als ook circulatiepomp voor het verwarmingssysteem.

Voordeel is dus dat de de aan- en afvoerleidingen voor een eventuele achteraf plaatsing van een verwarmingsunit er al onder zitten...

Ik weet nu al wat jouw volgende projectje gaat worden... :knipoog :knipoog
jordydereus

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door jordydereus »

kijk daar kan ik wat mee !

kan ik dan niet beter , mijn vloeistof verwarmer , tussen deze leidingen maken ?

waarschijnlijk veel ruimte onder de afdekkap...
en korter bij met de kabel , en bedrading...


en evt later een systeem om het nalooppompje samen te laten werken met de verwarmer....
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door heemskerk »

Ik weet niet of dat mogelijk is. er moet wel circulatie zijn natuurlijk. Dat die er is met draaiende motor was je zelf al achter doordat de leidingen warm zijn. Of dat ook werkt met stilstaand koelcircuit moet je uitzoeken. Mogelijk zitten er één of meerdere kleppen in dat systeem die in rust gesloten zijn? ff uitzoeken.

Op zo'n standkachelmodule zit altijd een circulatiepompje, het is dus de vraag of het zonder deze gaat werken wanneer jij daar nu dat verwarmingselement plaatst?

Ik heb destijds €150,- voor een goede, gebruikte standkachel betaald. Het geval er onder hangen is aardig plug & play, ook wat koelwaterleidingen betreft. Komt nog wel het een en ander bij als bediening, aansluitsetje (kabels, etc) brandstofpompje en kleinmateriaal, etc. Dan heb je het wel op de originele manier voor elkaar en kun je ook op locatie de boel lekker warm krijgen ipv vragen of jij je verlengsnoer bij de Jumbo mag inpluggen tijdens het boodschappen doen. :knipoog :knipoog
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door heemskerk »

Ik weet niet of dat mogelijk is. Er moet wel circulatie zijn natuurlijk. Dat die er is met draaiende motor was je zelf al achter doordat de leidingen warm zijn. Of dat ook werkt met stilstaand koelcircuit moet je uitzoeken. Mogelijk zitten er één of meerdere kleppen in dat systeem die in rust gesloten zijn? ff uitzoeken.

Op zo'n standkachelmodule zit altijd een circulatiepompje, het is dus de vraag of het zonder deze gaat werken wanneer jij daar nu dat verwarmingselement plaatst?

Ik heb destijds €150,- voor een goede, gebruikte standkachel betaald. Het geval er onder hangen is aardig plug & play, ook wat koelwaterleidingen betreft. Komt nog wel het een en ander bij als bediening, aansluitsetje (kabels, etc) brandstofpompje en kleinmateriaal, etc. Dan heb je het wel op de originele manier voor elkaar en kun je ook op locatie de boel lekker warm krijgen ipv vragen of jij je verlengsnoer bij de Jumbo mag inpluggen tijdens het boodschappen doen. :knipoog :knipoog
jordydereus

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door jordydereus »

leidingen zijn idd , voor het nalooppompje ...

Afbeelding
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: Leidingen onder de auto, waar zijn ze voor ?

Bericht door VWMAC »

:yes Ik heb hem al jaren op die plek ingebouwd en de kachel werkte probleemloos 9 jaar maar na 900 draaiuren vervangen door een nieuwe. De reparatie was aan losse onderdelen duurder dan een nieuwe.
Bijlagen
Standkachel.jpg
Plaats reactie