Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verschil t4 motoren TOT motornummer 320126 en VANAF 320126

vragen over de T4
Plaats reactie
Spliffy
Locatie: Winter: Utrecht, Zomer: ergens op n schip tussen A'dam en Schiermonnikoog

verschil t4 motoren TOT motornummer 320126 en VANAF 320126

Bericht door Spliffy » di feb 10, 2015 23:26

Goedenavond dames en heren,

ik ben sinds kort de trotse bezitter van een VW T4 uit 1992. Om een mooi begin te maken met deze wagen wil ik de riemen, spanrollen, waterpomp, krukaspoelie e.d. vervangen want daar zijn ze na 7 jaartjes wel weer aan toe. Nu ben ik een speurtocht aan het houden naar alle benodigde onderdelen op o.a. de duitse ebay en nlse onderdelensites. Alleen kom ik er niet helemaal uit, vooral niet met de krukaspoellie.

Vooral op ebay wordt ik er attent op gemaakt dat er een verschil bestaat tussen motoren met motornummers tot 230126 en vanaf 230126. En ook op de nederlandse onderdelensites wordt deze aantekening er soms bijgegeven maar evenzovaak ook niet. In mijn T4 is in 2002 een omruilmotor gezet met nummer 233172. Duidelijk verhaal dus, zou je zeggen.
Maar, op de rekeningen uit het verleden (van 2008) staan de productcodes van de toentertijd vervangen onderdelen, en als ik deze van de poelie (074105251AC) opzoek op ebay kom ik uit bij onderdelen die bestemt zijn voor n motor vanaf 320126. Dit werkt redelijk verwarrend.
Dus mijn eerste vermoeden was dat het niet zoveel uitmaakte. Maar, nu ik eindelijk krukaspoelies gevonden heb voor een motor van voor 320126 (074105251J), en deze vergelijk met de na variant, dan zit er wel degelijk een verschil in dikte en diameter in.

Ik twijfel nu dus sterk welke ik moet hebben. Het meest nijg ik om af te gaan op mijn motornummer, en dat de codes op de oude rekening dus niet kloppen. Maar dan twijfel ik weer omdat veel websites helemaal niet aangeven dat er een verschil zit tussen de motornummers en degene waarvan ebay dus zegt dat hij niet op mijn motor zou passen, volgens deze websites wel zouden moeten passen.
En wellicht is het t handigst om te kijken welke er nu opzit, maar de auto staat momenteel 150 km verderop dus dat wordt m ff niet... Zijn er mensen die hier ervaring in hebben en mij op weg kunnen helpen?

En los van deze praktische kant ben ik ook erg nieuwsgierig wat verder nog de verschillen zijn tussen de twee motorvarianten. Ik kan me voorstellen dat meerdere mensen tegen dit verschil zijn aangelopen, en misschien weten waar ik hier meer informatie over kan vinden?

Alvast hartelijk bedankt:) En de complimenten voor dit fijne forum en de superinteressente weetjewel-site. Ik zit nu al boordevol leuke ideeen hoe ik mijn autotje nog handiger kan maken.

Gegroet,

Siebe

Pascal-141

Re: verschil t4 motoren TOT motornummer 320126 en VANAF 320126

Bericht door Pascal-141 » wo feb 11, 2015 7:36

Het word al veel makkelijker als je ook zou aangeven over welk type motor het gaat ... :knipoog
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Spliffy
Locatie: Winter: Utrecht, Zomer: ergens op n schip tussen A'dam en Schiermonnikoog

Bericht door Spliffy » wo feb 11, 2015 8:52

Hehe je hebt gelijk.

Het is de 2.4d, 5 cilinder.

Pascal-141

Bericht door Pascal-141 » wo feb 11, 2015 10:34

De "oude" motoren hadden een gewone V-riem voor de dynamo , de "jongere" (vanaf nr ...127) hadden een multi-v riem (de platte geribde riem)
daar zit het verschil in voor de krukaspoelie .
En de "oude" heeft een gewone losse spanrol voor de distributieriem , en de "jongere" heeft een spanrol met ingebouwde houder/veer .
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Spliffy

Bericht door Spliffy » wo feb 11, 2015 11:15

Bedankt voor je antwoord Pascal :toppie
dan maakt het me wel nieuwsgierig waarom het erop lijkt dat bij de vorige wissel (volgens de rekeningen) de onderdelen voor de 'nieuwere' versie zijn gebruikt. Is het mogelijk dat je, mits je alles vervangt zeg maar, 'overstapt' naar de nieuwere versie riemen, spanrol en poelie? En dat dit de nummers op de oude rekeningen verklaart? Of zijn deze niet compatible met elkaar?

En mocht dit wel zo zijn, heeft het dan ook de voorkeur om de 'nieuwere' uitvoering te gebruiken (zijn bij VW niet voor niks overgestapt neem ik aan :vraagteken) of maakt t niet zoveel uit?

Spliffy

Bericht door Spliffy » wo feb 11, 2015 12:20

Ok na wat gegoogle weet ik het antwoord denk ik al, namelijk dat je niet kunt overstappen van het 'oudere' naar een 'nieuwer' geheel omdat het geheel gewoon anders wordt aangedreven. Als ik t goed heb begrepen heeft mijn t4 meerdere snaren om alles aan te drijven ipv een multiriem (naam zegt t al?)

Blijf ik die onderdeel nummers vaag vinden, maar goed...

Plaats reactie