Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bedieningskabel verwarming ventilatie

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Ik kan mijn verwarming niet meer regelen,dwz de keus van de uitstroomrichting van de lucht via de verwarming.
het bediengskabeltje is stuk er zit een knik in dus deze moet ik vervangen maar hoe,ook lijkt de schijf waar de kabel aan vast zit lijkt los te zitten.
Heb het idee dat het bakje bovenop dashbord er uit moet om er bij te kunnen,maar hoe?
Iemand een tip? :wjw
Gebruikersavatar
pipodeclown
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 feb 2014, 10:57

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door pipodeclown »

toevallig laatst het bakje eruit gehad,zal proberen het te beschrijven:
aan de raamkant ter hoogte van de dwarse verhogingen zitten klemmetjes, probeer daar iets tussen het bakje en het dashboard te plaatsen (bv een oude bankpas of zoiets) als er eenmaal ruimte is kun je het bakje eruit trekken.
succes
Kees's bussie
Berichten: 86
Lid geworden op: 18 jan 2010, 22:16

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door Kees's bussie »

HEEY Sjaak,

Je bent een sterke jongen. :bifun :bifun (weet ik nog, van toen ik je Bankje heb gebruikt)
Leg je polsen op de rand boven het bedieningspaneel
Pak dan alle twee de ribben, die in de lengterichting van je bus lopen, zo dicht mogelijk aan de raamkant vast en vanuit je polsen het bakje aan de raamkant optillen
Heel simpel :adhd
btw, ik heb het zelfde probleem (weer) dus moet ook maar eens een nieuw kabeltje monteren.

Groetjes, :zwaai
Kees
.
VW Transporter T6 DSG met Handgas.. :T6NOLESS

When nothing goes right, go left
.
Gebruikersavatar
Marcel.S
Berichten: 247
Lid geworden op: 05 okt 2014, 14:38
Locatie: Kullen/Nyhammar Dalarna Zweden

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door Marcel.S »

ah, zo is dat dus, ik ook, iemand een onderdeel nummer ? of een specifieke product naam ?

en bedoelen jullie dat bakje onder de radio?

ik heb nu dubbeldin radio dus geen bakje meer, maar dan weet ik iig hoe en wat .(en de rest die dit topic tegenkomt :jump )
Groetjes Marcel .

T5 2004 1.9 TDI 140 PK :driveT5
lekker in Zweden Mieps huset
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Hoi Marcel.het gaat om het bakje boven de radio,dus boven op het dashbord
voor zover ik het kan bezien van onder vandaan kan je op die manier bij de bevestiging van het kabeltje
en de witte bedieningsschijf van de verwarming en ventilatie komen.
deze lijkt bij mij los te zitten :muur :muur :wjw :werkaanT4 (T5)
Deen
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:00
Locatie: Bovenkarspel

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door Deen »

Hallo, bij mij werkt de bedieningsknop van de verwarming ook niet meer, aan de achterzijde van de knop zitten 2 kabels, eentje die kan duwen en trekken, en eentje die alleen kan trekken, ze lopen beide naar de kachel,op een witte kunststof schijf, maar als ik de knop naar buitenlucht wil toedraaien dus op de roosters de cabine in wordt het kabeltje zeg maar gelost, en moet er mogelijk d.m.v. een veer o.i.d. de schijf gaan draaien, alleen dit gebeurt niet. Iemand daar ervaring mee?
M.v.g. Simon Deen
Gebruikersavatar
efarmer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jan 2007, 14:22

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door efarmer »

Hier ook de kabel vervangen, en hij werkt als ik hem net in elkaar heb zitten.
HOWTO http://www.brick-yard.co.uk/forum/how-t ... page2.html

Maar de volgende dag weer zelfde probleem :bonk

ik vind dat de klep ook stroef gaat iemand enig idee hoe ik deze zou kunnen smeren.
dus in het kleppenhuis
:T44EVER
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE De kleppen kan je denk wel wat soepeler maken met siliconenspray,tevens is het blijkbaar belangrijk dat je de draaiknop niet draait tussen de 12uur en 3uur stand,begrijp dat nieuwere versies hierop een blokkade hebben.
Bij mij lijkt de witte schijf bovenin ook nog los et zitten hierover lees ik niets?
iemand hier ervaring mee??
:wjw :werkaanT4 (T5 !!!!!!!)Moeten we ng een smiley voor hebben?! :zwaai :zwaai
Gebruikersavatar
efarmer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jan 2007, 14:22

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door efarmer »

Ik was benieuwd of iemand een goed idee had waar de siliconen spray er op te spuiten?
bij mijn Rangerover was daar een speciaal plekje voor.

wat betreft het door draaien tussen 12 en 3 ik zie het probleem daar van niet zo.
maar ik heb het geprobeerd maakte voor mij niet uit vast is vast.

wat betreft jou loszittende witte schijf, heb je een foto
al geprobeerd hem weer vast te zetten of kijk eens voor een nieuwe/tweedehands.
:T44EVER
Gebruikersavatar
efarmer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jan 2007, 14:22

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door efarmer »

Hier ga ik ook een naar kijken

Re: Keuzeknop ventilatie draait zeer stroef
Ongelezen berichtdoor T5austria » Di Mar 29, 2011 17:16

Dit probleem heb ik ook gehad, na lang zoeken bleek dat de kabelboom van de radio tussen instel draai en kachelhuis in geklemt zat.
kabelboom bevrijden uit benarde positie en de draaiknop draaide weer soepel.
kijk maar eens aan de linkerzijde van het kachel huis daar bevindt zich het probleem, daar zitten 2 witte draai schijven, dit zijn de instel schijven. de verwarmings schijf bevindt zich rechts van het kachel huis.
als de radio er uit is kan je al enigszins wat zien, via dubbel din gat.
Afbeelding


en of

Ongelezen berichtdoor vaniac » Do Jul 05, 2007 19:22

Als ik me niet vergis is de oorzaak van dit probleem te vinden in het stroef bewegen van de luchtregelkleppen in het ventilatiehuis. De bedieningsdraad tussen de draaiknop en de regelkleppen wordt in de betreffende ventilatiestand op druk belast en kan vanwege de weerbarstige regelkleppen gemakkelijk knikken.
Dit probleem kun je oplossen door de kleppen weer gangbaar te maken en de draad recht te buigen. Als verdere remedie kun je nog een trekveer aan de regelkleppen maken waardoor de draad een beetje ontlast wordt.
Succes ermee.
:T44EVER
Gebruikersavatar
efarmer
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 jan 2007, 14:22

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door efarmer »

sjaak schreef::driveT5 :T54LIFE Hoi Marcel.het gaat om het bakje boven de radio,dus boven op het dashbord
voor zover ik het kan bezien van onder vandaan kan je op die manier bij de bevestiging van het kabeltje
en de witte bedieningsschijf van de verwarming en ventilatie komen.
deze lijkt bij mij los te zitten :muur :muur :wjw :werkaanT4 (T5)
bij mij zit deze ook wat lossig ??

tot nu heb ik de kleppen gesmeert met siliconen spray en de schijven met siliconenvet dit help iets maar soms wil hij nog steeds even niet
:T44EVER
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 1663
Lid geworden op: 13 jan 2007, 19:25
Locatie: Alblasserdam

Re: bedieningskabel verwarming ventilatie

Bericht door sjaak »

:driveT5 :T54LIFE Bij mij werkt het nu allemaal naar behoren :toppie Ben er eigenlijk blij mee!
Was wel een hele bevalling om die witte schijf weer op zijn plaats te krijgen en de 3 pennetjes in de juist openingen te krijgen!Je zou er lelijke woorden van gaan zeggen :muur :muur Nu de schijf weer goed vastgezet met dopje 5,5!
En nieuwe kabel gemonteerd,kost nog geen 10 euri!
Moet nu alleen alle kappen nog terugplaatsen want ik had alles van de onderzijde van het dashbord verwijdert!
Wil alleen gelijk even kijken waarom de sigareaansteker in de asbak het niet doet????
Dus alles iemand hier tips voor heeft???
:wjw :werkaanT4 (T5!!!!!!!!!!!!) :zwaai :zwaai
Plaats reactie