Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PDC vraagjes

vragen over de T5
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Ik ben dus bezig met het inbouwen van originele PDC in de T5. Alleen achter.
Ik heb deze stuurapparaat.
foto.JPG
Als ik dit zo bekijk is dit een 8 kanaals. Gaat dit werken met alleen pdc achter?
waarom staan er 2 OEM nummers op? 7E0 919 475 E 0013 en 7E0 919 475 A H11. Wat is wat nu?

Ik heb via Kufatec de benodigde kabelbomen gehaald. Ik moet een aantal draden aansluiten. Deze heb ik in de kabelboom zitten.
- Bordnetz pin 6 FL. Wat is dit?
- Grau
- U10/2 anhänger - spreekt voor zich. Heb ik niet
- Diagnose - op welke pin van de diagnose stekker?
- Massa - spreekt voor zich
- T32/3 Gala - waar moet deze op aangesloten worden?
- Zündungsplus - ontsteking? geschakelde plus?
- Massa ( 2e massa ) voor wat?

Blijkbaar geen canbus kabel.
Kan iemand me op weg helpen?
Alvast bedankt voor de hulp.

Gr,
Ramazan
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Niemand die me op weg kan helpen?
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

126 views maar niemand die antwoord kan geven?
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: PDC vraagjes

Bericht door Oviivo »

8 kanaals lijkt me niet de juiste module als je alleen achter PDC hebt. Dus de basis is helaas al niet goed, denk ik.

Gala is snelheidsafhankelijk puls signaal. Is wat voor de radio wordt gebruikt als automatische volumeregeling en voor navigatie als snelheidspuls. Aftappen van Radio. Zündung is inderdaad geschakelde plus (ontsteking heb je alleen als de motor draait zeg maar).

Verder zou Kufatec je moeten kunnen helpen met een aansluithandleiding?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Oviivo schreef:8 kanaals lijkt me niet de juiste module als je alleen achter PDC hebt. Dus de basis is helaas al niet goed, denk ik.

Gala is snelheidsafhankelijk puls signaal. Is wat voor de radio wordt gebruikt als automatische volumeregeling en voor navigatie als snelheidspuls. Aftappen van Radio. Zündung is inderdaad geschakelde plus (ontsteking heb je alleen als de motor draait zeg maar).

Verder zou Kufatec je moeten kunnen helpen met een aansluithandleiding?
hartelijk voor je reactie.
Met Kufatec kom ik niet ver. Die zeggen dat ze geen schema hebben van de T5. Ze sturen me een schema op van de T5 GP.

Dat de module niet goed is maak ik me niet druk om. Kan zo een andere regelen. Ik zit met de aansluitingen van de draden.

Kort samen gevat:
Ok Gala kan op pin 1 van de zwarte ISO stekker als ik me niet vergis. (Waarom zit die GALA in de kabelboom voor de PDC? Kan ik niet helemaal plaatsen) Slaat de T32/3 misschen op de stekker waar die op moet?
Massa kom ik ook wel uit.
Zundung = geschakelde plus kan ik bij contact of radio aftappen?

We zijn er bijna. Mis ik nog deze aansluitingen:

- GRAU
- Diagnose - welke pin van diagnose stekker
- Bordnetz pin 6 FL. Wat is dit?
- U10/2 anhänger - gebruik ik niet, heb ik niet
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: PDC vraagjes

Bericht door Oviivo »

Gala op PDC zal met name voor de 4 kanalen aan de voorzijde zijn. Boven een bepaalde snelheid wil je nauurlijk geen piep meer.

Geschakelde plus is op meer plekken te vinden. Radio is daar 1 van. Achter de lichtknop is ook makkelijk te bereiken.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Oviivo schreef:Gala op PDC zal met name voor de 4 kanalen aan de voorzijde zijn. Boven een bepaalde snelheid wil je nauurlijk geen piep meer.

Geschakelde plus is op meer plekken te vinden. Radio is daar 1 van. Achter de lichtknop is ook makkelijk te bereiken.

Ok wellicht handig als ik ooit sensoren voor wil hebben uit verveling.
Lijkt mij dat diagnose wel belangrijk is om de sensoren in te leren.

Heb laatst met de lokale VW dealer gebeld voor een schema maar die zeggen dat zij die niet hebben. Ze zeggen dat in dit soort gevallen zij een pakket krijgen met schema. En niet los.
Als de dealer al geen schema heeft dan zijn we verloren :D
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: PDC vraagjes

Bericht door Jeroen T5 204 »

Hebben ze wel maar geven ze niet. Verdienen ze niks aan :nuts
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

Jeroen T5 204 schreef:Hebben ze wel maar geven ze niet. Verdienen ze niks aan :nuts
Hahah. Dus we hebben iemand nodig die dat kan regelen :nuts
Dan maar PON even mailen of zij dat willen sturen en anders een klacht indienen :D
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: PDC vraagjes

Bericht door heemskerk »

Elke dealer heeft toch Elsawin? Meer een kwestie van motivatie dan onmacht vermoedelijk.

Anderzijds; ik sta wel eens bij de onderdelenbalie van de dealer alhier, het onzinnigheidsgehalte qua vraagstellingen door klanten is soms skyhigh.
Wanneer er daarvan een paar achter elkaar binnen komen lopen loopt het gevoel van tijdverspilling misschien ook wel hoog op voor de man achter zo'n balie..
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

heemskerk schreef:Elke dealer heeft toch Elsawin? Meer een kwestie van motivatie dan onmacht vermoedelijk.

Anderzijds; ik sta wel eens bij de onderdelenbalie van de dealer alhier, het onzinnigheidsgehalte qua vraagstellingen door klanten is soms skyhigh.
Wanneer er daarvan een paar achter elkaar binnen komen lopen loopt het gevoel van tijdverspilling misschien ook wel hoog op voor de man achter zo'n balie..
Mee eens. Maar ik vindt ook dat de betreffende medewerker de juiste vragen moet stellen om zo het juiste onderdeel te vinden. Degene die ik heb gesproken was overigens van de werkplaats. Die zegt dat zij geen schema's hebben. Dus heb ik PON maar gemaild voor de schema. Ik mis alleen maar informatie over 3 draadjes. Dan kan het systeem erin. Beetje frustrerend meer niet :)
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

gaat trouwens om dit kabelboompje.

gaat de zwarte stekker in de bordnet module? of ergens bij de a-stijl bestuurders kant?
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: PDC vraagjes

Bericht door heemskerk »

Ik kan je geen uitsluitsel geven. Is die paarse niet de stekker voor aan de dashboardschakelaar om de voorste PDC sensoren uit te kunnen schakelen?
Ramazan
Berichten: 63
Lid geworden op: 09 jan 2015, 11:03

Re: PDC vraagjes

Bericht door Ramazan »

heemskerk schreef:Ik kan je geen uitsluitsel geven. Is die paarse niet de stekker voor aan de dashboardschakelaar om de voorste PDC sensoren uit te kunnen schakelen?
denk het niet eerlijk gezegd. Dit is het uit einde van de bruine die in het stuurapparaat gaat. Volgens mij zit de connector van de schakelaar op de kabelboom van de voorste sensoren. Een aparte kabelboom dus.
Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 467
Lid geworden op: 19 jan 2012, 18:07
Locatie: ZW Drenthe

Re: PDC vraagjes

Bericht door JanP »

Dag heer Ramazan,
Voor dat je je aan dit soort klusjes waagt lijkt het me handig dat je zelf Elsawin hebt.
Als je me een email adres stuurt (via PB) zal ik je het schema opsturen. (is te groot voor bijlage).

En een forum zoals dit leeft door geven en nemen, niet andersom...
(vandaar eerst 126 views en nog geen reactie....)

Sterkte met je klus.
Mijn T5 Caravelle is inmiddels ingeruild op een Passat.
Plaats reactie