Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Mijn T4 2.5. benzine stottert nog steeds met zwarte rook

vragen over de T4
Plaats reactie
jurrie
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 feb 2007, 12:02
Locatie: anna paulowna

Mijn T4 2.5. benzine stottert nog steeds met zwarte rook

Bericht door jurrie »

Daar gaat ie weer, bedankt voor de vorige tips, maar het kreng stottert nog steeds. Zwarte rookwolken uit de uitlaat en soms heeft ie een bui en loopt ie er doorheen. Lambdasonde is half jaartje oud, nieuwe bougies, rotor, kap maar nee hoor hij blijft het doen, Onsteking versteld maar geen verandering. Olving boekje praat over contactpunten, maar die zitten er toch niet meer in.??? Iemand nog een idee?? Gr. Jurrie
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

rook

Bericht door j.d.hukema »

Blijft je choke niet hangen. Geeft zelfde effect.

Dick
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

Hoe zit het met de bougiekabels? Die moet je ook na een x aantal jaren vervangen, het kan zijn dat de isolatie verduurt is en je zo een verlies van stroom hebt naar je motorblok, met als gevolg dat de bougie niet sterk vonkt.
jurrie
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 feb 2007, 12:02
Locatie: anna paulowna

Bericht door jurrie »

Alles elektrisch naturlijk, wat is de choke dan?? En bougiekabels nog niet vervangen., maar ontstaat door oede kabels dat probleem dan ineens. ???
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Heeft een T4 op benzine ook een bobine?

Zo ja, misschien zit daar iets van vocht in?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Aart
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:03
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Mijn T4 2.5. benzine stottert nog steeds met zwarte rook

Bericht door Aart »

Is de lambosonde een originele of een universele, had de mijne ook vervangen door een universele waardoor deze soms zwarte roet uit de uitlaat kwam en de motor het gevoel gaf deze niet op vol vermogen te lopen. Na vervangen van de lambasonde door een originele van vw was het probleem op gelost.

Succes
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Heb je de motor ECU al eens door iemand met VAG-COM laten uitlezen?

Misschien staat er een fout in het geheugen, is eigenlijk het eerste wat ik zou doen. Daarna wordt het proberen en gokken, of je moet ergens een 4 gastester mogen gebruiken, dan kun je gericht zoeken.

Heb je wel een 2x2 verloopje nodig om de aansluiting te kunnen maken.

Wat is de motorcode en bouwjaar? Kan eens zien welk systeem er in zit.

groet.
jurrie
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 feb 2007, 12:02
Locatie: anna paulowna

re stotteren.

Bericht door jurrie »

Het is een AAF motor bouwjaar 93 (syncro). Hij is niet uitgelezen en de lambdasonde komt van de Brezan 4 maanden oud denk ik.
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi jurrie,

als je op de link hieronder klikt en dan naar beneden scrolt dan kom je de AAF motor tegen.

Vooral het overzicht van het inspuitsysteem is interessant denk ik.
Zou toch de ECU eens laten uitlezen door een WJW er met een diagnose interface en VAG-COM. Deze ECU kan al behoorlijk wat fouten herkennen en opslaan. Stekkers zit boven de (uitklapbare)relaisplaat linksonder.

hieronder staan de meetwaardeblokken die je met VAG-COM kunt uitlezen bij de AAF van na 1991. Dit kan helpen bij het storingzoeken, je kunt bijvoorbeeld gelijk zien of de lambdasonde werkt enz. enz. (voorbeeld 01 is de groep en dan 4 meetwaarden)

01
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = lambdasondespanning
4 = inspuittijd

02
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = gasklephoek
4 = signaal motorbelasting

03
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 =toerental
3 = temperatuur aangezogen lucht
4 = accuspanning

04
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = ontstekingstijdstip
4 = signaal motorbelasting

05
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = gasklephoek
4 = accuspanning

Verder zou je nog eens kunnen kijken naar het slangetje van de MAP sensor, als deze lekt klopt er niets van het mengsel. MAP is manifolt absolute pressure sensor d.w.z. de absolute druk in het inlaatspruitstuk. Met behulp van deze waarde en de gasklepstand (TPS) kan de ECU de openingstijd van de injectoren bepalen in combinatie met het kenveld, toerental en de lambda waarde.

Ook de motor(koelwater)temperatuur sensor en de sensor voor temp aangezogen lucht kan een fout mengsel veroorzaken.

Verder kan de koudstartinjector vuil zijn of blijven hangen (stekker er even af als hij verzuipt)

Ook de brandstofdrukregelaar zou problemen kunnen geven, vacuum slangetje kun je lostrekken om te testen. De onderdruk kun je dan varieren. Niet te lang om katalysator heel te houden.

Dit is zo even wat ik kan bedenken, ook moet de juist lambda sensor er in zitten. Het signaal kun je met een voltmeter meten en schommelt heen en weer tussen de 0,3 en de 0,7 Volt ongeveer (niet precies in m'n hoofd zitten zo).
Moet ook stationair met warme motor al pendelen. Pin 3 ten opzichte van de massa meten als het schema klopt, de massa van de uitlaat is dus ook belangrijk deze sensor heeft nog geen massadraad.

Wat betreft de ontsteking zit er een stroomverdeler met HALL gever in, dus geen contactpunten. Deze heeft een 5V voeding en een massa draad. Op de sensordraad of uitgang komt dan een nette blokspanning.

Bobine kan inderdaad problemen geven door warmte maar de zwarte rook duid op een te vet mengsel. Als een bougie een vonk mist o.i.d. dan komt er onverbrande brandstof mee met de uitlaatgassen en dus geen zwarte rook volgens mij. Ik denk dus eerder aan een mengsel probleem.

Groet,

T4Dick.


http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02
Gebruikersavatar
T4Dick
Berichten: 102
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:11
Locatie: bij Zwolle

Bericht door T4Dick »

Hoi jurrie,

als je op de link hieronder klikt en dan naar beneden scrolt dan kom je de AAF motor tegen.

Vooral het overzicht van het inspuitsysteem is interessant denk ik.
Zou toch de ECU eens laten uitlezen door een WJW er met een diagnose interface en VAG-COM. Deze ECU kan al behoorlijk wat fouten herkennen en opslaan. Stekkers zit boven de (uitklapbare)relaisplaat linksonder.

hieronder staan de meetwaardeblokken die je met VAG-COM kunt uitlezen bij de AAF van na 1991. Dit kan helpen bij het storingzoeken, je kunt bijvoorbeeld gelijk zien of de lambdasonde werkt enz. enz. (voorbeeld 01 is de groep en dan 4 meetwaarden)

01
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = lambdasondespanning
4 = inspuittijd

02
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = gasklephoek
4 = signaal motorbelasting

03
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 =toerental
3 = temperatuur aangezogen lucht
4 = accuspanning

04
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = ontstekingstijdstip
4 = signaal motorbelasting

05
1 = koelvloeistoftemperatuur
2 = toerental
3 = gasklephoek
4 = accuspanning

Verder zou je nog eens kunnen kijken naar het slangetje van de MAP sensor, als deze lekt klopt er niets van het mengsel. MAP is manifolt absolute pressure sensor d.w.z. de absolute druk in het inlaatspruitstuk. Met behulp van deze waarde en de gasklepstand (TPS) kan de ECU de openingstijd van de injectoren bepalen in combinatie met het kenveld, toerental en de lambda waarde.

Ook de motor(koelwater)temperatuur sensor en de sensor voor temp aangezogen lucht kan een fout mengsel veroorzaken.

Verder kan de koudstartinjector vuil zijn of blijven hangen (stekker er even af als hij verzuipt)

Ook de brandstofdrukregelaar zou problemen kunnen geven, vacuum slangetje kun je lostrekken om te testen. De onderdruk kun je dan varieren. Niet te lang om katalysator heel te houden.

Dit is zo even wat ik kan bedenken, ook moet de juist lambda sensor er in zitten. Het signaal kun je met een voltmeter meten en schommelt heen en weer tussen de 0,3 en de 0,7 Volt ongeveer (niet precies in m'n hoofd zitten zo).
Moet ook stationair met warme motor al pendelen. Pin 3 ten opzichte van de massa meten als het schema klopt, de massa van de uitlaat is dus ook belangrijk deze sensor heeft nog geen massadraad.

Wat betreft de ontsteking zit er een stroomverdeler met HALL gever in, dus geen contactpunten. Deze heeft een 5V voeding en een massa draad. Op de sensordraad of uitgang komt dan een nette blokspanning.

Bobine kan inderdaad problemen geven door warmte maar de zwarte rook duid op een te vet mengsel. Als een bougie een vonk mist o.i.d. dan komt er onverbrande brandstof mee met de uitlaatgassen en dus geen zwarte rook volgens mij. Ik denk dus eerder aan een mengsel probleem.

Heb een originele handleiding van de Digifant dus als ik iets kan opzoeken aan waardes of waar het zit dan hoor ik het wel. Heb helaas geen elektrische schema´s van dit type.

Groet,

T4Dick.


http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p=page02[/quote]
jurrie
Berichten: 38
Lid geworden op: 27 feb 2007, 12:02
Locatie: anna paulowna

Stotterende bus.

Bericht door jurrie »

Hallo allemaal. Het probleem was een TOCH kapotte lambda sonde. Heeft effe geduurd maar het syncro -tje loopt weer perfect. De sonde die erin zat was pas een half jaar oud, maar een universele van de Brezan. Advies klopt dus, koop een originele. GR. Jurrie
Plaats reactie