Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pech geen trekkracht

vragen over de T5
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie mij enige raad kunnen geven in het volgende:
Ik ben momenteel op vakantie in Zuid-Frankrijk en hedenmiddag had ik plots geen trekkracht meer met mijn T5 uit 2004.
Ook heb ik gemerkt dat ik tegelijk geen airco meer had, weet niet of hier enig verband mee is.
We zijn langzaam terug gereden, ging niet sneller dan 80 en tegen heuvel 20, maar we hebben de camping gehaald.
Is er iets dat ik zou kunnen oplossen??
Alvast bedankt voor de reaktie!!
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door vwcampersite »

Gebeurde dit na of tijdens het oprijden van een berg? Het zou kunnen dat de auto in noodloop gegaan is door te hoge turbo druk.

Heeft de auto het nu nog steeds? Is er dan misschien een intercooler slang los?(je moet dan een hoorbaar anders motor geluid hebben.

Succes en fijne vakantie evengoed
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Het gebeurde op een rechte weg overigens wel na bergwerk, en ik heb nu nog steeds geen vermogen.
Ik zal morgen slangen controleren. Ik hoorde ook af en toe een ratelend geluid. ?
Gebruikersavatar
vwcampersite
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 okt 2012, 14:07
Contacteer:

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door vwcampersite »

Hoop niet dat je turbo overleden is....
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Ben er ook bang voor. Hoe kan ik daarachter komen?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door Pascal-141 »

ArnoV schreef:Het gebeurde op een rechte weg overigens wel na bergwerk, en ik heb nu nog steeds geen vermogen.
Ik zal morgen slangen controleren. Ik hoorde ook af en toe een ratelend geluid. ?

Je hoorde een ratelend geluid , samen met vermogenverlies , en je bent gewoon blijven doorrijden zonder te stoppen en onder de kap te kijken ? :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Tuurlyk niet. Ben geljk op een parkeerplaats wezen kijken en omdat ik niets kon vinden voor mij de afweging gemaakt om door te rijden. Denk dat ik de ANWB maar moet bellen....bedankt iig voor de reaktie's...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door heemskerk »

ArnoV schreef:Ben er ook bang voor. Hoe kan ik daarachter komen?
Demonteer aan de inlaatkant (slang vanaf de intercooler) de slang en voel eens of je veel speling op de as van de schoepen hebt.
Voor de hand liggend dat de electromechanische bekrachtiging van de aircopomp uitgeschakeld wordt in tijdens de noodloopstand.
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Zou ik graag willen doen om te weten wat het is maar kan er niet bijkomen. Zal wel tot maandag wachten, dan word hij opgehaald...
Bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door frank884 »

ArnoV schreef:Tuurlyk niet. Ben geljk op een parkeerplaats wezen kijken en omdat ik niets kon vinden voor mij de afweging gemaakt om door te rijden. Denk dat ik de ANWB maar moet bellen....bedankt iig voor de reaktie's...
Als je anwb Lid bent, dan zou ik eerst die er naar laten kijken voordat ik er mee zou verder rijden
je hebt vaak toch geen gereedschap of de juiste kleren ervoor bij je op vakantie om zelf div los te halen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Inderdaad de turbo helaas. Kosten 2700 euro :muur :nuts :muur :gif
Slepen naar NL en huurauto is geen optie, moet hem dus wel laten maken.
Maar,....jaren geleden kregen mijn ouders ook pech met hun auto en was een dure reparatie in het buitenland het gevolg.
Veel duurder dan wanneer de reparatie in NL uitgevoerd zou worden. Zij kregen later van de ANWB het verschil terug, bestaat dat nog steeds?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door Pim 328 »

kosten van turbo vv in nl ong. €1400,- bij de dealer. Dus zal nog wel goedkoper kunnen denk ik.
Betreft hier de prijs van een 5 cil. ik weet niet wat jij erin hebt liggen.

En als je ANWB lid bent kun je hem ook laten repatriëren, dan wordt naar nl gebracht en krijg je een huurauto.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
ArnoV
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 sep 2011, 12:41

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door ArnoV »

Tja,....contact gehad met ANWB en die zei dat wanneer de auto gemaakt kan worden, hij niet naar NL gebracht wordt. Mag wel maar dan op eigen kosten. En aangezien ik ook geen vervangende vervoer heb komen die kosten er ook bij dus zal het verschil in totaal bedrag kliein zijn. Ik hoop alleen maar dat ze hem goed maken......
Lambiek
Berichten: 404
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door Lambiek »

Erg vervelend voor je !!!

Ik dacht bij anwb compleet , als je auto/bus niet binnen 48 uur gerepareerd kan worden, je recht hebt op vervangend vervoer, voor de duur van je vakantie ?
Je bus is toch 17 juli kapot gegaan ?
Nu is het 21 juli.

Das toch langer als 48 uur.

Of gaat de regeling toch anders ???

(Hoop dat het snel goed komt !!
Silverline
Berichten: 76
Lid geworden op: 15 feb 2009, 16:01

Re: Pech geen trekkracht

Bericht door Silverline »

Heb je 2 rechter handen!?

Dan zou ik online een turbo bestellen en hem er zelf monteren, heb ik ooit een jaar of 5 geleden gedaan op een camping in het buitenland.

Ook bij ons was de turbo kapot (T5 2.5 TDI) , online een nieuwe gekocht en onder rembours laten versturen en werd de volgende dag voor 700 euro afgeleverd op de camping, daarbij een speciale torx dop in de stad gekocht die ik niet bij me had en in 4 uren vervangen zonder brug gewoon op de grond op de camping.

Het is maar een idee, hoe je geld kunt besparen.
Plaats reactie