Ik heb een jaartje of 3 geleden een lm set gekocht voor mijn bus.
Hier heb ik destijds "reinforced"banden op laten leggen 235/45 R17 met een loadindex van 97 = 730 kg. Bij apk keuring wel eens met monteur over banden gepraat en die zeiden dat dergelijke band niet voldoet aan de eisen. Ben hier ook altijd van uit gegaan en dat voor lief genomen.
Ook meen ik me te herinneren dat op dit forum dat ook wel eens gezegd is dat dergelijke bandenmaat niet voldoet.
Aangezien de banden inmiddels aardig kaal beginnen te worden ben ik me aan het oriënteren welke de nieuwe banden moeten worden.
Kom ik achter het volgende:
Op kenteken staat: max. gewicht vooras: 1430 kg achter as: 1410 kg
Dus als ik banden met een loadindex van 97 heb is dat 2x730=1460 kg dat is dan toch voldoende voor zowel voor of de achteras.
Vergeet nou iets of reken ik nou verkeerd ????
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Banden ?? Ik snap het niet meer
Deze banden heb ik er nu dus inderdaad ook onder liggen Hercules 235/45R17 dat is inmiddels 50.000 km geleden en er zit nu iets van 2 tot 3mm op.
Deze banden zijn op zich goed bevallen qua geluid en slijtage.
Mij gaat het bij de nieuwe set banden om de load index, dacht dat bij de huidige set de loadindex niet klopte maar na wat rekenen is volgens mij een loadindex van 97 toch voldoende.
Weet iemand dit zeker ?
Deze banden zijn op zich goed bevallen qua geluid en slijtage.
Mij gaat het bij de nieuwe set banden om de load index, dacht dat bij de huidige set de loadindex niet klopte maar na wat rekenen is volgens mij een loadindex van 97 toch voldoende.
Weet iemand dit zeker ?
- Multivan Generation
- Contacteer: