Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gerotterdam »

Ik had de vraag in een ander topic verstopt dus ben zo vrij om het hier nogmaals te vragen...

Ik lig steeds te piekeren waarom het grote vlak boven de voorstoelen niet met een plankje dicht-gelegd kan worden.
Is vast ooit ter sprake gekomen. De hele camper is terdege door-ontworpen dus er zal best een rede voor zijn, maar waarom kun je nu net op het hoogste deel niet slapen?
Een simpele special plank zou heel wat comfort opleveren.
m'n hoofdkussen flikkert ook steeds naar beneden... :jump

Echt lange mensen hebben dit probleem in groter mate lijkt me...

(Vluchtmogelijkheid kan altijd aan de zijkant gecreëerd worden.)
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gobert »

Ik stuur mijn vrouw altijd naar beneden om dat kussen weer op te halen.
Maar, waarom maak je geen plank? Igv nood snij je je idd heel snel een weg naar buiten door het tentdoek.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2026
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Mickel Moen »

Georotterdam,

Mijn SCA-hefdak heeft een plaat die naar voren schuift en daarmee de ruimte afsluit, als het dak gesloten is. Ik vermoed, dat het door het gewicht, als je er bovenop zit nog moeilijk schuift, maar ik kan mij goed voorstellen, dat er bij jou ook een constructie te bedenken is, waarmee je het gat afsluit.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 16 aug 2015, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door koensch »

Gobert schreef:Ik stuur mijn vrouw altijd naar beneden om dat kussen weer op te halen.
...........
doet me denken aan een grapje die ik laatst hoorde......


getrouwde man reist per trein en ontmoet in de coupe een aantrekkelijke dame (die ook getrouwd blijkt te zijn). als de avond valt richten zijn, een beetje onwennig de slaapcoupe in, hij gaat bovenin, zij onderin....

na een half uurtje, de man heeft het koud gekregen, vraagt hij aan de dame " kan je mij uit de kast een extra deken aanreiken", waar op de vrouw vraagt "heb je het koud"?
Ja zegt de man, waarop de dame vraagt "zullen we doen alsof we getrouwd zijn?". De man krijgt beeld en stemt volmondig toe.... waarop de vrouw zegt "pak zelf die verrekte deken lekker zelf maar!"
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gerotterdam »

koensch schreef:.... waarop de vrouw zegt "pak zelf die verrekte deken lekker zelf maar!"
Haha! Heerlijk!

En ja, natuurlijk kan ik een plank zelf maken. Maar ik ben erg lui, en heb een hekel om 'knutsel-oplossingen" te maken voor een onderwerp wat volgens mij iedereen moet herkennen die wel eens boven slaapt. Ik had gedacht dat jullie zouden reageren: "gaap; je bent nr 3862 die dit vraagt, gaap."

Een simpele plank past niet door alle aansluitingen die je tegenkomt.

Nu ik zit te typen bedenk ik me ineens......: volgens mij komt er teveel druk op de voorruit en MAG het helemaal niet!
Ik denk dat dat de rede is dat er niets voor bedacht is. :huilen

Jammer. Om in de sfeer te blijven: ik wilde die afsluiting eigenlijk hebben omdat mijn vrouw zo'n last heeft van geluid als ik boven met mijn vriendin slaap... :knipoog
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2026
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Mickel Moen »

Te veel druk op de voorruit!

Een geheel nieuwe gedachte. Lijkt me sterk, maar het zou kunnen bij de constructie van een California.

Ik heb een SCA-dak met een zwaar stalen frame rondom. Ik zou mij er bij mijn dak geen zorgen over maken. Overigens gaat de druk bij een plank overdwars toch vooral naar de zijkanten?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gerotterdam »

Ja je hebt gelijk: naar de zijkanten, maar mijn grootste punt blijft:

Alles is zo goed doordacht, vele malen gemaakt en heel veel mensen slapen boven.

Dan komt mijn persoontje, ga bovenin liggen en grote vraagtekens op mijn hoofd: waarom kan ik dat gat niet afsluiten, flikkert mijn kussen naar beneden en kan ik niet eens fatsoenlijk mijn broek aantrekken omdat ik dan klem zit tegen dat dak?

Dat moet toch voor iedereen een item zijn, los van claustrofobische gevoelens als je niet eens voldoende ruimte voor je tenen hebt met een minimaal matje.

Een plank die 4 zijdig zijn krachten afdraagt kan zelfs heel goed, Met een bepaalde vormgegeven rand zou dat gewoon standaard bij het dak moeten horen.
En ja... je moet er niet op gaan zitten als je hem wil verschuiven, maar dat is logisch.
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Martens-Tvier »

Onze oplossing is simpel: wij (2p) kunnen het goed met elkaar vinden en slapen beide onderin; we laten het hele "losse" plafond (met die 2 matrasjes) lekker thuis en als we ergens staan gebruiken we het "vaste plafond" (bij het dakscharnier) als ruimte om allerlei zooi weg te leggen.
Snel, gezellig, handig en veel ruimte. :yes
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door J.F.A. »

Begrijp de discussies niet waar iemand gaat of wil slapen . Dit is een keus die je maakt bij aanschaf van een Camper.
Wanneer je kiest om er een aan te schaffen of zelf wilt bouwen in een T4 of T5 weet je waar je aan begint.
Wil je ruim slapen dan is de keuze niet zo moeilijk meer want dan verval je automatisch in een ruimer exemplaar en moet je de T4 of T5 laten staan.
Wanneer je kiest voor een T4 of T5 wat zeer begrijpelijk is natuurlijk zul je je moeten behelpen in de ruimte die je gegeven wordt en het slaapcomfort voor lief nemen.

Dus eigenaren van een T4 of T5 4 camper uitvoering zijn al in inhet voordeel van een klein campertje waar alles in zit wat men nodig heeft. Wij hebben mensen in een T4 zien slapen met alleen een matrasje op een paar opbergkratjes met daarovereen een plank + matras. dus wat zeuren we nu over waar we willen slapen ??
:bifun :bifun :bifun :bifun

JFA
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2026
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Mickel Moen »

Ik begrijp de vraag wel. Juist in een buscamper van dit formaat, waar je voor gekozen hebt, is het vervolgens zaak de ruimte optimaal te benutten. Weglaten wat overbodig is en investeren In wat nodig/nuttig is. Zo heb ik bij mijn zelfbouw project heel wat oplossingen voorbij laten komen en soms voor zeer ongewone, maar voor ons zeer praktische oplossingen gekozen.

Als je er dus voor gekozen hebt, om boven te slapen, kan ik mij goed voorstellen, dat je je bedplaat wat wilt verlengen. Ik geef TS ook gelijk met zoveel california's kan ik mij bijna niet voorstellen dat iemand daar nog nooit een oplossing voor bedacht heeft. Die zal er zeker zijn. Zeker zelf bedacht, maar misschien zelfs wel door een bedrijf uitgebracht. Maar hoe heet zoiets, want dan is het een kwestie van googelen.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Gerotterdam
Berichten: 67
Lid geworden op: 07 okt 2014, 20:11
Locatie: NH

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gerotterdam »

J.F.A. schreef:Begrijp de discussies niet waar iemand gaat of wil slapen . Dit is een keus die je maakt bij aanschaf van een Camper. dus wat zeuren we nu over waar we willen slapen ??
:bifun :bifun :bifun :bifun

JFA
Ik ben niet duidelijk geweest in de vraagstelling. Het gaat me er helemaal niet over waar ik wil gaan slapen.
Ik ben reuze tevreden, maar het is net alsof die simpele afdekplaat niet meegeleverd is. Blijkbaar heb je nog nooit boven gelegen/gekeken. Ik wist wat ik kocht en ben er tevreden over. Je geeft ook geen antwoord op mijn, toch vrij simpele, vraag.

Precies wat Mickel Moen aangeeft: als ik wist hoe het heet of iemand tegenkomt die het opgelost heeft kan ik verder... vandaar mijn vraag.

Haha! ik voelde me de eerste nacht gewoon voor lul liggen! Uitklapdak met een tentje, ga ik uitgerekend in het kleinste deel liggen.
Daar waar je rechtop kan zitten, flikker je naar beneden! :muur.

Mede bovenslapers: d'r moet toch nog wel iemand zijn die dit is opgevallen?? (iedereen is gek behalve ik ... :nuts )
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2026
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Mickel Moen »

De redenen waarom iemand boven wil liggen zijn divers. Misschien stonden voor TS beide opties wel open, wil hij echter toch liever boven liggen, wil de bedplaatoppervlakte wat verlengen. Ik vind het een volstrekt logische gedachte. Niet meteen in onmogelijkheden gaan denken, omdat de ontwerper het misschien zo niet bedoeld heeft. Dat vind ik pas raar. Nu heb ik geen California, dus ik kan zo direct niet iets bedenken als oplossing. Maar als ik dezelfde wens had als TS, dan had ik het voor mijn SCA-dak al gemaakt.

Aan TS. Misschien kun je een paar foto's maken van de huidige situatie. Dan wil ik wel met je meedenken voor een oplossing.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gobert »

Ik ken de situatie in een California wel. Het kan nooit moeilijk zijn om iets te bedenken en te maken.
Op zich komt er niet bijster veel gewicht op het nieuwe deel omdat je onderlijf er niet op rust. Persoonlijk zou ik hem niet helemaal afsluiten, maar aan de voorzijde een cm of 10 open houden. Dat maakt alles wat hanteerbaarder. Ook handig als je in de nacht naar de plee moet en die plank moet eruit.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Snautzer »

Telescoop uitschuifbaar poot op het verste eind, zodat je de druk op de grond plaat zet ipv op de rand van de carrosserie een idee?
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: California: waarom kun je boven niet in het hoogste deel slapen?

Bericht door Gobert »

Uiteraard hydraulisch en met afstandbediening.
Plaats reactie