Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verlies van koelwater

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

verlies van koelwater

Bericht door Inbouwer »

Mijn in 2011 aangeschafte bus, 180pk bi Turbo VW T5 GP met ongeveer 145.000 km op de teller gaat problemen geven.

De bus die standaard 180 pk heeft met een koppel van 400 Nm heb ik jaren geleden laten tunnen bij JD.
Daar hebben ze er 220pk en 492,5 Nm van weten te maken. Van dit vermogen heb ik dik 100.000 km lang probleemloos van kunnen genieten.

Ook de eerste 100.000 km nooit problemen gehad met olie verbruik. om de 40.000 km vroeg hij om 1 liter olie wat natuurlijk heel weinig is.

Maar toen begon het, de bus vroeg rond de 105.000 km zo rond de 2.500 km om een liter olie en dat wil hij in mijn geval elke maand hebben. Opzich kan ik daar wel mee leven.

Het probleem onstond meer met de koeling, als ik vermogen vroeg dan blies hij compressie lucht richting het koelwatertankje. Het overdrukventiel boven op de tank sloeg open, het koelwater ging staan afblazen en de motortemperatuur liep op. Tankje werd ook langzaam zwart van de uitlaatgassen.

Als zoiets gebeurden dan zetten ik de auto aan de kant, wachten tot klep weer dicht sloeg en vulde het te kort aan koelwater weer aan.

Als motor koud was en ik perste hem af dan bleef hij keurig op druk staan.

Uiteindelijk toch er voor gekozen om de koppakking te vervangen.

- kop eerst laten afpersen (maar deze was oke)
- kop laten vlakken
- dikste koppaking van VW er tussen
- nieuwe distrubutieset er in (zaak lag nu toch open en met 145.000 km gelijk maar aanpakken)
- waterpomp vervangen
- gloeibougies vervangen
- nieuwe kopbouten

Na deze operatie was het probleem verholpen, kon weer genoeg power vragen en probleem met opblazen van de koelvloeistof tankje was opgelost.

Maar sinds die tijd verlies ik koelvloeistof, ongeveer 5 liter per week
motor start slecht. Hij lekt op de een of andere manier koelvloeistof naar een cilinder of cilinders.
Gekke is dat als ik lang ritten maak hij geen koelwater verliest tijdens het rijden,


Maar zet ik hem neer na een lange rit stil en ik merk de stand van het koelwater, dan is het peil later gezakt en komt het koelwater in de verbrandingsruimte.
Er staat namelijk druk op het vat wat komt door dat het water nu onder druk staat. Deze druk wint het kennelijk als de motor niet loopt en perst het richting een verbrandingskamer.

Wie heeft er tips?


- normaals, motor loopt perfect
- geen drukopbouw in koelvloeistoftank als motor loopt, behalve door de temperatuur
- motor start slecht na langen ritten (vermoedelijk water in de verbrandingskamer(s))
- auto gooit via uitlaat koelvloeistof naar buiten als auto net start, is hij warm dan stopt dit
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: verlies van koelwater

Bericht door Pim 328 »

Je kunt het koelsysteem op druk zetten als de motor goed heet is.
Bouw daarna inlaatspruitstuk uit (is best wel wat werk)
Laat dan een nachtje staan en kijk 's morgens eens in de inlaatpoorten, staat daar koelvloeistof in dan heb je een gescheurde kop.
Scheurtje is zo klein dat je dit alleen merkt als die echt goed heet. Daarom met afpersen van de kop komen ze er ook niet zo snel achter
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlies van koelwater

Bericht door Inbouwer »

Dank je Pim voor de reactie.

Maar heb ik dan geen last van dat scheurtje als ik rij?

Maak genoeg ritten van 200 km en dan rij ik 2 uur achter elkaar, maar dan heb ik niet waarneembaar verlies van koelvloeistof.

Maar probleem onstaat bij het stilstaan na lange rit.

Ga nu eensk kijken wat er gebeurd als ik na een lange rit de druk laat weglopen van de koelwater tank. Of ik dan geen koelwater verlies.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verlies van koelwater

Bericht door Pascal-141 »

starten met water in een cilinder kan dodelijk zijn voor de motor...
Water is niet samendrukbaar , en kromme drijfstangen zijn dan het gevolg , dan kan het een kostelijke grap worden
ik zou er in dit geval zelfs niet eens meer mee rijden, maar de oorzaak eerst laten repareren

vul je eigenlijk water bij ? Of G13 koelvloeistof ?
Deze motoren draaien veel te heet om gewoon water te gebruiken , dat kan gaan koken. Bij het doorrijden op de snelweg gaan de 2.0 motoren al snel richting 97-98 graden , dan is het kookpunt van gewoon water maar 2 graden meer weg... E dat creeert alleen maar meer druk op het koelcircuit ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlies van koelwater

Bericht door Inbouwer »

Ik gebruik G12++, daar zal het niet aan liggen.

Ook zitten mijn zuigers niet vol met koelwater, het is meer waterdamp.

Maar dat het niet hoort is duidelijk.

Wat ik alleen niet begrijp is dat hij voor het vervangen van de koppakking nooit startproblemen heeft gehad. En er kwam nooit witte rook uit uitlaat.

En nu ineens wel.

Dat is toch vreemd?
Zou de EGR koeler defect kunnen zijn?
sjaakOP
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jul 2015, 20:58

Re: verlies van koelwater

Bericht door sjaakOP »

ik verwijs je door naar de laatste posts in dit topic viewtopic.php?f=3&t=49989

Ben er bijna zeker van dat dit jouw probleem is, aangezien je dezelfde klachten hebt... Enigste oplossing voor dit probleem is de volledige cilinderkop te wisselen.
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlies van koelwater

Bericht door Inbouwer »

Topic gelezen,

maar de kop op foto is aardig dicht bij de koeling.

Mijn kop is recent afgeperst en daarna gevlakt. Alles is er volgens mij ook uit geweest.

Nu begrijp ik dat de temepratuur in de kop warmer wordt dat de temperatuur van de bak waar in ze afpersen.

Maar resulaat van bedrijf die vlakken en persen heeft gedaan dat de kop dicht is.

Zou ik nu echt het probleem opgelost zijn als ik nieuwe kop en koppakking plaats?

Wat gebeurd er als de EGR koeler lek is? Welke storing krijg je dan?
Gebruikersavatar
Pim 328
Berichten: 983
Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:01
Locatie: Midden-Limburg

Re: verlies van koelwater

Bericht door Pim 328 »

Heb zo nog niet gehad op het werk met een defecte egr koeler, althans met verbruik van koelvloeistof bij een 180 pk.
Morgen heb ik er 1 staan op het werk met hetzelfde probleem als de jouwe.
Dus eens kijken wat bij die het probleem is.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Gebruikersavatar
Inbouwer
Berichten: 545
Lid geworden op: 03 nov 2008, 17:42
Locatie: Zoetermeer

Re: verlies van koelwater

Bericht door Inbouwer »

Beste Pim,

Weet je al wat er was met die 180pk op je werk?

Ik ga toch steeds meer van uit dat de EGR koeler lek is.

Van de week even kijken als ik deze leiding kortsluit of de lekkage dan over is.
Plaats reactie