Ik heb alvast hieronder een verzameling van wat ik heb kunnen vinden op verschillende forums;
Forum-onderwerp 1
Ik heb dit ook aan de hand gehad! Het is het toerental signaal wat van de dynamo af komt. Als die storing vertoont gaat het olie signaal zoemen/knipperen.
Oorzaak: draadbreuk
Controlleer de stekker die op de synamo zit, en volf de draadjes.. waarschijnlijk corrosie of een gebroken draad, of bijna gebroken. Dan maakt ie af en toe contact en af en toe niet.
Oliepomp,
Wat namelijk veel voorkomt is dat de schroefjes die de tandwieltjes van de pomp op zijn plek houden los lopen
motorkapschakelaar rechts gecontroleerd
Forum-onderwerp 2
instrumenten paneel
instrumentenpaneel even testen met actuatortest met diagnose kast
controleer eens of de dunne blauwe draad aan de alternator niet over is. Deze geeft het toerentalsignaal door naar het dashboard
Als deze draad niet over is ligt de fout waarschijnlijk aan de alternator
een TDI-motor haalt het toerentalsignaal niet bij de alternator maar gebruikt hiervoor een toerentalsensor (G28).
Deze sensor levert het toerentalsignaal aan de motorstuurdoos die dan op haar beurt het signaal doorstuurt naar het instrumentenbord-toerenteller.
Er lopen 2 dunne draden van de startmotor naar de dynamo hier zit regelmatig een breuk in!
Ik had dit laatst 2x bij een sharan na het resetten van de serviceinterval bleef het olielampje knipperen en geen toerenteller maar ook geen snelh.meter/tank en temp.meter.
de dealer heeft toen het dashbord opnieuw gecodeerd
paneel ecu 18058 p1650 en regeleenheid motor geen cmmunicatie permanente fout 01314 049
er zit boven de zekeringen kast een canbus verbinding op de relaisplaat daar zitten 3 stekers op met elk 2 oranje can draden deze controleren op corrosie
hoi met henri het probleem was inderdaad de steker verbinding op de relaiplaat maakte geen goede verbinding bedangt voor de tip m.v.g henri dijk
Er zit één sensor in de carterpan en één op het motorblok.
Boven relais 53 zit een zwart blokje met oranje draadjes, controleer de stekkertjes op corrosie wellicht zit hier je probleem.
Oliedruk is met koude start goed, warm is niet te zeggen ivm uitvallen motor. Dit ligt aan waarschijnlijk aan de startonderbreker (foutcode 01202).
Verders krijg ik nog een foutcode 18058 (Aansturing Databus; geen signaal van Instrumenten Controller). Is dit een mogelijke oorzaak van het knipperende olielampje of staat dit er los van?
Er is geen foutcode met betrekking tot de oliedruk.
Hallo, vwb het afslaan, controleer of de spanning op de "stopzetter" van de brandstofpomp wegvalt. Deze tdi pompen hebben naast een inspuitregelaar ook nog een aparte stopzetter welke de motor doet afslaan als de spanning wegvalt. Is er een naderhand opgebouwde startblokkering aanwezig ? Vaak wordt er nml bedrading onderbroken door zo'n systeem welke de foutcode mbt databus kan veroorzaken.
Forum-onderwerp 3
Ik heb een T4 van 1997 gehad met exact het zelfde probleem.
Onder het rijden de olie lamp knipperen en toerenteller ineens weg.
Dit duurde ongeveer zo'n 10 min en dan had ik weer een toerenteller en de olielamp ging weer uit.
De olie vulpijp lekte olie recht op de dynamo, die natuurlijk soms wel eens de weg kwijt raakte.
Dynamo vervangen voor 245 euro en weg was het probleem.
Reed gelijk een stuk geruster.
Forum-onderwerp 4
Persoonlijk zou ik nu denken dat het in de BDP sensor zit, omdat ik een week of zeven geleden de verstuivers heb laten vervangen, en aan een van deze verstuivers zit een draadje.
Ik lat nu in ieder geval de BDP sensor nakijken en de oliedruk meten.
dat heb ik je al menig keer verteld dat het aan je lagerkappen moet liggen van je nokkenas
Zou hem idd. even met VAGCOM laten uitlezen, heb een aantal jaar geleden ook problemen gehad met mijn oliedruklampje.
Alle sensoren doorgemeten, alles was ok ???!!!!!
Toch maar even bij de VW-dealer geweest, bleek de sensor op de motorkap stuk te zijn

.
Volgens de dealer registreert deze sensor hoe vaak de motorkap open en dicht gaat en heeft het invloed op het onderhouds-interval !!! Weet zelf niet wat ik hiervan moet geloven maar goed, sensor vervangen, computer gereset en weg probleem.
bij een 1.9TD komt het toerental signaal van de dynamo, krijgt de teller klok geen dynamo(motor toerental) signaal gaat het olie (druk)lampje aan en krijg je ook het piep signaal van oliedruk uitval.
Deze drie horen bij een 1.9TD bij elkaar, kijk eens naar de twee enkele stekkers op je dynamo je moet degene met het blauwe draadje hebben.
Dit zit weer in Stekker F achter op je zekering kast en is inwendig doorverbonden met stekker U2 en deze is van je kabel boom naar je teller klok