Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

versnellingsbak

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

versnellingsbak

Bericht door patrick 468 »

Ola, sinds een paar dagen krijg ik de bus niet meer makkelijk in zijn versnellingen, ik krijg wel de indruk dat de koppeling gewoon werkt, is dat nu einde oefening voor mijn bak, of kan het iets minder dramatisch zijn?

enne, als het einde oefening is, wat dan???? Wordt het een dure grap, of valt het mee?
ed5369
Berichten: 31
Lid geworden op: 13 jan 2007, 12:13

Bericht door ed5369 »

Hoi Patrick 468,

Kan het niet gewoon de plastic bollekes zijn van de schakelstangen.
kosten niet zoveel

Gr

ED500
Afbeelding
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Bericht door patrick 468 »

Dat zal ik eerst bekijken, maar 1 daarvan is pas vervangen en voordat die vervangen was, schakelde hij helemaal niet meer, vandaar dat ik zo bang ben dat het nu iets ergers is......

update:
Ben maar ff bij de garage langsgeweest, daar zeiden ze me dat het waarschijnlijk de drukgroep en/of de versnellingsbak zelf is die naar zijn grootje is/zijn. Dat gaat dus een kostbaar geintje worden ben ik bang......
Vlgls. de garage : koppelingsset: plm. €400,--, 2dehands versnellingsbak: plm. €350,--, en dan nog arbeidsloon, plm. €650,--.
Weet iemand of dat dat goedkoper kan. (en, nee, dit kan ik niet zelf dus).
Gebruikersavatar
patrick 468
Berichten: 354
Lid geworden op: 18 jun 2007, 13:53
Locatie: Breda

Gelukkig of niet

Bericht door patrick 468 »

Nou, vanmorgen ging de vrouw met de auto rijden en toen schakelde ie nagenoeg helemaal niet meer, nog met moeite in z'n 3 en dat was het dan, maar gelijk 'doorgereden' naar de garage, maar gelukkig bleek het allemaal wat minder ernstig:

een 2-tal dingen zijn er aan de hand:

de pries-as lager(s) van de versnellingsbak zijn versleten, wat op zich best ernstig kán zijn, maar zolang ze nog niet tot de draad toe versleten zijn, kun je er nog wel mee blijven rijden, als tie niet makkelijk in de versnelling gaat, dan ff dubbelklutchen.

het andere was een soort ophanging die de pook op zijn plaats houdt die gebroken was, de garage heeft dat maar gelast, anders had ie het hele schakelsysteem uitelkaar moeten halen, zie de tekening, het omcircelde gedeelte.

Afbeelding

Ik denk maar zo, zolang tie nog redelijk schakelt, dan hou ik het maar zo, een (ruil)versnellingsbak kan er altijd nog wel in.......
Plaats reactie