De T4 draait intussen al heel wat jaartjes mee en er met de T5/T6 en alle andere auto’s flink wat in het banden aanbod veranderd. Ik vroeg me af dat stel je neemt alleen de steek van de velg (5 x 112) en de eisen voor gewicht etc. mee: welke banden en velgenkeuze zou je dan maken?
Achtergrond is eigenlijk tweeledig, ik hoor medebezitters nogaleens de opmerking maken dat in de 15” maten wat beperkte keuze is voor wat ze willen en daarnaast zou ik zelf een setje allroad banden voor de zomer en een setje winterbanden onder mijn syncro zetten.
Ik heb de Michelin Cross Climate overwogen als 1 set voor winter en zomer, maar ik begrijp dat deze toch niet als winterbanden gezien worden in landen zoals bijvoorbeeld Zweden. En de grip op sneeuw en ijs van winterbanden blijkt toch onovertroffen. Vandaar dat ik nu aan het kijken was wat een slimme zomer en winterset is…
Mijn eisen zijn: goede rijeigenschappen en levensduur. Als ik bijvoorbeeld de Michelin Agilis vergelijk met de Continental Vanco die veel worden gereden dan heeft de Michelin mijn voorkeur. Het voelt als een soepelere band die over de hele levensduur meer zekerder op de weg voelt mogelijk ten koste van levensduur. Ik wil verder geen getrokken banden of andere rare fratsen; banden die ver buiten wielkasten vallen oid.
Nou goed, mijn onderzoekje zover.
Als ik me niet vergis zit op de T4 deze (stalen) velgen en banden
6J x 15 met 195/70R15
6.5J x 15 met 205/65R15
6J x 16 met 215/60R16 of 225/60R16
Op de T5:
6.5J x 16 met 215/65R16
Met de velgmaten van een T4 kom je dan eigenlijk dat je tussen 175-205mm qua bandbreedte mag, ideaal is 185-195mm. De T5 velgen hebben 185-215mm als grenzen, 195-205mm ideaal.
De 15” T4 wordt geleverd met banden met een omtrek van +/- 2000mm, ik ga hier even een beetje vanuit, officieel mag je in NL andere banden gebruiken, voor totaalgewicht >3500kg mits deze niet meer dan 4% afwijken: 1960-2040 mag dus geen enkel APK probleem vormen. Alhoewel ik voor personenauto’s of bestelwagens <3500kg geen APK afkeur conditie kan vinden lijkt het me goed hier toch +/- vanuit te gaan. (voor een 150PK T4 dus 1990-2070mm ivm standaard 205/65R15).
Winterbanden kun je voor de beste grip niet te breed nemen, mijn uitgangssituatie is voor de winterbanden dus eigenlijk 195mm.
Even op de gok, maar ik denk dat zonder verhogen de maximale bandenmaat voor de T4 225/70R16 is? Misschien 225/75R16 ook nog net zonder kans op wielkasten raken, dat zou ook optie geven voor bv General Grabber AT2?
Voor het plaatje ga ik even uit van mijn T4, denk voor de meeste rijders hier op het forum aan de veilige kant. Massa rijklaar is hoger 1810kg, maar de asdruk is 1430kg, hetzelfde als mijn vorige ‘basis’ uitvoering bus. De loadindex die we minimaal zoeken is dus 97.
In mijn geval is de allroad bandenkeuze even het grootste vraagstuk, in 15” is daar bijvoorbeeld te krijgen:
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/75R15
Yokohama Geolandar 215/70R15
General Grabber AT 205/75R15 (opvolger AT2)
General Grabber AT2 205/75R15 (krap qua loadindex) 215/75R15
In 16” de keuze voor
BFGoodrich All Terrain T/A KO 215/70R16
BFGoodrich All Terrain T/A KO2 215/65R16
Yokohama Geolandar 215/65R16, 215/70R16
General Grabber AT2 215/65R16, 215/70R16
Ook voor zomer- en winterbanden lijkt er flink wat meer keus te zijn in 16” ook prijstechnisch wat meer interessant aanbod, zowel nieuw en tweedehands.
Wat is jullie gevoel voor als je een setje met velgen zou willen kopen, een 16" setje bestellen of gewoon originele 15" aanhouden?
De meest 'veilige' keuze qua passen, grip, slijtage, etc. lijkt wel de General Grabber AT 205/75R15 te zijn.
---
Tijdens het uitzoeken kwam ik er trouwens achter dat als allroad en allseason band geschikt voor de winter (sneeuwvlok) de BF Goodrich TA KO2 in 16” nog een optie zou kunnen zijn: 215/65R16 . Heeft er iemand ervaring met hoe het gedrag van deze in winterse omstandigheden is vergeleken met een normale weg winterband?
Hij krijgt wel prima recenties lijkt het. In het geval dat deze ‘ok’ zijn dan kun je als velg denk ik het beste een 6.5 of 7J velg (+/-ET37) pakken? Of gewoon een standaard setje velgen proberen te vinden die op een 150PK sterke T4 geleverd is?
Wel hele vette band hoor (http://www.bfgoodrich.nl/nl/Assortiment ... up-KO2-sup)

En als laatste een optie die schijnbaar op standaard 15" staal nog net past zonder aanlopen, de Falken WildPeak A/T01 in de maat 215/75R15 (http://www.falkentire.com/tires/truck-s ... eak/t-tire)

, naar men zegt een minder glijdende band als de BFG.