Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

vragen over de T4
Plaats reactie
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Beste T-4 kenners,

Nieuw hier en ook in de VW bus wereld, ik heb me net voorgesteld en heb ook meteen een beginnersvraag:

De motor van ons 'nieuwe' busje, een T4 AAB uit 1992, wordt niet erg warm, of de temperatuurmeter geeft misschien te weinig aan.
tempmeter.jpg
Deze foto is genomen met de motor uit (en koud), maar na een halfuur rijden staat de naald nog niet bij het eerste streepje boven de 70, dus dat zal krap 80°C zijn. Is dat een normale temperatuur in deze tijd van het jaar? Langer dan 3 kwartier heb ik nog niet gereden, maar het lijkt me dat hij dan toch wel warm moet zijn.

Met het instructieboekje kom ik niet veel verder, daarin staat de temp. meter met H en C i.p.v. graden en "De wijzer moet bij normale rijwijze in het middelste gebied terecht komen"...

Ik heb de eerste verdachte, de thermostaat, al vervangen (ook uit voorzorg) en hij lijkt daarna wel ietsje warmer te worden (ervoor haalde hij de 70 maar amper). De oude thermostaat kwam er overigens wel dicht uit, maar ik moet hem nog even koken om te zien of hij niet te vroeg open gaat.

Oh ja en de motorbescherming/keienvanger zit er niet onder, dat zal ook niet helpen bij het opwarmen van de motor.

Zijn er nog meer dingen die ik kan checken? Kan ook nog zijn dat ik me zorgen maak om niets, vandaar ook de vraag.

Alvast bedankt voor de input!

Groet, Pieter
Laatst gewijzigd door Noorfalia op 15 jan 2016, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door LAYCA »

Wat het meest voorkomt................

Thermostaat kan stuk zijn als het was element/balgje lekt daardoor blijft de thermostaat open staan.
Gewoon vervangen :toppie AL DUS UUUH sorry niet goed gelezen :groteogen :groteogen

Groetjes Wim
Laatst gewijzigd door LAYCA op 15 jan 2016, 22:42, 2 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

LAYCA schreef:Thermostaat kan stuk zijn als het was element/balgje lekt daardoor blijft de thermostaat open staan.
Gewoon vervangen :toppie
Ja... :goodidea
Maar dat heb ik dus al gedaan... :zwaai
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Multivan Generation »

Temperatuur sensor die doorgeeft aan je teller unit al overwogen om te vervangen?
En daarna voorzichtig richting tellerunit gaan denken.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Herman744 »

Waarschijnlijk zijn er een paar solderingen in het instrumentenpaneel losgetrild of de spanningsregelaar in het paneel is overleden.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door RobS »

Voor de diagnose: doet de brandstofmeter het wel goed?

Brandstof- en temperatuurmeter worden gevoed vanuit dezelfde spanningsregelaar. Indien beide meters gelijktijdig op de bodem liggen, is het zeer waarschijnlijk de spanningsregelaar. Dat ding zit met vertinde schuifcontacten in het instrumentenpaneel. Dat tin oxideert waardoor de spanning wegvalt. Meestal een kwestie van doorsolderen van de contacten. Is een euvel dat de 1e generatie exemplaren allemaal overkomt. zie http://www.weetjewel.com/tips_en_trucs/ ... gelaar.htm
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Bedankt voor de reacties allemaal.

Zo te zien hoort de temperatuurmeter dus in elk geval wel meer aan te geven.

Op het dashboard kloppen/meppen helpt niet. Dat was n.l. mijn eerste instinctieve reactie op het verschijnsel.

De brandstofmeter doet het goed, in elk geval geeft die weer wat ik verwacht... En de naald van de temperatuurmeter blijft niet helemaal liggen, hij komt een klein stukje los.

Ik denk nu toch in eerste instantie aan die temperatuursensor. Zal eens kijken waar die zit. Is daar nog iets aan door te meten of te testen?
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Zelf houd ik nooit van 'open eind' topics (lullig voor de meedenkers en ook als iemand later iets hoopt te vinden met de zoekfunctie), dus hierbij een kleine update. Of eigenlijk geen update. Busje heeft n.l. nauwelijks nog gereden na vervangen van de thermostaat. Bij de paar korte ritjes die ik gemaakt heb sindsdien werden slangen allemaal goed warm en ook de radiateur warmt volgens mij netjes gelijkmatig op. Verwarming blaast ook vrij vlot warme lucht. Dus een echt heftig probleem is het niet denk ik.

Hij krijgt nu eerst een beurtje, dan keienvanger eronder en dan maar eens een tijdje kijken wat er nu (niet) gebeurt.

Bij nieuws meld ik me t.z.t. weer.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
jpgvisser
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jan 2016, 16:31

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door jpgvisser »

Bij mij geeft de temp meter dezelfde waarde aan welke jij beschrijft. Ook ik ben nieuw in de t4 wereld maar gezien het feit dat de benzinemeter correct werkt maak ik me er niet druk om.

If it aint broken, don't fix it. :)
Andre S
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2015, 09:06

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Andre S »

Goedendag Noorfalia,
Heb zelf een California uit 94 en mijn temperatuurmeter komt ook nooit hoog uit. Duurt even voordat ie aangeeft dat de boel warmer wordt en heb vele km's in het hooggebergte gemaakt zonder dat de meter ver uitsloeg. Gewoon bij langere ritten goed in de gaten houden denk ik.

Had ook geen keienvanger maar nu wel sinds kort. Maakt geen verschil op de temperatuurmeter bij mij.
Nieuwe keienvanger bij VW kost 455,- :ie
2de hands via de link hieronder 50,- Moet wel even een beetje schoonmaken maar is 400,- uitsparen wel waard! :adhd

http://www.marktplaats.nl/z.html?query= ... &postcode=

Succes en plezier met de bus!
creepenrietje
Berichten: 99
Lid geworden op: 04 nov 2015, 21:19

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door creepenrietje »

mij valt op dat je een 1992 bus hebt met een digitale teller...
Kan het niet zijn dat je temperatuur meter/sensor niet goed met elkaar
communiceren?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Zo, weer een tijdje en wat onderdelen verder. Radiateur en koelventilatoren zijn inmiddels ook vervangen, wil ik eigenlijk niet over praten :huilen.
Nou, toch eventjes dan: Eén van de koelventilatoren bleek niet mee te doen en de draden er naartoe waren gesmolten :ie . Ook had één van mijn (minder liefdevolle) voorgangers die aan de bus gesleuteld hebben de thermostaat van de lamellen verwijderd en deze in halfgeopende toestand m.b.v. een stel parkers vastgezet. Half open, waarom? Enfin, ik wou e.e.a. wat beter bekijken/verbeteren en dat plastic radiateurframe even helemaal, inclusief ventilatoren, uit de auto tillen. Hierbij kreeg ik een van de onderste schroefjes niet los. Zat goed vastgerot. Toen hij uiteindelijk toegaf bleek dat niet alleen goed nieuws, want hij had ook een stukje radiateur meegenomen en daar liep nu koelvloeistof uit :muur
Dus even diep ademgehaald en het hele zooitje vervangen door nieuw zonder lamellen. Kan dat in elk geval niet meer stuk gaan :knipoog

Die ventilator met de gesmolten bedrading zat muurvast overigens. Nog een wonder dat dat niet in de hens is gevlogen. Dus collega-eigenaren: Check dat af en toe.

Dat is allemaal alweer eventjes geleden. Sindsdien een aantal langere ritten met de bus gereden met warmer weer. De temperatuurmeter tikt af en toe in de file de 90 graden aan en daar blijft het bij. Mede gezien de verschillende geruststellende meldingen hierboven (waarvoor nog dank) lijkt het me wel prima zo.

Wel een vraagje weer: Hoe kan ik nu de juiste werking van de nieuwe ventilatoren checken? Ze hebben bij mijn weten nog niet gedraaid sinds ik ze er in gezet heb. Als ik gewoon 12V op de stekkers zet doen ze het prima. Ik heb de oude voeler weer in de nieuwe radiateur geschroefd, kan ik die nog testen?

Overigens heb ik er een nieuwe plastic keienvanger onder gehangen, kostte 42 euri. Maar dat is wel een beetje een slap ding.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Nog een (waarschijnlijk nu echt laatste) update:
Herman744 mag wat mij betreft door voor de ijskast.

Buiten alle andere koelsysteemproblemen van mijn bus (hierover later meer) bleef op een gegeven moment ook het koelvloeistoflampje steeds knipperen. Daarover vond ik dit topic: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 4&p=270649, ook van Herman744.

Dus de tellerbak eruit gewurmd en met een vergrootglas de solderingen op de achterkant bekeken: Er waren er meerdere die los leken te zitten. Deze opnieuw vertint en voilà: Het lampje knippert niet meer. Alleen bij op contact zetten drie keer, dan. Fantastisch toch dit forum. :wjw :yes

Maar wat blijkt nu: de temperatuurmeter is ook ineens wakker geworden. Klimt veel sneller naar (krap) 90 graden op de snelweg en reageert zo te zien meer op de omstandigheden, bij dalen snelheid daalt de naald van de meter ook wat. Hij varieert een beetje tussen +/- 80 en 90 gr.

Ik denk nu dat de temperatuurmeter dan uiteindelijk doet wat hij hoort te doen. Nogmaals dank voor de bijdragen, ook uit het verleden!
Laatst gewijzigd door Noorfalia op 19 jun 2017, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Herman744 »

Mooi dat je lampjesprobleem opgelost is en dat de wijzers weer juist wijzen. Op je laatste vragen heb ik geen antwoord.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Normale temperatuur voor een 2.4 L diesel AAB?

Bericht door Noorfalia »

Dank je Herman, maar ik heb ondertussen gemerkt dat de koelventilatoren netjes hun werk doen. Ik heb ze op twee verschillende toerentallen zien (horen) draaien. Klein voordeeltje van dat belachelijk warme weer wat we af en toe hebben.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie