Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
marcm
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 aug 2014, 02:05

Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door marcm »

Dag,
Ik heb alleen een 12V in de bekerhouder en dat is wat weinig telefoons en navi etc.) op aan te sluiten.
Waar kan ik het beste stroom vandaan halen om een extra 12V aan te leggen? Ik dacht aan één bovenop het dashboard. Of is het handiger om iets in het handschoenenkastje te doen? Of kan dat beide?
En hoe zorg ik er voor dat ie uitgaat als ik de motor uitschakel? (is niet zo bij de standaard sigarettenaansteker)
Als iemand tips heeft, of een verwijzing naar een blog / website / tekeningen... alvast dank!
Grt. Marc

(dit is een deel uit een andere post van mij, maar die was veeeel te uitvoerig. Zag ik bij teruglezen. Daarom de belangrijkste vraag apart gesteld)
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door freek »

ik zat met hetzelfcde probleem en heb het als volgt opgelost.
Ik heb een dubbel usb inbouwcontact (met voldoende amperage voor een tomtom) gekocht en dit in het loze deksel rechts naast de pook ingebouwd.
De stroom heb ik van het aanstekercontact afgetapt en omdat dit inderdaad altijd spanning heeft heb ik er een schakelaartje en een led lampje bij gezet. De rustspanning van de usb is erg klein maar zo kan je hem uitschakelen en weet je door het lampje wanneer er spanning op staat. Het werkt perfect: het voorkomt dat je weer een apart usb lader voor in het aanstekerstopcontact moet kopen.
Bijlagen
WP_20160314_001.jpg
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
californiadreaming
Berichten: 127
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:38

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door californiadreaming »

Freek, hoe krijg je dat plaatje los om usb en schakelaar in te bouwen ?
Wil ook zoiets maken maar wil niet mn halve dashboard los gaan maken.
t5elaar
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 mei 2015, 23:07

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door t5elaar »

Hi,Freek ziet er goed uit. Ik heb dezelfde vraag .
Hoe krijg je het plaatje los ?
Weet je misschien waar ik de betreffende onderdelen zou kunnen aanschaffen?
Is het mogelijk de onderdelennrs te vermelden of de specificaties?
Is het voor een " amateur" te doen? Moet ik bepaalde voorzorgs maatregelen nemen?
Alvast bedankt in ieder geval voor het getoonde.
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door Gerard 136 »

Het plaatje zit er gewoon ingeklikt. Ik gebruik altijd een gewoon glad tafelmes met ronde top om hem eruit te wippen.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door freek »

Ik ben ook maar een amateur hoor. Omdat bij mij het omringende dashboarddeel (omlijsting radio, pook, etc) dat met een rubber laagje is afgewerkt beschadigd was en kleverig was geworden heb ik dat ook vervangen. Zodoende had ik dat dekseltje ook meteen eraf (die heb ik ook vernieuwd). Om dat hele dashboarddeel te verwijderen moest ik wel even puzzelen. Je kan alleen het dekseltje echter ook verwijderen. Het zit gewoon geklemd met wat 'weerhaken'. Misschien kan je van onderaf via de flessenhouder hem eruit duwen. Of als je er toch een gat in gaat maken doe dat dan meteen en dan hem omhoog trekken. Het usb contact vindt je op internet, misschien bij bv de wit in schijndel of automaterialenzaken. Het schakelaartje en het ledje heb ik bij een winkel in electronica onderdelen gekocht. Helaas worden dit soort winkels steeds zeldzamer. In utrecht heb je Centrum Electronica. Ik heb het in Waalwijk gekocht. Kost vrijwel niets. Mijn ervaring is dat dit soort usb contacten de radioontvangst enorm kunnen storen. Voor de zekerheid heb ik hem daarom met aluminiumtape omwikkeld.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door heemskerk »

freek schreef:Ik ben ook maar een amateur hoor. Omdat bij mij het omringende dashboarddeel (omlijsting radio, pook, etc) dat met een rubber laagje is afgewerkt beschadigd was en kleverig was geworden heb ik dat ook vervangen. Zodoende had ik dat dekseltje ook meteen eraf (die heb ik ook vernieuwd). Om dat hele dashboarddeel te verwijderen moest ik wel even puzzelen. Je kan alleen het dekseltje echter ook verwijderen. Het zit gewoon geklemd met wat 'weerhaken'. Misschien kan je van onderaf via de flessenhouder hem eruit duwen. Of als je er toch een gat in gaat maken doe dat dan meteen en dan hem omhoog trekken. Het usb contact vindt je op internet, misschien bij bv de wit in schijndel of automaterialenzaken. Het schakelaartje en het ledje heb ik bij een winkel in electronica onderdelen gekocht.
Helaas worden dit soort winkels steeds zeldzamer.
In utrecht heb je Centrum Electronica. Ik heb het in Waalwijk gekocht. Kost vrijwel niets. Mijn ervaring is dat dit soort usb contacten de radioontvangst enorm kunnen storen. Voor de zekerheid heb ik hem daarom met aluminiumtape omwikkeld.
Mee eens. Daar staat tegenover dat het wel weer easy is om vanuit je luie stoel door de catalogi heen te fietsen en op je gemak het complete assortiment te bekijken zoals bij Conrad etc.
t5elaar
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 mei 2015, 23:07

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door t5elaar »

Bedankt voor de snelle reacties, laat wel horen of het gelukt is.
Eerst maar zorgen dat de spullen er zijn.
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door freek »

Daar staat tegenover dat het wel weer easy is om vanuit je luie stoel door de catalogi heen te fietsen en op je gemak het complete assortiment te bekijken zoals bij Conrad etc
Ja maar juist de amateur heeft soms behoefte aan professioneel advies en dat mis je bij conrad. Het idee van het ledje gaf de man achter de balie. Klein gaatje boren en met wat secondenlijm vastzetten
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door Oviivo »

Boris in Waalwijk is een tip voor de elektronica knutselaar.

En anders natuurlijk ebay :knipoog
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Extra 12 V aansluiting op dashboard e/o in handschoenenkast?

Bericht door freek »

Klopt! Ik heb het bij Boris gekocht. :yes
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Plaats reactie