Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden met DSG

vragen over de T5
Plaats reactie
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Rijden met DSG

Bericht door Thé Vier »

Sinds een tijdje heb ik een T5 met DSG en BlueMotion en dat bevalt mij prima. Via het MFA kun je de vrijloop in- of uitschakelen. Ingeschakeld ontkoppelt de bak als je het gas helemaal hebt losgelaten. Zo gebruik je de energie die je er hebt ingestoken, maar daar moet je wel erg aan wennen om dat optimaal te gebruiken. Motor draait dan stationair. Bovendien, wanneer je bijremt koppelt de bak weer om nog effe mee te helpen. Rij je in de stad dan is het gas loslaten en meteen weer wat gas erbij een continue spel van koppelen en ontkoppelen geworden. Schakel je de vrijloop uit, dan remt de auto op de motor af zij het niet indrukwekkend. Wat ik al aangaf het is een bluemotion uitvoering, die o.a. een regeneratief remsysteem heeft, maar volgens mij moet ie dan wel afremmen op de motor. Motor verbruikt bij het afremmen geen brandstof en de accu wordt bijgeladen.
Mij vraag is nu: Wat is volgens jullie nu de beste keuze. Vrijloop aan of uit. Voor beide is wat te zeggen.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Rijden met DSG

Bericht door heemskerk »

De (persoonlijke) voorkeur wordt niet alleen op economische gronden bepaald, comfort en gebruiksgemak zijn ook van invloed. Mogelijk is het een kwestie van wennen met een ontkoppelde bak in de uitrolmodus? Het zal ongetwijfeld tot een (op zichzelf staand) gemiddeld resultaat te becijferen zijn wat de eventuele voordelen van het ontkoppelen zijn al vermoedt ik dat de besparing op die extra uitrolmeters niet substantieel zal zijn.

Het Bluemotionsysteem is er sowieso een waar het voordeel niet vanaf druipt maar zal z'n (veronderstelde/gesuggereerde) brandstofreductie moeten hebben van vele kleine aanpassingen die zouden moeten leiden tot een acceptabele/rendabele (?) totaalbesparing.

Weliswaar schijnen de koppelingsplaten in de DSG lang mee te gaan, toch levert deze functie veel meer koppelmomenten op, een zwaardere (gewicht) en vooral prijzige accu (welke niet klakkeloos vervangen kan worden maar moet worden ingeleerd), een andere (mogelijke duurdere dynamo), een extra vertragingsmoment bij het vlot willen accelereren, versnelde slijtage aan dynamo & startmotor, een meerprijs bij aanschaf nieuw, mogelijk extra slijtage en schaderisico aan motor, etc?

Hypothetisch: Ik rijd met een forse thermische belasting (belading, aanhangwagen, zomerdag) de snelweg af en moet onderaan de afrit wachten voor het verkeerslicht. BM schakelt de motor af of niet? Wanneer de motortemperatuur té hoog is blijft deze dan misschien wel draaien ter afkoeling (?) maar een (te) hoge motortemperatuur en een gloeiende turbo hoeven niet altijd synchroon te lopen. De turbo zelf heeft geen temperatuurbeveiliging terwijl een cooldown door middel van permanente oliecirculatie dan wel zeer gewenst is. Mogelijk heeft dat invloed op de levensduur?

Ter overpeinzing: Leveren de vele start-stops een extra belasting op voor het roetfilter? Extra regeneratie, extra brandstofverbruik, verhoogde slijtage? Niet voor niets heeft Post.nl geen roetfilters af fabriek...

Airconditioning; valt even weg (comfortverlies bij langer wachten?) bij uitgeschakelde motor, bij het opstarten van de motor (er wordt gestart met onbelaste aircopomp om de startmotor te ontlasten). Ongetwijfeld heeft dit een versnelde slijtage van de koppeling tussen pomp en motor tot gevolg.

Al met al vraag ik mij af wat de effectieve besparing zal zijn van het BM-systeem wanneer meerprijs, extra slijtage, onderhoud, werkplaatsbezoek, gewichtstoename en een theoretisch toegenomen storingskans worden meegenomen in de calculatie.

Vermoedelijk worden argumenten als bovenstaand niet meegenomen in de reductiepromotie van het BM-systeem, net als bij de 'optimalisatie' tijdens het vaststellen van de common (fabrieks) verbruikscijfers.... :lach

P.s. Mijn huidige bus is af-fabriek geleverd met 255(!) breed rolrubber, ik vermoed dat een bescheiden formaat (en hardere) band meer brandstof- en aanschafkostenreductie oplevert dan het hele BM-systeem om nog maar niet te spreken over bijvoorbeeld het (extra) verbruik van standkachels en bijverwarmers....
Laatst gewijzigd door heemskerk op 23 mar 2016, 23:22, 4 keer totaal gewijzigd.
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rijden met DSG

Bericht door Thé Vier »

Het BM-systeem zat erop want het is geen nieuwe, die ik heb aangeschaft. Maar uit jouw verhaal blijkt, dat BM dus niet alles is. Ik stoor me ook geregeld aan dat Start-Stop-systeem en schakel het meestal uit. Zeker in de file en in de stad. Vrijloop of niet is dus meer een persoonlijke voorkeur dan een besparende. Vroeg mij af, of de koppeling bij vrijloop niet harder slijt. Als ik al de te verwachten problemen bij elkaar zie, kan ik dus maar beter kiezen voor het uitschakelen van de vrijloop en het st-st-systeem
Gebruikersavatar
Gerard 136
Berichten: 309
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:08

Re: Rijden met DSG

Bericht door Gerard 136 »

Ik ben het met Heemskerk eens. Het S/S-systeem is meer een marketing argument dan een serieuze besparing. Ik zet hem ook vaak uit.
De vrijloop heb ik ook uitstaan. Het iets afremmen op de motor tijdens het uitrollen vind ik prettiger, en het verbruik is tijdens het uitrollen nul.
Iemand zei: Glimlach, als er problemen zijn, het kan altijd erger.
Ik glimlachte. En inderdaad, het werd veel erger.

Gerard.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Rijden met DSG

Bericht door fiddler »

Heb de neiging bij een lange afdaling mijn t5-dsg zonder start-stop gedoe gewoon in de N te zetten, maar misschien is dit niet slim? Bij het terugzetten in D pikt ie keurig weer op waar ie was, en niks tussen gasgeven zoals bij een hand geschakelde bak, het DSG systeem regelt dat netjes zelf. Deed dat vroeger trouwens met de meeste hand geschakelde autos wel eens, wel met tussen gas geven naar het toerental om de koppeling te sparen bij in schakelen van de bak. Alleen bij een Transit v4 op LPG sloeg de motor dan meestal wel af, dikke pret .... NB Met een '52 Leyland AEC halfautomaat autobus durfde ik dat niet zo gauw, die had z'n bergrem mij te vaak nodig door z'n gewicht denk ik.
Wanneer de motortemperatuur té hoog is blijft deze dan misschien wel draaien ter afkoeling (?) maar een (te) hoge motortemperatuur en een gloeiende turbo hoeven niet altijd synchroon te lopen. De turbo zelf heeft geen temperatuurbeveiliging terwijl een cooldown door middel van permanente oliecirculatie dan wel zeer gewenst is. Mogelijk heeft dat invloed op de levensduur?
Ik heb vroeger geleerd dat een hete motor zoiezo beter even een minuutje of wat stationair moet doordraaien ter afkoeling, zoals na hard rijden op de autoweg bij warm-weer, voor je hem uitzet. - F
Thé Vier
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 mar 2007, 13:28
Locatie: Zuid-Holland

Re: Rijden met DSG

Bericht door Thé Vier »

Ik heb de vrijloop uitgezet en dat bevalt mij veel beter. Het rijdt weer wat natuurlijker en de koppeling wordt minder belast denk ik. Inderdaad geen verbruik bij uitrollen en wanneer de 3 geschakeld wordt remt ie sterker af. Inderdaad is het beter om de motor nog even te laten lopen ook ivm het afkoelen van de turbo. Valt mij wel op, dat deze 4-cylinder veel later op temperatuur is, dan de 5-cylinder. Is dat juist?
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Rijden met DSG

Bericht door fiddler »

Bij mijn T4 2.5D duurde het vaak een minuut of 20 voor dat de kachel een beetje warmte gaf in de winter, maar hoe warm de motor dan was weet ik niet. Als je naar de olietemp kijkt op het T5GP display is ie pas na een half uur rijden ergens bij de 90 graden. Met een diesel was het motto vroeger: na een koude start wat rustig aan met het toerental, vooral ook omdat de compressie hoger is dan bij een benzine motor. Ik weet niet of dat met de huidige diesel motoren nog steeds zo is, maar uit gewoonte doe ik dat nog steeds. -F
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: Rijden met DSG

Bericht door Ralph Bakker »

Als je EGR afgesloten is duurt het zowiezo langer voordat de motor op bedrijfstemp. is .

Rustig opstarten , vooral in de wintermaanden. Eenmaal warm provbleemloos te gebruiken. Plotselinge snelwegstops is even nadraaien.
Als wij op vakantie gaan met caravan dan laat ik de wagen altijd draaien met tanken .
Plaats reactie