Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kortsluiting achteruitrijlicht

vragen over de T4
Plaats reactie
Hvromans
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Hvromans »

Enkele weken geleden brandde de zekering door van electrische raambediening, spiegelbediening en achteruitrijlicht. Deze zekering vervangen en enkele dagen geen probleem. Echter daarna brandde met steeds kortere tussenpozen de zekering weer door, momenteel is het zo dat dit meteen gebeurt als ik de versnelling in de achteruit zet. Ik heb de lampenunit achter gecontroleerd, de stekkers eruit gehad en voor zover mogelijk de bedrading nagelopen onder de bus maar geen oorzaak kunnen ontdekken. Ik vermoed dat het de achteruitrijschakelaar kan zijn, is dat een vaker voorkomend euvel bij de T4 (die van mij is een 2.5 TDI bj 2000) wat kortsluiting veroorzaakt? Of doet die gewoon niets meer als die defect is? Is deze makkelijk bereikbaar en te vervangen? Of kan de oorzaak van kortsluiting ook nog door wat anders komen dan waaraan ik nu gedacht heb.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door LAYCA »

Moeilijk probleem dit soort gekl ..$%%%.
Je eerste aanwijzing die je zelf geeft.... denk dan aan schakelaar in versnellingsbak tot en met bedrading naar achteruitrijlicht.
Zelf een keer meegemaakt dat de draad van deze schakelaar sluiting maakte.
Wat wel vaak voorkomt is de bedrading die in de rubberen slang bij de scharnieren naar de voordeuren loopt deze breken af door het open en dicht doen deuren.
De hoes weg schuiven en kijken.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Hvromans
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Hvromans »

Bedankt Wim voor het meedenken. Inmiddels heb ik de stekker van de schakelaar op de versnellingsbak los gemaakt. De zekering slaat nu niet door en de electrische raambediening doet het. Het is dus logisch dat of de schakelaar de oorzaak is of er een beschadiging is in de bedrading tussen schakelaar en achteruitrijlamp. Nogmaals mijn vraag: komt het vaker voor dat een defecte schakelaar kortsluiting geeft of doet die het dan gewoon niet meer zonder dat de zekering kapot gaat. En waar kan ik eventueel een schakelaar bestellen of heeft iemand er toevallig nog een liggen voor een T4 2.5 TDI bouwjaar 2000?
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door raf_construct »

Het eerste waar ik zo aan denk is een losgekomen schroefje in de aanhangerstekker.
Als je de kabelboom van de aanhangerstekker eens losmaakt aan het achterlicht, probeer dan eens of het probleem weg is.

De schakelaar in de versnellingsbak brandt ook wel eens door, maar dan blijven meestal je achteruitrijlampen gewoon branden.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Multivan Generation »

@Hvromans,
heb je al eens in het elektrische schema gekeken of er overeenkomsten zijn(iets gemeenschappelijks), of dat het niets met elkaar te maken heeft,
of dat het misschien wel berust op toeval?
Hvromans
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Hvromans »

Hallo Raf, bedankt voor jouw suggestie. Binnenkort zal ik deze eens uitproberen. Vraagje: ik heb een 7-polige stekker gemonteerd waar geen achteruitrijverlichting bij zit voor de aanhanger. Kan het dan toch dat juist de zekering van de achteruit door brandt? Je zou eerder denken aan een zekering van b.v. remlicht of richtingaanwijzer. Of zie ik dat verkeerd?
Hvromans
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 dec 2012, 13:35

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Hvromans »

Hallo Peter, ook jij bedankt voor jouw reactie. Alleen snap ik niet zo goed wat je er mee bedoelt. Het probleem is begonnen een tijdje nadat een trekhaak is gemonteerd. Eerst een enkele keer en daarna steeds korter op elkaar volgend dat de zekering doorbrandde. Nu is het zo dat deze onmiddellijk doorslaat als ik de bus in de achteruit zet. Heb jij enig idee waar ik moet zoeken? Mvg, Henk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door Multivan Generation »

Dan zou ik als eerste de trekhaak aansluitingen verdenken, want voordien had je geen problemen.
Stekker loskoppelen bij de rechterachterlicht unit en een weekje testen.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Kortsluiting achteruitrijlicht

Bericht door LAYCA »

Multivan Generation schreef:Dan zou ik als eerste de trekhaak aansluitingen verdenken, want voordien had je geen problemen.
Stekker loskoppelen bij de rechterachterlicht unit en een weekje testen.
Dit is de grote verdachte goed advies :yes

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie