Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lamellenvraag icm ventilator

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door websurfer »

Ik ben net terug van een leuk weekendje Belgie en merkte gisteren bij een klein stukje verplaatsen van de camper dat de ventilator(en) direct draaide
(dus bij koude motor) kon niets vinden dus heb het maar gelaten

vandaag bij thuiskomst weer, na een rit van 350 Km, beide ventilatoren vol draaiend

heb direct naar de lamellen gekeken en die stonden bijna helemaal dicht :huilen
Ik heb zoals altijd de temperatuur van de bus goed in de gaten gehouden en die is continu mooi in het midden blijven staan (ook bij de Ardennen colletjes )
zou de meter stuk zijn ??en niet verder komen dat midden?

wat het nog aparter maakte is dat de lamellen na 20 minuten uitstaan verder open staan dan tijdens het hard blazen van de ventilatoren ??

Ik ga het Bimetaal los nemen maar de lamellen zouden toch open moeten staan bij warmte (blazen vent) en niet open gaan na uitzetten ?

Ik heb de andere berichten ook bekeken maar kon specifiek mijn geval niet vinden (lamellen dicht, geen hete motor, werking lijkt contra)
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Arvie
Berichten: 102
Lid geworden op: 05 mei 2013, 22:00

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door Arvie »

Raar verhaal inderdaad..

Wellicht verkeerd gemonteerd? Ik kan me even niet meer voor de geest halen hoe het zit, en of dit uberhaupt kan (dat ze 'verkeerd om' werken.

Ik zou zeggen: haal de bi-metaaltjes eruit, zet de lamellen open (met tie-ribje) - weet je zeker dat het goed zit!!!

Gr. remko
Remko

T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door websurfer »

Remco,

de bi metalen zijn er al uit (grote klus van 4 minuten :nuts )
ik wil alleen de bus zo origineel mogelijk houden dus wil uiteindelijk deze Bi metalen weer monteren alleen niet als dat schade;ijk is vandaar de vragen

is er een manier om de temp meter te testen ?
deze gaat eigenlijk altijd van koud naar het midden van het bereik en staat daar dan als een paal zo mooi (beweegt daarna helemaal niet verder omhoog tijdens het rijden )
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
koekie520
Berichten: 529
Lid geworden op: 26 jan 2007, 22:32
Locatie: Antwerpen

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door koekie520 »

Als je je airco op zet, gaan de ventilatoren ook vol draaien! Dat wil daarom nog niet zeggen dat je motor het warm heeft.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door Pascal-141 »

websurfer schreef:Remco,

de bi metalen zijn er al uit (grote klus van 4 minuten :nuts )
ik wil alleen de bus zo origineel mogelijk houden dus wil uiteindelijk deze Bi metalen weer monteren alleen niet als dat schade;ijk is vandaar de vragen

is er een manier om de temp meter te testen ?
deze gaat eigenlijk altijd van koud naar het midden van het bereik en staat daar dan als een paal zo mooi (beweegt daarna helemaal niet verder omhoog tijdens het rijden )
De temperatuurmeter is zodanig gemanipuleerd (bij de types vanaf 99 , rood/blauwe tellers) dat deze altijd netjes op 90graden blijft staan , zelfs al draait de motor op 100graden...

als de lamellen lastig doen : bi-metaal eruit gooien en de lamellen open zetten en fixeren. Er zij meerdere T4 types geleverd die af fabriek gewoon geen lamellen hadden.
Die lamellen geven steeds meer last tegenwoordig , zal wel te maken hebben met de leeftijd van onze T4s ...
koeling is heel belangrijk , dus beter de lamellen open en goede koeling , dan te heet lopen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door websurfer »

Gelukkig heb ik een 99 er met de oude tellerunit er nog in

Niets gemanipuleerd dus :gekte

blijf voorlopig wel rijden met een vaste stand en zie in de winter wel of ik er iets aan moet doen
(rij in de winter minimaal met de bus alleen tbv even opladen en rollen van het materiaal (bus staat wel op druppellader dan )
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door Pascal-141 »

websurfer schreef:Gelukkig heb ik een 99 er met de oude tellerunit er nog in

Niets gemanipuleerd dus :gekte

blijf voorlopig wel rijden met een vaste stand en zie in de winter wel of ik er iets aan moet doen
(rij in de winter minimaal met de bus alleen tbv even opladen en rollen van het materiaal (bus staat wel op druppellader dan )
Dan heb je een 98-er die waarschijnlijk pas in 99 ingeschreven werd . Gebeurd wel vaker ...

ook in de winter voel je geen nadelen van de lamellen die open staan. Ik heb het zelf al jaren zo.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Lamellenvraag icm ventilator

Bericht door Drekes »

Ik heb ze ook open gefixeerd van de week. Los van het feit dat alles motorisch in orde is, scheelt dit toch veel. Ik raak de 90 graden of hoger niet meer aan :adhd
Plaats reactie