Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra 12V stopcontact plaatsen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door Rauwesnuit »

Goedemiddag,


Ik wil graag in de laadruimte van onze T4 2 stopcontacten plaatsen:
- 1x stopcontact 12V voor aansluiten van onze koelkast
- 1X stopcontact 12V met USB aansluiting.

Ik twijfel of ik deze een continue voeding wil geven, i.c.m. een soort detector die de stroom afsluit zodra er minder dan 12V beschikbaar is (ik hoop dat ik het goed uitleg :gekte )
Oftewel sluit ik het geheel aan op de voeding na het contact, zodat er geen voeding is als de motor niet draait. Ik moet hierbij vermelden dat mijn 12V stopcontact in het dashboard gewoon stroom blijft geven zonder contact aan.
Heb ik ook een zekering nodig?

mijn vraag is nu waar ik mijn bedrading moet op aansluiten, en welke dikte van bedrading nodig is. Ook zou ik een goede webwinkel willen weten, tips?
Nu vraag ik me ondertussen ook af of de generator sterk genoeg is om volgende apparaten tijdens een lange rit te voeden: gps, mobiele telefoon en koelkast?

Alvast bedankt!
fotogalerij NR 330
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door slopelrijder »

A) een zekering ertussen is nooit verkeerd om zo maar te zeggen....
B) heb je een 2e accu?
ik zelf heb een 2e accu achterin; waar ik dergelijke "continuverbruikers" vanaf vandaan voedt....kom je nooit zonder startstroom iedergeval!
C) geen 2e accu? dan een schakelaar ertussen, OF via je contact / schakelaar aan/uit schakelen....
mocht je iedere dag je bus gebruiken, dan zullen de kleine verbruikers niet veel kwaad kunnen... MAAR.... is je accu in mindere conditie, en is het koud buiten dan loop je toch een startprobleem risico....

via allekabels.nl kun je ook de 12v inbouw usb etc. vinden, zowel degene die je "gewoon" in de sigaretteaansteker doet, als "echte"inbouwmodule's...

http://www.allekabels.nl/usb-autolader/ ... 00-ma.html
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door Catsailor »

Vanmiddag ff een usb lader en voltmeterje ingebouwd, van de 12volt aansteker de spanning gehaald, wel ff een schakelaartje met waarschuwingslampje ertussen gezet, werkt prima,
20160710_215916-800x600.jpg
Bijlagen
20160710_215916-800x600.jpg
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door websurfer »

even een domme vraag
ik heb ook zo'n schakelaar met verlichting maar hoe ik hem ook aansluit (vast verkeerd) de zekeringen kanllen me om de oren bij aanscahakelen

voel me een dummie maar goed :huilen
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door Catsailor »

Zo dus..
12V schakelaar auto led plaza.gif
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door Rauwesnuit »

Ik ga geen 2e accu inbouwen, maar zal gewoon een schakelaar en een zekering gebruiken. Maar de stroom haal ik dus sowieso van de sigarettenaansteker? Of is er een andere aftakplaats vanwaar ik makkelijk naar de laadruimte kan met de kabels?
fotogalerij NR 330
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door slopelrijder »

in je zekering kastje zijn nog een "paar open plekken" daar kun je gebruik van maken, OF van die waar de radio langs gezekerd is.

deze kun je gewoon benutten voor de usb lader(s)... op de stekkerblokjes van de radio zelf is (als het goed is) OOK nog een 12 volt +voedingskabeltje over.
ook deze zou je kunnen benutten......
(lila/rood) draadje ( als het goed is, kwestie van nameten....)

voor in de laadruimte; leg daar een aparte draad voor aan vanaf de zekering kast ( nr9 zou makkelijk kunnen). *

voor de schakelaar vraag; het "gestreepte"pijltje is de massa (-)
op de andere 2 zet je de voeding (+) ( dat kan je doen door "de + door te lussen"

*tip; als je toch een draad trekt naar achteren, leg een "extra"kabel aan die aan geen van beide kanten aangesloten is, kun je altijd uitbreiden zonder opnieuw je hemel of vloer open te moeten maken.....

succes en laat horen of het gelukt is..
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door Rauwesnuit »

Bedankt vooR de uitgebreide reacties :yes
Ik heb een winkel in de buurt gevonden waar ik dit weekend op mijn gemak alles ga kiezen. Volgende week dan maar alles installeren.
De koelkast is een mobicool b40. Verbruikt 4 ampere. Wil nog een aansluiting maken dus een zekering van 15 ampere ertussen?
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
M-J
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 aug 2016, 11:39

Re: extra 12V stopcontact plaatsen

Bericht door M-J »

Duidelijke uitleg heren.

Ikzelf wil ook een aantal aansluitingen maken, waarschijnlijk 2 op het dashboard, en 2 in het leefgedeelte.
Maar even voor de duidelijkheid dus, voor wat ik nodig heb?

Voor de 2 aansluitingen voor op het dashboardpaneel:
2 stopcontacten.
een kabel met 2 draden (rood/zwart, dikte 2,5 kwadraat)
een doos enthousiasme

Om deze aan te sluiten, kan ik deze aansluiten en vertakken op de huidige sigarettenaansteker.
Misschien is het dan wel zo verstandig om een schakelaartje er tussen te zetten.
Dan heb ik 3 draden nodig 2.5 kwadraat. (zoals slopelrijder ook aangeeft)
Maar als ik deze wilt aansluiten op de zekeringenkast (er zijn nog plaatsen vrij) waar moet ik de draden dan naar toe voeren,
en welke aansluiting?


voor de 2 aansluitingen voor in het leefgedeelte:
(Deze dienen straks op de huishoudaccu aangesloten te worden)

wederom 2 stopcontacten
een kabel met 3 draden (rood/rood/zwart, dikte 2,5 kwadraat)
een schakelaar, om deze manueel aan en uit te zetten
een zwevende zekering (15A)
Lichtblauwe VW T4 2.5 TDI, 1999, verlengd :toppie
Plaats reactie