Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Naar IJsland nemen wij een extra losse reserveband mee. Die willen we onderop doen, en het complete reservewiel achterop de klep. Daar hebben we een ophanging voor.

Onze vraag aan mensen die ook wel met een reservewiel achterop rijden: hoe zetten jullie dat (diefstal)vast? Uit bijv. Engeland zijn er legio verhalen dat reservewielen die onderop zitten al gejat worden, als het achterop klaar zit met alleen bouten is het nog gemakkelijker...
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Gobert »

Slotbout wellicht
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Gobert schreef:Slotbout wellicht
Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef:
Gobert schreef:Slotbout wellicht
Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?
Als jij een originele slotbout set hebt,
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt, dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven. Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Ah, dat gaan we eens uitzoeken/proberen! Bedankt voor de tip!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef:Naar IJsland nemen wij een extra losse reserveband mee. Die willen we onderop doen, en het complete reservewiel achterop de klep. Daar hebben we een ophanging voor.

Onze vraag aan mensen die ook wel met een reservewiel achterop rijden: hoe zetten jullie dat (diefstal)vast? Uit bijv. Engeland zijn er legio verhalen dat reservewielen die onderop zitten al gejat worden, als het achterop klaar zit met alleen bouten is het nog gemakkelijker...
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Multivan Generation »

bvddobb schreef:
Multivan Generation schreef:Als jij een originele slotbout set hebt, dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven. Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.
Ah, dat gaan we eens uitzoeken/proberen! Bedankt voor de tip!

Wat overigens wel goed zou kunnen zijn,
is dat de draad van een wielbout M14x1.5 anders kan zijn als de bouten van de reservewiel ophanging.
Iets om even te vergelijken.

Nog een tip: die bouten zitten over het algemeen in weer en wind zonder bescherming, dus die kunnen best ook vast roesten vermoed ik.

Groeten Peter
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

Multivan Generation schreef:Nog een tip: die bouten zitten over het algemeen in weer en wind zonder bescherming, dus die kunnen best ook vast roesten vermoed ik.
Maakt het meteen weer moeilijker te jatten :yes
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2712
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Erdem50 »

Multivan Generation schreef:
bvddobb schreef:
Gobert schreef:Slotbout wellicht
Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?
Als jij een originele slotbout set hebt,
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.

Groeten Peter

Peter,

Tegenwoordig lukt dat nagenoeg niet meer, er is niks meer los leverbaar. Sommige mensen die hun slotbout kwijt zijn kunnen dus geen losse dop meer krijgen.


Toen wij op vakantie waren met 2 reservewielen op onze Golf Country hebben we kabelsloten gebruikt uit de fietsenwinkel.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door Multivan Generation »

jan2009 schreef:
Pascal-141 schreef:
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).

Waar zou onze landmacht dat wiel verstopt hebben?
Op de motorkap?
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door t-vierder »

Erdem50 schreef:
Multivan Generation schreef:
bvddobb schreef: Ja, dat hadden we wel bedacht. Krijgen we er alleen weer een andere slotmoer bij, maar goed. Iemand nog andere ideeën?
Als jij een originele slotbout set hebt,
dan kun je, volgens mij, exact dat setje er bij bestellen, zodat je verloopje/adapter hetzelfde kan blijven.
Ze hebben dan wel het nummer van je huidige setje nodig.

Groeten Peter

Peter,

Tegenwoordig lukt dat nagenoeg niet meer, er is niks meer los leverbaar. Sommige mensen die hun slotbout kwijt zijn kunnen dus geen losse dop meer krijgen.


Toen wij op vakantie waren met 2 reservewielen op onze Golf Country hebben we kabelsloten gebruikt uit de fietsenwinkel.


Ik kon er laatst zo nog een paar bestellen. Die waren van sicurit. Dus soms kan het wel, al is het even zoeken.
Later kwam ik er achter dat mijn slotbouten heel simpel waren te verwijderen met een twaalfkantige dop 19. Ik plaatste de dop tegen de boutkop, stevige tik met een kunststof hamer, ratel plaatsen en losdraaien maar. Zo simpel dat ik ben opgehouden met slotbouten te gebruiken. Wat ik kan, kan een dief ook.

Hetzelfde geldt voor welk slot dan ook. Als je ziet hoe gemakkelijk een fiets wordt gejat waar toch een heel degelijk slot op zit. Een slot is hooguit bestand tegen de gelegenheidsdief. Een professionele dief heeft er geen moeite mee.

Mijn voorstel is om je extra reservewiel thuis te laten en een reparatiesetje te kopen. Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel. Ik dus ook niet en daarom heb ik onderstaand setje besteld.
http://www.oprijbalken.eu/automotive-ge ... enkit.html

Kan ik me toch redden mocht ik ooit een lekke band krijgen (hoe vaak komt dat voor?)
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

t-vierder schreef: Een professionele dief heeft er geen moeite mee.
Nee, maar zo is het met alle anti-diefstalmaatregelen. Als iemand zo'n wiel of jouw auto écht wil hebben, krijgt 'ie het wel. Maar met wat maatregelen:
  • vertraag je iemand wel, en schrik je de gelegenheidsdief af
  • en als de professional twee bussen ziet, de één met een niet en de ander met een wél vastgezet wiel, ra ra waar 'ie aan begint?
t-vierder schreef:Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel
Onze T5 4Motion heeft gewoon een reservewiel, hoor. Achter onder de auto.

Maar naar IJsland willen we een losse extra band mee. Als we dan een band kapot rijden kunnen we die losse na het wisselen later ergens bij een garage op de velg laten zetten. Hebben we weer een reservewiel. Een specifieke band als de onze is op IJsland niet direct bij elke garage voorradig, en bestellen kan dan wel eens wat lang duren en duur worden. Die losse band gaat dan zolang onder de auto, het reservewiel zolang achterop.
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door heemskerk »

jan2009 schreef:
Pascal-141 schreef:
De diefstal word tegenwoordig in Engeland vaak tegengehouden door het reservewiel vast te leggen met een fiets-of moto slot (type stalen kabel of ketting met hangslot ) door het reservewiel , en dan ook door het chassis (door bestaande gaten) . Ik heb het bij mijn Amarok ook zo . (Bij een Amarok is het reservwiel nog makkelijker toegankelijk omdat die zo hoog van de grond staat ).

Waar zou onze landmacht dat wiel verstopt hebben?
Linksachter is vervallen en daar zit het reservewiel nu.. :lach
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door t-vierder »

bvddobb schreef:
t-vierder schreef: Een professionele dief heeft er geen moeite mee.
Nee, maar zo is het met alle anti-diefstalmaatregelen. Als iemand zo'n wiel of jouw auto écht wil hebben, krijgt 'ie het wel. Maar met wat maatregelen:
  • vertraag je iemand wel, en schrik je de gelegenheidsdief af
  • en als de professional twee bussen ziet, de één met een niet en de ander met een wél vastgezet wiel, ra ra waar 'ie aan begint?
t-vierder schreef:Om één of andere, mij duistere, reden heeft een T5 4motion geen reservewiel
Onze T5 4Motion heeft gewoon een reservewiel, hoor. Achter onder de auto.

Maar naar IJsland willen we een losse extra band mee. Als we dan een band kapot rijden kunnen we die losse na het wisselen later ergens bij een garage op de velg laten zetten. Hebben we weer een reservewiel. Een specifieke band als de onze is op IJsland niet direct bij elke garage voorradig, en bestellen kan dan wel eens wat lang duren en duur worden. Die losse band gaat dan zolang onder de auto, het reservewiel zolang achterop.
Je hebt wel gelijk natuurlijk. Ik wilde alleen maar zeggen dat je er geen wonderen van moet verwachten, maar dat doe je blijkbaar ook niet. Eventueel kan ik je wel helpen met bijvoorbeeld een extra stukje pijp op je beugel te lassen. Aan de voorkant een gat er in boren waar jij dan een slot in kunt steken. Of iets dergelijks.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1492
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Reservewiel achterop: hoe diefstal te voorkomen?

Bericht door bvddobb »

t-vierder schreef: Eventueel kan ik je wel helpen met bijvoorbeeld een extra stukje pijp op je beugel te lassen. Aan de voorkant een gat er in boren waar jij dan een slot in kunt steken. Of iets dergelijks.
Dankjewel, dat is een heel fideel aanbod! Maar we komen er wel uit met een kettingslot of zo: het wiel komt te hangen aan ons aangepaste fietsenrek zoals hieronder te zien, dus daar is alle gelegenheid voor:

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie