Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 of T5 en 2.5tdi motor?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door Charles 1065 »

Wat is het verschil tussen de 2.5 TDI motor die in de T4 ligt in relatie tot de 2.5 TDI motor in de T5??
Hoor alleen maar dat die in de T4 betrouwbaarder is. Nu zoek ik al tijden naar een T4 met 2.5TDI uit 2002 of 2003, maar vaak voor minder geld heb ik een jongere T5 met een 2.5.
Waarom is het dan dat er zoveel negativiteit over de T5 is?
Is het echt zon onverstandige aankoop of kan ik mijn visie verbreden en een leuke T5 gaan zoeken?
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door Charles 1065 »

En de 1.9 TDI?? Wat kan ik daar van verwachten??
Gebruikersavatar
tomst5
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 apr 2014, 23:29
Locatie: knesselare belgie

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door tomst5 »

Ik heb een goeie 40k km gereden met een 1.9 105pk T5 (van 220K-260k km) heb er nooit problemen mee gehad.
Maar vond hem wel wat loom en traag om bv de snelweg op te rijden of om een voorligger in te halen. Ook jammer van de 5bak hij zakt veel te hard in toeren per vitesse naar mijn goesting en dan nog een kleine 3K toeren om 120 te rijden op de snelweg. De koppelingen zijn ook een zwak puntje bij de 1.9 (deed soms wat raar bij het vertrekken)

Heb deze verkocht voor een 2.5 130pk met minder km. Ik moet zeggen qua rijden en gevoel zoveel beter. Maar je leest idd veel meer problemen bij de 2.5 , ingesleten injectoren, ingesleten nok, ingesleten klepgeleiders, als je het mij vraagt zijn dit allemaal onderdelen die te maken hebben met olie en deze motoren zijn vrij gevoelig aan welke olie er in gegoten word dus als je tijdig de juiste olie wisselt zul je volgens mij niet veel van deze problemen merken. Wat ik wel al begin te voelen aan de mijne is dat er speling zit op de steek assen dit zou ook een gekend probleem zijn (maar ja dit nemen we er bij) Ik zou in elk geval al niet meer willen wisselen voor de 1.9

Van de T4 heb ik geen verstand dus daar spreek ik me niet over uit

mvg tom
T5 1.9 77kw
T5 2.5 96kw
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door Pascal-141 »

Charles 1065 schreef:Wat is het verschil tussen de 2.5 TDI motor die in de T4 ligt in relatie tot de 2.5 TDI motor in de T5??
Hoor alleen maar dat die in de T4 betrouwbaarder is. Nu zoek ik al tijden naar een T4 met 2.5TDI uit 2002 of 2003, maar vaak voor minder geld heb ik een jongere T5 met een 2.5.
Waarom is het dan dat er zoveel negativiteit over de T5 is?
Is het echt zon onverstandige aankoop of kan ik mijn visie verbreden en een leuke T5 gaan zoeken?
Het heeft een reden hoor , dat een T5 vaak goedkoper aangeboden word dan een T4 :knipoog

De 2.5TDI uit de T5 heeft niks gemeen met de 2.5TDI uit de T4 .(Behalve dat het beide 5 cilinders zijn)
Als je naar een T5 wil overstappen , sla de 2.5TDI dan over , en kies dan voor de 2.0TDI (zit in model T5gp vanaf 2010) (niet voor de 180PK versie kiezen ) Als het budget het niet toelaat om de nieuwere 2.0TDI te kiezen , neem dan een 1.9TDI (T5) (die kun je laten chippen naar 135a140PK)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door freek »

Er zitten een paar cruciale zwakke punten in de 2.5 tdi van de t5 die heel veel problemen kunnen veroorzaken en tot hoge kosten kunnen leiden.
Het betreft de motor en de aandrijving.
Bij de motor zijn met name: a) waterpomp b)tandempomp (drukpomp voor diesel) c) cilinderkop (wijze waarop verstuivers in kop zijn gemonteerd) en d)turbo. Als je als leek problemen bij deze 4 onderdelen niet opmerkt of verwaarloost dan kan dit tot enorme kosten leiden cq een in de soep gedraaide motor. De waterpomp ging in de begintijd heel snel kapot is beter geworden maar blijft een aandachtspunt. Een kapotte pomp leidt tot koelvloeistof in de olie en je kan je wel voorstellen dat dit tot smeerproblemen leidt. Een kapotte tandempomp leidt tot olie in de diesel of diesel in de olie. Dat eerste leidt tot verstuiverproblemen en het tweede tot verdunde olie en smeerproblemen. Dan de kop: omdat de verstuivers maar met 1 bout vast zitten in de kop en de verstuiverdruk van een PD-motor 2000 bar (!) bereikt. gaat de verstuiver op den duur (plm 100.000 km) ruimte krijgen in de passing omdat de boring in de aluminiumkop uitslijt. Gevolg (bij negeren startproblemen): diesel in de olie en smeerproblemen.
Kortom: smeerproblemen liggen bij de t5 tdi op de loer. Hierbij komt dat de complexe kop met de vele bewegende delen (nokken voor kleppen en verstuivers) en dientengevolge ook relatief smalle nokken (door de beperkte ruimte) met kleine contactvlakken zeer hoge eisen stelt aan de smering en de dus kwaliteit van de olie. Over dit laatste is heel veel discussie en eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat niemand echt weet hoe het zit. Officieel moet er in de motoren tot 2007 (excl roetfilter) 0W30 long life olie. In de USA waar de Touareg met dezelfde motor werd geleverd werd echter 5w40 (505.01) olie voorgeschreven (geen longlife) omdat de 0w30 daar niet verkocht wordt. Mijn stelling is dat het type olie niet zo belangrijk is (als het maar 505.01 of 506.01 voor pompverstuivers is!) maar wel het verversingsinterval. Ik ververs om de 15000km of eerder en gebruik de 5w40 505.01. Tot slot is de turbo bij de t5 (net als bij alle moderne auto's) meer dan vroeger een slijtage onderdeel geworden. Een kapotte turbo kan tot metaaldeeltjes in de motor leiden. Maar ook voor de turbo geldt: veel problemen komen door smeerproblemen door verdunde of verkeerde olie (of verstopte oliekanalen)
Mijn stelling is: als je je interesseert in wat er zich onder de motorkap afspeelt en alert bent op defecten van de 4 genoemde onderdelen door vaak olie en water te controleren en vreemd start- of rijgedrag opmerkt dan kunnen grote problemen worden voorkomen (behalve dan het uitslijten van de kop). Het uitslijten van de kop kan je verhelpen door de kop te laten 'verbussen'. MRV in valkenswaard is hierin gespecialiseerd.

Dan de aandrijving: zowel de t4 tdi als de t5 tdi hebben een 2 massavliegwiel. Dit is bij beide auto's een zwak punt. Mijn ervaring is dat dit bij de T5 eerder tot problemen leidt. Bij de T4 leidt het veelal tot ratelen/rammelen bij stationair dat verdwijnt als je de koppeling intrapt. Bij de T5 tot schudden. Hiernaast is volgens mij de 6 bak van de t5 tdi zwakker dan de 5 bak in de t4. En heeft de t5 een extra ontwerpfout door de constructie van de aandrijassen (mn rechts) niet aan te passen aan het veel hogere koppel.
Bij de t4 tdi zijn er veel minder maar echter ook een aantal kenmerkende zwakke plekken zoals olielekkages oa bij de oliepomp, ratelende vacuümpomp en het eerder genoemde 2massavliegwiel.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door freek »

Voor de volledigheid: vanaf 2007 schrijft VW voor de t5 tdi met roetfilter 5w30 507.00 voor
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door Pascal-141 »

freek schreef: Bij de t4 tdi zijn er veel minder maar echter ook een aantal kenmerkende zwakke plekken zoals olielekkages oa bij de oliepomp, ratelende vacuümpomp en het eerder genoemde 2massavliegwiel.
Bij de T4 tdi zou ik het 2 massavliegwiel niet echt een "zwak punt" noemen . Dat gaat gewoon de gemiddelde "leeftijd" mee , Gewoon mee vervangen met de koppeling en je hebt er geen problemen mee. Koppeling bij een tdi gaat gemiddeld een goeie 300.000km mee ;uitzondering daar gelaten.
Bij de T5 2.5tdi is het 2 massavliegwiel niet zo sterk als bij de T4 .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 22 aug 2016, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T4 of T5 en 2.5tdi motor?

Bericht door Oviivo »

En vanaf 2007 of 2008 is volgens mij de waterpomp constructie herzien?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie