Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 L1-H1

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Hallo allemaal,

Ik zou graag een t5 gaan ombouwen naar camper.
Maar wat ik niet kan vinden is het antwoord op mijn vraag.

Mag je iedere t5 ombouwen naar een camper?
Ik doel dan meer op een t5 l1-h1 . De bus die ik heb gezien is van 2011. Heeft verder geen extra ramen.
Mag je hier bijv zelf ramen inmaken etc om ook uiteindelijk aan het kwart tarief te voldoen.

Ik snap dat je ook aan de rest van de eisen moet voldoen.

Maar het gaat me dus om de t5 bus. Welke bus moet je als basis gebruiken?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L1-H1

Bericht door Multivan Generation »

Zolang je aan de inrichtingseisen voldoet kun je iedere bus als basis gebruiken.

Meestal in april wordt er een zelfbouw meeting gehouden. Op dit moment wordt er een caravan en camperbeurs in Düsseldorf gehouden met een aantal hallen waarbij busjes als basis voor de camper gebruikt worden. Misschien een idee?

Groeten Peter
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Ik zag wel staan dat de minimale lengte 200cm vanaf de voorstoelen moet zijn.
Maar volgens mij zit dat wel goed bij een standaard t5.

Dus in principe kun je dus alle t5 busjes ombouwen tot camper en voordelig rijden voor het kwart tarief, mits je maar aan de eisen van ombouwen voldoet.

Iemand een idee waar zo'n bpm op uit gaat komen? Globaal ?
Als ik uitga van een simpele uitvoering l1 h1 TDI 130 Pk van 2011 ?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5 L1-H1

Bericht door Pascal-141 »

Raymond-W schreef:Ik zag wel staan dat de minimale lengte 200cm vanaf de voorstoelen moet zijn.
Maar volgens mij zit dat wel goed bij een standaard t5.

Dus in principe kun je dus alle t5 busjes ombouwen tot camper en voordelig rijden voor het kwart tarief, mits je maar aan de eisen van ombouwen voldoet.

Iemand een idee waar zo'n bpm op uit gaat komen? Globaal ?
Als ik uitga van een simpele uitvoering l1 h1 TDI 130 Pk van 2011 ?
In de modellen van 2011 had je geen 130PK uitvoering , wel een 2.0tdi met 140PK . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L1-H1

Bericht door Multivan Generation »

Een indicatie van de BPM kun je via de site autotelex.nl vinden, mogelijk wel na betaling.

Vergeet de benaming L1H1, dat is gewoon verkoop praat op websites.
Spreek liever van een korte(=L1) of lange wielbasis(=L2).

Ruimte zit er genoeg in, ook de korte wielbasis voldoet qua lengte.
Veel plezier met uitdokteren, dromen en bouwen :toppie
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Is er trouwens ook een regel qua ramen ?

Als je alleen een hefdak hebt , een voorruit en de 2 zijruiten (bestuurder/bijrijder) voldoet dit ook ?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L1-H1

Bericht door Multivan Generation »

Ja dat voldoet ook als je ook aan de inrichtingseisen van de Belastingdienst voldoet.
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Dat scheelt ook weer. Kan er altijd nog ramen in zetten
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 L1-H1

Bericht door Multivan Generation »

Deze linkjes kunnen wel eens nuttig worden:

https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... wagen.aspx

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... inrichting

Doe er je voordeel mee.
Groeten Peter
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Ok bedankt !

Iig niks over ramen.

Ben namelijk door een reorganisatie werkzaam in Amsterdam .

Ben standaard de woensdag vrij en wil dus de maandag en de donderdag gaan overnachten.

Daarom moet de bus ook in het kwart tarief komen.

Dus voor mij geld een minimale ombouw.

Voor de vakantie met mijn vrouw en kids nemen we de caravan mee.
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Wellicht weet iemand dit:

Als je een t5 aanschaft waar alleen een voorstoel en een bank inzit, dus 3 zitplaatsen. Is dit te veranderen naar 4 zitplaatsen.

Dus 2 stoelen voorin, en 2 gordels bij de slaap/bank

Moet je dan een aparte keuring doen of kan dit met de camper keuring mee.
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: T5 L1-H1

Bericht door Anno »

Indien de camper tijdens de keuring voorzien is van een gecertificeerde slaapbank dan wordt dat meegenomen tijdens de keuring. Op kenteken kan dan 4 of 5 personen komen te staan.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Ok dat is helemaal super
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Re: T5 L1-H1

Bericht door ruudbrouw »

Ik heb veel aan dit boek:

https://www.amazon.de/VW-T5-Bus-Transpo ... 7GTTMMC5ZS

Staan wel geen eisen in waar de T5 aan moet voldoen in Nederland, maar veel bruikbare tips.
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: T5 L1-H1

Bericht door Raymond-W »

Vandaag de t5 gekocht

Een t5 gp 2011 dsg 140 Pk
L2 h1
Plaats reactie