Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door fvzwieten »

Hallo,

Ik ben in het bezit van een T5 Cali uit 2007. Hier zit de originele RNS2 / MDF2 DVD autoradio in. Deze heeft een aux-in met A/V mogelijkheid. Daar zou ik het liefst een achteruitrij camera op willen zetten. Het maakt mij niet uit dat ik eerst op AUX moet drukken om beeld te hebben. Ik heb echter ergens gelezen dat er een beveiliging op het A/V gedeelte zit dat deze wordt uitgeschakeld als je gaat rijden. Ik wil het beeld echter graag continu aan hebben als een soort vervanging van de achteruitkijk spiegel, omdat de fietsen achterop het zicht met de spiegel volledig ontneemt.

Zijn er ervaringen mee? Kan het uberhaupt (interface technisch)? Converters nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groeten,

Fred
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Oviivo »

Camera is geen probleem (ik heb er eentje).

De snelheidsblokkering is vast wel op te heffen, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Geschikte adapter; http://www.suwtec.de/MFD2-RNS2-DVD-Vide ... nueanzeige

(TV FREI)
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door fvzwieten »

Top, dank voor de tip! :lach

De website lijkt te suggeren dat je die blokkade idd kunt opheffen:

"Optional kann die Leitung mit Hilfe eines EIN/AUS-Schalter auch als TV Freischaltung *TV-Free* während der Fahrt für ein DVD, TV-Tuner genutzt werden. Dabei funktioniert selbstverständlich das Navigationssystem weiter."

Heb jij de camera die ze als bundel meeverkopen? Hoe bevat hij? Bijvoorbeeld in het donker? Er zitten neem ik aan geleidestrepen op. Heb je hem boven of onder gemonteerd? Punt is dat ik een fietsendragen achterop heb zitten (op de trekhaak, dus laag).

Daarnaast wil ik nog bluetooth regelen en de setjes die ik vind (zoals yatour) lijken dezelfde stekker te willen gebruiken....

Fred
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Oviivo »

Hi Fred,

Ik heb een "originele" achteruitrij camera. Die geeft prima beeld, maar gaan afstand-indicatie of strepen. Een T5.1 heeft volgens mij geen stuuruitslagsensor, dus wordt sowieso lastig. In het donker is het zicht matig, maar goed genoeg om bijv. een obstakel dichtbij te zien.

Camera zit boven de nummerplaat, zie voorbeeldplaatje;
Afbeelding
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Raymond-W »

De vrijschakeling kan dmv een stekker. Die staan wel op eBay te koop. Rns510 touchscreen kan dmv stekker en software matig worden vrijgeschakeld
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Oviivo »

De vrijschakelstekkers kosten volgens mij net zoveel als de Sewtec adapter voor video, die ook kan vrijschakelen? Of weet je enkele goedkopere?
Laatst gewijzigd door Oviivo op 29 aug 2016, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Oviivo »

Oviivo schreef:De vrijschakelstekkers kosten volgens mij net zoveel als de Sewtec adapter voor video, die ook kan vrijschakelen? Of weet je enkele goedkopere?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Raymond-W
Berichten: 78
Lid geworden op: 28 aug 2016, 20:31

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Raymond-W »

Die stekker kost 59 euro
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door Oviivo »

Raymond-W schreef:Die stekker kost 59 euro
Heb je misschien een link voor de geïnteresseerden, altijd handig voor :wjw :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door fvzwieten »

Bedankt voor de tips allemaal.

Ik ga toch voor een after market autoradio en een apart schermpje voor de achteruitrijcamera, nl deze: http://www.vanveenencts.nl/ParkingCam43.html met korting van de nkc :-)

Ik heb toch nog wel een vraag, maar dat gaat over het trekken van kabels en zo.

Ik moet dus een kabel trekken van de achterzijde van de T5 cali naar het dashboard. En in de middenconsole wil ik een aan/uit schakelaar bouwen.
Verder heeft de autoradio dab+ en een externe microfoon en die wil ik beide naar de bovenkant van de voorruit brengen: de microfoon komt dan aan de zonneklep en de dab+ antenne achter de achteruitkijkspiegel.

Ik heb echter nog nooit zoiets gedaan dus dan is de eerste gedachte dit te laten inbouwen. Ik heb nu een offerte van tussen de 300,- en 480,- voor alleen inbouw. Daar schrik ik wel een beetje van, dus wellicht toch maar zelf. Zijn er ergens tips, instructies, video's, etc hoe je in een T5 cali al die panelen kan weghalen en terugplaatsen om de kabels achterlangs te trekken? Youtube geeft verrassend weinig op dit specifieke gebied (of ik zoek niet goed genoeg, dat kan ook natuurlijk).

Alvast bedankt voor jullie hulp in deze.

Groeten,

Fred
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Achteruitrijcamera aansluiten op RNS2 / MDF2 autoradio mogelijk?

Bericht door heemskerk »

fvzwieten schreef:Bedankt voor de tips allemaal.

Ik ga toch voor een after market autoradio en een apart schermpje voor de achteruitrijcamera, nl deze: http://www.vanveenencts.nl/ParkingCam43.html met korting van de nkc :-)

Ik heb toch nog wel een vraag, maar dat gaat over het trekken van kabels en zo.

Ik moet dus een kabel trekken van de achterzijde van de T5 cali naar het dashboard. En in de middenconsole wil ik een aan/uit schakelaar bouwen.
Verder heeft de autoradio dab+ en een externe microfoon en die wil ik beide naar de bovenkant van de voorruit brengen: de microfoon komt dan aan de zonneklep en de dab+ antenne achter de achteruitkijkspiegel.

Ik heb echter nog nooit zoiets gedaan dus dan is de eerste gedachte dit te laten inbouwen. Ik heb nu een offerte van tussen de 300,- en 480,- voor alleen inbouw. Daar schrik ik wel een beetje van, dus wellicht toch maar zelf. Zijn er ergens tips, instructies, video's, etc hoe je in een T5 cali al die panelen kan weghalen en terugplaatsen om de kabels achterlangs te trekken? Youtube geeft verrassend weinig op dit specifieke gebied (of ik zoek niet goed genoeg, dat kan ook natuurlijk).




Alvast bedankt voor jullie hulp in deze.

Groeten,

Fred
Heb je hier wat aan v.w.b. de kabels trekken?


https://www.youtube.com/watch?v=bMUJAkbglh0
Plaats reactie