Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ouwe pick-up beetje opknappen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Zoals reeds vermeld in m'n voorstel topic heb ik dit karretje gekocht om wat makkelijker spullen te vervoeren en wat goedkoper mee naar m'n werk te rijden.
Afbeelding

Ook al ziet ie er niet uit, hij moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn maar toen ik'm ophaalde en naar huis reed liep ie gelijk een beetje warm.
Benzine en temp meter deden het niet dus ik had niks in de gaten totdat er wat witte rook onder de motorkap vandaan kwam in de file.



Dat was dus het eerste wat moest gebeuren, zorgen dat het dashboard weer naar behoren werkt en zorgen dat ie niet warm loopt en geen kvs lekt.
Met alle goede info hier gevonden op het forum, heb ik de cockpit losgehaald en doorgesoldeerd waarna die weer zou moeten werken.
Alleen de benzinemeter deed het echter weer en ik heb het daarna nog 2x over gedaan omdat ik dacht dat ik het niet goed had gedaan of zoiets.
Weer even zoeken op internet en toen kreeg ik het idee dat de tempsensor misschien niet goed kon zijn.

Ik wilde hem ook gelijk een beurt geven en de waterpomp vervangen omdat ie daar lekte als een zeef.
Waterpomp vervangen zou simpel zijn dus vol goeie moed eraan begonnen, het bleek echter dat de 'makkelijke' manier (hele waterpomp+thermostaathuis loshalen) helemaal niet zo makkelijk was.
Er zitten 2 bouten achter de beugel waar de dynamo aan hangt en die kreeg ik er met geen mogelijkheid af zonder de brandstofpomp los te halen.
Daar had ik weinig zin in dus ik dacht dan maar alleen de waterpomp zonder huis te verwijderen, hier stuitte ik echter ook op een probleem.
Een van de boutjes van de waterpomp zit achter de poepie van de oliepomp en als je die loshaalt hangt je distributieriem ook los! :ie
Na een O KUT! Was ik gedwongen om dus ook de distributieriem te vervangen,op zich helemaal geen slecht plan natuurlijk als je een auto met veel km's koopt die je niet kent maar ik zag nogal tegen het klusje op omdat ik dat nog nooit gedaan had.

Op naar de dealer om de spulletjes te bestellen:
-Distr. riem
-V-snaar
-Waterpomp
-Thermostaat+ bochtje waar die in zit.
-Temp. sensor voor cockpit
-Temp. sensor voor radiateur (fans sloegen niet aan)
-Grote smeltzekering motorkap

Ik ben toen naar de Brezan gereden om een gereedschapsetje voor timing van de distributieriem te huren, daar ook gelijk de filters en olie gekocht want ik vond het lullig om er niks te kopen.
Setje kreeg ik na betaling van borg gewoon mee, lenen kost niks zei de beste man, breng morgen maar terug dan krijg je al je geld terug. :toppie

Met behulp van dit zeer goeie filmpje aan de distributie begonnen
https://www.youtube.com/watch?v=Cgnu3wgdzo8[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=Cgnu3wgdzo8
Ging allemaal voorspoedig
Afbeelding
Toen ik alles bijna klaar het en alleen de riem er nog even op moest leggen kreeg ik toch een beetje koudwatervrees, dus even een maat(automonteur) gebeld die even een kwartiertje geholpen heeft, daarna alles weer netjes dicht gebouwd en de motor gestart.
Hij liep weer als een zonnetje!

De dag erna was het tijd voor de sensoren, nieuwe filters en olie, ik geloof dat het hoognodig was want ik heb nog nooit zo'n verrot brandstoffilter onder een auto vandaan gehaald.
Afbeelding
Volgens mij heeft de auto vrij lang stil gestaan want een eekhoorn had z'n notenvoorraad netjes onder het luchtfilter gepropt, alles zat daar helemaal vol met modder en noten :nuts
De motorruimte dus ook maar even goed schoongespoten.
O ja, en nog even een radio ingebouwd met hands-free en nieuwe 10cm luidsprekers in het dash.

Ik heb het plan opgevat om zelf de auto legergroen te spuiten, lekker low-budget en het camoufleert zo lekker de schade's en butsjes die her en der in de lak zitten, ook komen er nog 2 oranje lampjes achter de grill en een paar gele talmu dagrijlampen, daarna vind ik het wel mooi geweest voor dat ouwe ding en dan heb ik toch wel een leuk uitziend karretje. (vind ik zelf)

Vandaag vast wat voorbereidend werk gedaan, even zoveel mogelijk roest verwijderd en in de hammerite grondverf gezet en de grootste gaten op de spatborden dicht geplamuurd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Volgende week de verfspuit erover (hoop ik)
Gebruikersavatar
Coos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2015, 20:51
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Coos »

Leuk zo'n pick-up! :toppie

Ik gok dat jij mijn rode momo sportstuur hebt gekocht op marktplaats!
Klopt dat? :ikrij
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Snautzer »

Lekker bezig hoor!
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Coos schreef:Leuk zo'n pick-up! :toppie

Ik gok dat jij mijn rode momo sportstuur hebt gekocht op marktplaats!
Klopt dat? :ikrij
Een rood momo stuur? Nee dat ben ik niet, moet er niet aan denken om een sportstuur in dit ding te hebben.
Stuurt namelijk nogal zwaar zonder stuurbekrachtiging, hoe groter het stuur hoe beter in dit geval.
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door powerpiep »

Leuk projectje, goed bezig!
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Multivan Generation »

Misschien als eerste de voorruit er uit halen om te zien wat je nog over hebt? Voordat het een gatenkaas wordt met lekkage en elektrische storingen tot gevolg.

Even een verfje er over lost dit roestprobleem niet op.
Gebruikersavatar
Coos
Berichten: 184
Lid geworden op: 18 okt 2015, 20:51
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Coos »

Good ole pick-up schreef:
Coos schreef:Leuk zo'n pick-up! :toppie

Ik gok dat jij mijn rode momo sportstuur hebt gekocht op marktplaats!
Klopt dat? :ikrij
Een rood momo stuur? Nee dat ben ik niet, moet er niet aan denken om een sportstuur in dit ding te hebben.
Stuurt namelijk nogal zwaar zonder stuurbekrachtiging, hoe groter het stuur hoe beter in dit geval.
Hahaha! Ik ben het met je eens hoor! Hij is er bij mij niet voor niets uit om terug te gaan naar een ori groooot stuur :knipoog

Maar ik moest er even aan denken omdat de koper mij meldde bezig te zijn met het opknappen van een oude T4 pick-up... :toppie
2.5 TDI ACV wit DC LWB 1999
2.5 TDI AJT metallic rood EC LWB 2001
2.4d blauw california 1992 met multivan interieur
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Multivan Generation schreef:Misschien als eerste de voorruit er uit halen om te zien wat je nog over hebt? Voordat het een gatenkaas wordt met lekkage en elektrische storingen tot gevolg.

Even een verfje er over lost dit roestprobleem niet op.
Nee de voorruit laat ik lekker zitten, anders wordt het me te duur/te veel werk allemaal.
Roest zag er na een rondje staalborstel nogal oppervlakkig uit dus met een laagje hammerite kom ik een heel eind.
Hij hoeft ook geen 10 jaar meer mee, als ik er een paar jaar plezier van heb is het mij goed.
Gaat het lekken dan kit ik de hele zooi wel even dicht ofzo.
(Vast een beetje vloeken in de kerk dit, sorry jongens)
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Ik heb 'm vandaag effe gespoten, hele verbetering zo.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


photoupload
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door DennisJ »

Dat ziet er wel gaaf uit! :toppie
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Blue Star »

Hoi Good 'Ol Pick Up,

Dat ziet er alweer heel anders uit :yes
En dat heb je toch even snel gefixed :gekte
Nu alleen nog een White Star en Number op je deur en je rijdt elke Amerikaanse kazerne binnen. :bifun
Veel plezier met je :driveT4

Grüsse Fred
Blue Star Bulli XXL :zwaai :zwaai
DSCF3255.JPG
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Bedankt voor de leuke reacties jongens. :proost
Die White star heb ik nog serieus over zitten te denken wist je dat :lach
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door J vd Pal »

Ziet er strak uit zo!! Hele verbetering.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Good ole pick-up
Berichten: 27
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:06

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Good ole pick-up »

Zojuist ook de spiegels vervangen, er zaten van die brede pickup spiegels op maar ik vond het zicht vreselijk slecht.
Nu 2 mooie nieuwe erop, bolle uitvoering met links een dodehoekgedeelte, staat en kijkt VEEL beter zo! :driveT5
Afbeelding

Afbeelding


image uploading

De ouwe spiegels staan op MP (voor weinig) mocht iemand interesse hebben.
http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderd ... e=lr&pos=5

ZOJUIST VERKOCHT!
Laatst gewijzigd door Good ole pick-up op 03 okt 2016, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Ouwe pick-up beetje opknappen

Bericht door Snautzer »

Zo dan dat is even wat beter!
Plaats reactie