Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetuitstoot te hoog

vragen over de T4
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

Hoy.ik ben naar de keuring geweest hier in Belgie en ben er niet door owv de roetuitstoot. Nu hebben ze me gezegd dat ik, voor ik naar de keuring kom, ik de warme motor eens hoog in toeren moet laten gaan. Ik rij eigenlijk nooit meer dan 2300 toeren.Mijn plan is dit weekend hem goed warm te rijden en een stuk meer dan 3000 t/m te doen en maandag terug naar de keuring. Als dit probleem hier niet mee opgelost is wat zijn dan mijn andere opties?Ik ga er ook wel nog een reinigingsadditief bij doen. Ik heb een t4 syncro 2.5 tdi van december 1998.
Bedankt al!

Groet
Kristien
mdw
Berichten: 203
Lid geworden op: 10 okt 2012, 09:53
Locatie: Kempen, Belgie

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door mdw »

Doe je nooit eens autostrade? Dan zit ie er vanzelf toch boven...
T4 2.5 tdi 102pk california 1997
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

Ja hoor maar als ik 100 rij doet hij toch maar een 2300 toeren en sneller rijd ik idd eigenlijk nooit :ikrij
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door harry t5 191 »

Rij eens 100 km/h in een lagere versnelling.
Dan wordt de boel ook eens warm en schoon.

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
marco laponder
Berichten: 107
Lid geworden op: 09 feb 2014, 09:51

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door marco laponder »

Ik had vroeger een opel combo daar hebben we de brandstofpomp van terug gedraaid en na de apk weer terug gezet
:driveT4
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

:bifun het nieuwe rijden..ja ik vind de bus niet echt een racemachine :-) ik denk ook altijd dat ik hem pijn ga doen :-).De bus rijdt eigenlijk alleen maar autostrade want we gebruiken hem enkel om op weekend en op verlof te gaan. Voor de rest staat hij mooi binnen. Maar ik heb het begrepen...vanaf nu ga ik hem laten werken zodra de motor warm is, zodat hij van al zijn vuil afgeraakt. Maar ik blijf de roettest op de keuring toch een onlogische test vinden. Hij test of ik niet te veel roet in de lucht steek maar ik moet voor de test wel het systeem reinigen door alles eruit te blazen...of zit er een andere filosofie achter?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Multivan Generation »

Hoe hoog was die gemeten roet uitstoot?
En wat was de grenswaarde?

Te veel roet kan komen door te veel diesel, of te weinig zuurstof.
Is het luchtfilter goed schoon?
En anders de motor goed warmrijden,
en een paar keer in 2de en derde versnelling vanaf 1200 rpm doortrekken tot aan de 4000 rpm voordat je opschakelt.

Grote kans dat er tijdens de keuring losse roetdeeltjes die in het uitlaat systeem zaten losgekomen zijn. En dat die gemeten zijn.

Groeten Peter
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

De gemeten roetuitstoot was 9,5 en de maximale waarde die ik mocht hebben was 3,0.
De luchtfilter heb ik samen met de olie en oliefilter een 1000km geleden vervangen Ik denk dus dat die nog wel ok is. Toen ze in de keuring de test deden kwam er echt wel een massa rook uit..maar als ik gewoon rijd heb ik dit nog nooit opgemerkt alhoewel ik daar wel op let. Ik zou niet met een wagen willen rondrijden waar een zwarte wolk achter hangt. Bedankt voor al jullie reacties. We vertrekken morgen op weekend en als hij goed warm is ga ik ,voor de eerste maal, de hoger toeren eens opzoeken. :ie

Ik laat iets weten als ik maandag een tweede poging gedaan heb in keuring!

Groet,
Kristien
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door frank884 »

jan2009 schreef:
Kristienvh schreef:Ja hoor maar als ik 100 rij doet hij toch maar een 2300 toeren en sneller rijd ik idd eigenlijk nooit :ikrij
Laat mij raden ?
:knipoog

Je beoefent dus het " nieuwe rijden " , 80 km/h in de 5e versnelling en/of veel korte stukjes.

Echt zonde hoor , die motor vervuilt inwendig dan behoorlijk en op het laatst zit er weinig pit meer in .

Gewoon op toeren houden die bus dat vindt ze veel fijner.
Noem het maar hoe je wil het oude of nieuwe rijden?? maar met een lege T4 op de vlakke weg staat die al met 50 of 60 in de 5 en niet pas met 80
met 80 wil ik naar de 6 maar die ontbreekt :lach
Rij er al meer dan 10 jaar zo mee... en ik kan je verklappen dat er nog flink pit in zit en die totaal geen olie verbruikt.
op toeren houden doe ik alleen als ik 130 km/h wil rijden op de autoweg want helaas onbreekt de 6e versnelling... en als ik bergop ga rijden of met veel gewicht (matig tot zwaar belast) dan ga ik wel iets hoger in de toeren rijden. want dan is het idd wel slecht voor de motor als je veel vermogen vraagt en je zit op bijv 1400 rpm, maar niet bij gewoon met een lege bus rollen op een vlakke 80 km/h weg.

als je eens een flink stuk autoweg rijdt (100 km) dat die eens goed warm wordt dan zal de roetuitstoot beter zijn, en anders zit er wel nog wat mogelijkheden in het inspuitmoment als die iets vroeger inspuit is dat ook beter met de roetwaarde
we hebben hier een oude benzine auto die ook problemen heeft met de 4 gas test.. met een bijna lege tank een flesje spul erin ---gassen----voor het toneelstukje
:toppie voltanken en we kunnen weer een jaartje allemaal onzin die testen voor diesels zijn ook van die :proost toverdrankjes beschikbaar.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Pascal-141 »

Kristienvh schreef:Hoy.ik ben naar de keuring geweest hier in Belgie en ben er niet door owv de roetuitstoot. Nu hebben ze me gezegd dat ik, voor ik naar de keuring kom, ik de warme motor eens hoog in toeren moet laten gaan. Ik rij eigenlijk nooit meer dan 2300 toeren.Mijn plan is dit weekend hem goed warm te rijden en een stuk meer dan 3000 t/m te doen en maandag terug naar de keuring. Als dit probleem hier niet mee opgelost is wat zijn dan mijn andere opties?Ik ga er ook wel nog een reinigingsadditief bij doen. Ik heb een t4 syncro 2.5 tdi van december 1998.
Bedankt al!

Groet
Kristien
Tja , een ACV motor in een T4 heeft eigenlijk bijna nooit problemen op de Belgische keuring , ik ben zelfs al meermaals geweest dat ze de roettest niet eens ,of nauwelijks deden omdat ze daar weten dat er met die motoren bijna nooit problemen zijn qua uitstoot.
Een ACV kun je wel makkelijk laten "dichtslibben" , en dat doe je dus exact door te rijden zoals jij aangeeft ...

Je moet niet bang zijn , laat die motor gerust af en toe eens adem halen , dat vermijd een vervuilde motor .
Het is niet nodig om lange tijd in hoge toeren te rijden , maar het is beter om (als hij goed warm is , na bvb 20km) tijdens het optrekken gewoon in iedere versnelling eens goed door te trekken in toeren , laat hem gerust tot goed 4000tr gaan. Je kan dat het beste doen op de oprit van de snelweg , want op de gewone weg zit je al snel aan te hoge snelheid .
Doe dit nu gerust meermaals , zodat hij wat "properder" is tegen dat je terug gaat naar de keuring .

En nadien , tijdens je gewone dagelijkse ritten , moet je ook wat vaker schakelen op bvb 3000tr , dat houd je motor schoon .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Multivan Generation »

9.5 is wel een extreme waarde.
Hebben ze maar een keer een meting gedaan of hebben ze hem nadien herhaald?

Controleer even of de interkoeler slangen goed vast zitten.

Groeten Peter
Ps beter is het om in het koppelgebied te blijven rijden en niet er onder. Is beter voor de motor en koeling. 102 pk heeft max koppel vanaf 2100 - 2500 rpm.
dieselpower
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 aug 2013, 19:33
Locatie: neerharen België

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door dieselpower »

Hoi, komt me bekend voor...Belgische ellende bij de keuring...
Het volgende helpt mij bij elke keuring, goed warmrijden, dan stevig even de motor schoonblazen gedurende enkele minuten 3500,4000 tpm, van tevoren een injectiereiniger toevoegen, en de motor niet stilleggen tijdens de wachttijd in de rij. ( Tip van mijn garagehouder) en ik geraak nu makkelijk door de roetmeting in België.... Is zeer gekend probleem!! Onzintest.... Succes!!
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Kristienvh »

9.5 is wel een extreme waarde.
Hebben ze maar een keer een meting gedaan of hebben ze hem nadien herhaald?
Nee hoor Peter ze hebben de test 3 maal herhaald
Je moet niet bang zijn , laat die motor gerust af en toe eens adem halen , dat vermijd een vervuilde motor .
Het is niet nodig om lange tijd in hoge toeren te rijden , maar het is beter om (als hij goed warm is , na bvb 20km) tijdens het optrekken gewoon in iedere versnelling eens goed door te trekken in toeren , laat hem gerust tot goed 4000tr gaan. Je kan dat het beste doen op de oprit van de snelweg , want op de gewone weg zit je al snel aan te hoge snelheid .
Doe dit nu gerust meermaals , zodat hij wat "properder" is tegen dat je terug gaat naar de keuring .

En nadien , tijdens je gewone dagelijkse ritten , moet je ook wat vaker schakelen op bvb 3000tr , dat houd je motor schoon .
Ja ik ga vanaf nu echt mijn rijstijl aanpassen!! Ik ben er nu gerust in dat ik de motor er niet door ga beschadigen.
Heel erg bedankt voor de raadgeving!

Groet,Kristien
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door slopelrijder »

Kristien; naast het additief, 2 tankbeurten tevoren!! KUN je euro 98 BENZINE toevoegen...let wel niet meer als 5% maximaal

dus tank half leeg rijden en dan MAXIMAAL 3,5 liter euro 98 tanken en dan meteen volledig aftanken met diesel.
en daarna de snelweg op en flink op toeren en tempo rijden...( wel eerst de motor warm laten worden he! ) heb je een aanhangwagen, dan die er ook aan hangen zodat de motor echt werken moet!....

wat doet de benzine; die verhoogd de verbrandingstemperatuur van de diesel, waardoor de verbranding heter wordt, en dus minder roetdeeltjes produceert!

het additief; die "spoelt"het injectiesysteem (pomp,leidingen,slangentjes etc. en verstuivers) schoon van vervuiling, vooral van door de tegenwoordig toegevoegde "biobrandstof"...

en het nieuwe rijden? wellicht goedkoper in brandstofverbruik...maar de "dood"voor de oudere motoren...

vandaag ritje zeeland... op de terugweg...4200omw > 172km/h (gps) op de A4 thv steenbergen..eerst wat "moeizaam"...na 10 minuten wat stiller worden van de motor en beter reageren op het gas.......ook even "schoongebrandt" dus....en daarna ook terug naar 2400 omw / 100 kmh ( gps) en verder rijden....soms is het gewoon nodig...
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Roetuitstoot te hoog

Bericht door Pascal-141 »

Nooit benzine toeboegen bij een TDI :muur :muur
dat is alleen maar goed om de inspuitpomp om zeep te helpen. Die pompen zijn gevoelig , en van benzine gaan ze kapot ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie