Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Luid kloppend geluid rechts achter

vragen over de T4
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Kristienvh »

Mijn bus heeft een luid kloppend geluid rechts achter. Hij heeft dit bij de kleinste oneffenheid in het wegdek. Ik denk dat ik hetzelfde geluid deze zomer al gehoord heb maar in veel mindere mate en ook niet altijd. Ik dacht toen eigenlijk dat het van de luifel kwam. Als je aan de bestuurders zijde zit is het namelijk precies of het kloppen komt van de bovenzijde. Nu is er deze middag iemand meegereden om het kloppen te kunnen lokaliseren en zijn we wel zeker dat het van de onderzijde achterkant komt. Ik heb m'n koffer al leeg gemaakt om zeker te zijn dat het daar niets is. Ik heb ook mijn wielbouten nagekeken of alles goed vast zit. Ik ben er zaterdag tegels mee gaan halen dus er heeft wel wat gewicht in gelegen (ong 200kg) en vandaag had hij het dus veel feller.
Ik heb dus een kloppend geluid dat sinds deze zomer in veel mindere mate aanwezig is maar nu heel duidelijk en vrij luid hoorbaar is bij de minste oneffenheid.Is het juist als ik dan denk dat het iets is dat stilaan meer slijtage is gaan vertonen en nu echt aan vervanging toe is? Ik heb al onder de bus gekeken naar rubbers die weg zijn of de vering waar iets aan is maar hier kan ik niet direct iets zien. Geeft een fusee kogel een luid kloppend geluid als hij versleten is?
Ik heb een T4 van 12/1998 ,2.5 tdi syncro.

Heeft iemand een idee of hetzelfde al gehad?

Groeten
Kristien
Peter73
Berichten: 289
Lid geworden op: 03 apr 2007, 12:28

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Peter73 »

Homokineet van één van de achterste aandrijfassen?
Gebroken achterveer?
Groet, Peter

T4 b.j. 2003 2.5 ACV (gechipt naar 130pk) Westfalia California Freestyle
Gebruikersavatar
henkru
Berichten: 1686
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:53
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door henkru »

Kristienvh schreef:Mijn bus heeft een luid kloppend geluid rechts achter. Hij heeft dit bij de kleinste oneffenheid in het wegdek. Ik denk dat ik hetzelfde geluid deze zomer al gehoord heb maar in veel mindere mate en ook niet altijd. Ik dacht toen eigenlijk dat het van de luifel kwam. Als je aan de bestuurders zijde zit is het namelijk precies of het kloppen komt van de bovenzijde. Nu is er deze middag iemand meegereden om het kloppen te kunnen lokaliseren en zijn we wel zeker dat het van de onderzijde achterkant komt. Ik heb m'n koffer al leeg gemaakt om zeker te zijn dat het daar niets is. Ik heb ook mijn wielbouten nagekeken of alles goed vast zit. Ik ben er zaterdag tegels mee gaan halen dus er heeft wel wat gewicht in gelegen (ong 200kg) en vandaag had hij het dus veel feller.
Ik heb dus een kloppend geluid dat sinds deze zomer in veel mindere mate aanwezig is maar nu heel duidelijk en vrij luid hoorbaar is bij de minste oneffenheid.Is het juist als ik dan denk dat het iets is dat stilaan meer slijtage is gaan vertonen en nu echt aan vervanging toe is? Ik heb al onder de bus gekeken naar rubbers die weg zijn of de vering waar iets aan is maar hier kan ik niet direct iets zien. Geeft een fusee kogel een luid kloppend geluid als hij versleten is?
Ik heb een T4 van 12/1998 ,2.5 tdi syncro.

Heeft iemand een idee of hetzelfde al gehad?

Groeten
Kristien
Banden die cuppen misschien?
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Kristienvh »

Zou het kloppen niet altijd zijn moesten het de banden zijn? Banden zijn ook nieuw en hebben amper 60000 km.

Homokineet van één van de achterste aandrijfassen?
Gebroken achterveer?
Moest het een gebroken achterveer zijn zou het dan niet in 1 maal gebeurt zijn en niet stilletjes aan sinds deze zomer?
Homokineet weet ik niet. Ik zal in ieder geval morgen de vering eens bekijken.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Snautzer »

Zet je reserve wiel eens rechts achter. Sluit je iets simpels makkelijk uit.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door frank884 »

hobbelt die ook een beetje bij dat kloppen?? ik heb namelijk al 3x in de 15 jaar dat ik transporter rijdt een canvcas breuk gehad banden oud voor ze kaal zijn. bij de laatste kon je eigenlijk optisch aan de band niks zien maar op het balanceer apparaat was het heel duidelijk fusee kogel geeft ook een kloppend geluid maar dat zit niet achter maar voor.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Pascal-141 »

kan ook zijn dat de schokdemper is afgebroken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Olaf »

[quote="Kristienvh"]Zou het kloppen niet altijd zijn moesten het de banden zijn? Banden zijn ook nieuw en hebben amper 60000 km.

Nieuw en 60000 (zestig duizend) km gedraaid ?? :bifun

Ik hou het op een schokbreker of aandrijfas.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Kristienvh »

Ja had het probleem hier in de avondschool ook voorgelegd die hun beste gok was ook de schokdemper. Ik kijk het morgen na. Kan ik dit eigenlijk voelen als ik de auto opkrik ? Voel ik dan speling op de schokdemper?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Multivan Generation »

Kristien,
ga met je hand even aan de onderzijde tussen de veren en voel of er geen los deeltje van een veer ligt.
Kijk ook even of de auto niet scheef staat.
Is snel gedaan en je kunt daarmee meteen veren uitsluiten.

Ik kom hierop omdat je dit weekend na zwaardere lading als normaal, je dit ineens hebt.
Gebruikersavatar
DennisJ
Berichten: 111
Lid geworden op: 06 sep 2016, 09:48
Locatie: Paasloo

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door DennisJ »

Ik heb bij mijn bus iets soortgelijks gehad.
Bleek dat de bovenste bouten van beide schokbrekers achter niet goed vastzaten, waardoor de schokbrekers dus een beetje op en neer kunnen bewegen.
Als je de bus achter op krikt moet je de bout kunnen zien zitten en vast draaien mocht die los zitten.
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Kristienvh »

Bus opgekrikt en wiel afgehaald om alles eens goed te kunnen bekijken. Het was dus wel degelijk de schokdemper waar de onderste moer van weg was. Ik zou er gewoon terug een nieuwe moer op kunnen zetten maar ik heb ook eens alle facturen nageken die bij de bus waren toen we hem kochten en ik kan van de laatste 100000 km niets vernieuwd vinden aan de schokdempers.Ik ga dus de 4 schokdempers vernieuwen en alle rubbers gelijk ook maar nieuw steken. (als ik de werken doe zet ik een verslag bij mijn project!)
Zo ziet het er nu uit:
Huidige toestand
Huidige toestand
Waar kan ik de Sachs Hd best en het meest voordelig kopen? Kan ik deze steken zonder de veren te vervangen? Ik heb
de veren goed nagekeken en geen losse stukjes kunnen vinden,bus hangt ook niet scheef dus ik ga ervan uit dat ze Ok zijn, of vervang ik deze toch beter gelijktijdig met de dempers?

Gr
Kristien
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Pascal-141 »

Kristienvh schreef:Bus opgekrikt en wiel afgehaald om alles eens goed te kunnen bekijken. Het was dus wel degelijk de schokdemper waar de onderste moer van weg was. Ik zou er gewoon terug een nieuwe moer op kunnen zetten maar ik heb ook eens alle facturen nageken die bij de bus waren toen we hem kochten en ik kan van de laatste 100000 km niets vernieuwd vinden aan de schokdempers.Ik ga dus de 4 schokdempers vernieuwen en alle rubbers gelijk ook maar nieuw steken. (als ik de werken doe zet ik een verslag bij mijn project!)
Zo ziet het er nu uit:
image-2017-01-18.jpg

Waar kan ik de Sachs Hd best en het meest voordelig kopen? Kan ik deze steken zonder de veren te vervangen? Ik heb
de veren goed nagekeken en geen losse stukjes kunnen vinden,bus hangt ook niet scheef dus ik ga ervan uit dat ze Ok zijn, of vervang ik deze toch beter gelijktijdig met de dempers?

Gr
Kristien
Kristien , de veren kun je gewoon laten zitten , daar hoef je niks aan te doen . Enkel vervangen als ze gebroken zijn . En zelfs dan is er geen haast bij , want als bij een T4 een veer breekt , is dat alleen het uiteinde van de veer (het dunne krulletje) dat afbreekt . Daar gaat je T4 niet ineens raar van doen hoor.

Zijn de schokdempers versleten ? 100.000km valt best mee voor schokdempers bij een T4 , ze gaan meestal veel langer mee .
De Sachs HD zijn heel goede schokdempers (heb ze zelf ook) , maar hou er rekening mee dat deze vrij "hard" zijn , als je bvb vaak met een lege T4 rondrijd , gaat deze met deze schokdempers beetje stuiterig aanvoelen . De Sachs HD is harder dan de Bilsteins wat je er nu onder hebt.
Gewoon maar ter info hoor.
Je kan ook de "gewone" Sachs schokdempers monteren , dit zat er destijds af fabriek ook onder , en die zijn ook heel goed voor 'normaal' gebruik. En ze geven meer comfort dan de HD versie .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Kristienvh
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 dec 2015, 20:19

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Kristienvh »

Hey Pascal,zou het een goed plan zijn om de schokdemper gewoon terug vast te zetten en later te vervangen? Ben in november naar de keuring geweest en daar was alles wel prima met de schokdempers. Hoeveel km gaat een schokdemper bij een t4 ongeveer mee? Ook nog nooit het gevoel gehad dat ze versleten waren.
De gewone Sachs wou ik er niet ondersteken omdat we ook van plan zijn om met onze bus de wereld te gaan rondrijden binnen een jaar of 3 en dan zou ik er precies toch de sterke versie onder willen. Heb een komplete set gevonden voor 280 euro voor de 4 sachs hd en dat leek me een heel goede prijs.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Luid kloppend geluid rechts achter

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou twee rubbers halen, dat originele plaatje en een passende bout. Dat is voor nu de snelste en goedkoopste oplossing.

Voor vervanging kun je ook denken aan bilstein b4 als je comfortabele schokdempers zoekt.

Groeten Peter
Plaats reactie