Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hefdak te zwaar

vragen over de T4
Plaats reactie
elsvanbram
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 aug 2016, 14:35

hefdak te zwaar

Bericht door elsvanbram »

al een viertal jaar ben ik verknocht aan mijn T4 California Joker 1998. Maar het dak alleen openstellen lukt niet zo goed. Ik liet gasveren plaatsen en dacht dat zo het probleem opgelost zou zijn. Maar...het is al een grote hulp maar toch moet er eerst nog enkele tientallen cm met man/vrouwkracht geduwd worden voor de gasveren het 'opstijgen' volledig overnemen. Deze decimeters zijn nog te zwaar voor mij ! Een kleine krik die op de rand tussen het dak zou kunnen geplaatst worden zou bijvoorbeeld misschien de klus kunnen klaren ....maar ik heb er nog geen geschikte gevonden. Iemand een oplossing ?
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2024
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Mickel Moen »

Welkom hier.

Luchtkrik met klein compressortje een idee.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
De Konjel
Berichten: 84
Lid geworden op: 03 jan 2015, 10:00

Re: hefdak te zwaar

Bericht door De Konjel »

Hmmm, ik vond het ook zeer zwaar om het dak om hoog te doen. Heb er toen ook nog een dakkoffer opgezet dus werd alleen maar zwaarder.
Maar toen ik de gasverenset er op heb gezet was het opgelost voor mij. Het eerste stukje moet je een beetje helpen maar dan gaat uitzichzelf.
Misschien de gasveren niet sterk genoeg?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33870
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Multivan Generation »

Hallo elsvanbram,

Normaal gesproken staat er op iedere geproduceerde gasveer de kracht in Newton (N) vermeld.
Hoeveel is dat bij jullie?
Misschien kan het zo zijn, dat de gasveren langzaam aan aan kracht verloren hebben. Dit kan heel goed en is normaal.
Ook normaal is, dat gasveren in de wintermaanden, door de temperatuur, minder krachtig zijn.

Als het dak 20 cm naar boven staat, dan zouden de gasveren het over moeten kunnen nemen.

Misschien kan er met een andere afstelling van de gasveren nog iets bereikt worden?

Groeten Peter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2024
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Mickel Moen »

Peter,

Ik vermoed, dat het toch echt over die eerste 20 cm gaat. Dat is bij mijn dak ook zo. Moet je best wel even krachtig duwen.

Als dat om wat voor reden dan ook een probleem is, zul je naar een oplossing zoeken.

De luchkrik die ik hierboven aangeef vind ik zo gek nog niet. Hij hoeft ook niet helemaal opgepomt te worden. Alleen dat eerste stukje tot de gasveren het overnemen. In mijn eigen dak zou ik die tussen de bedplaat en het dak leggen.

Ik heb ook al aan een Flatjack gedacht, maar ik denk dat die net niet hoog genoeg komt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
heartbeat
Berichten: 1287
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:20
Locatie: Schiedam

Re: hefdak te zwaar

Bericht door heartbeat »

ik zet altijd me schouder/rug er tegen dat gaat redelijk makkelijk ik doe wel eerst de rechter stoel draaien dan kan je beter tussen de stoelen instaan

Anders eens langs komen op camper weekends dan kan je kijken hoe anderen het doen en wie weet heeft er al iemand een oplossing voor je
Rob & Lize
Gebruikersavatar
eaglebear
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 dec 2016, 23:13
Locatie: Marknesse

Re: hefdak te zwaar

Bericht door eaglebear »

Misschien is zoiets al een hulp?

http://www.gereedschappro.nl/handgereed ... lucht/2907

Het zou denk ik iets groter moeten zijn...maar ja...tis maar een idee :toppie
:T44EVER Afbeelding :T44EVER
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: hefdak te zwaar

Bericht door limburger »

denk inderdaad dat een luchtkussen het meest handige is in dit geval vooral omdat dit de minste schade aanricht.
maar is het probleem alleen met dak openen? ik kan me voorstellen dat het omlaag trekken ook aardig wat kracht kost.

:driveT4 :T44EVER
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Egbert&Manon »

Raam/deur openzetten tijdens omhoogduwen.
Het interieurvolume wordt in korte tijd snel groter, dus ook snel voor luchttoevoer zorgen.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: hefdak te zwaar

Bericht door JanpeterJ »

Een balkje of plank met een lengte vanaf de vloer van de bus tot het punt waarop het wel met de hand lukt.
Scharnier (bijvoorbeeld een staartheng) in het midden van de planken en de plank daar doorzagen.
(kan dus ook met twee kortere balkjes)
Eventueel rubber of een dwarsbalkje erop ter bescherming van vloer en hefdak.

Ertussen en recht duwen, beetje het idee van een schaarkrik.
(om te testen kan dit ook zonder het scharnier, kan misschien sowieso wel zonder scharnier)
Dit geeft een hefboomwerking, als er een stoel in de buurt is kan dit misschien zittend met een voet gebeuren.

Eén lange balk (eventueel met een wieltje) en een gladde plank op de vloer kan ook, dan duw je de lange balk over de gladde plank, maar waar laat je die lange balk?
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 160
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Zwartbusje »

Ik heb het net even geprobeerd, maar bij mij gaat hij bijna vanzelf. Dat komt omdat ik zwaardere veren heb. Naar beneden is dan weer een ander verhaal, ik kan me voorstellen dat mensen (zoals mijn vrouw) hem niet ingeklapt krijgen. Dus zwaardere of sterkere veren zullen je niet helpen.
Ik heb ook gemerkt dat ramen of deuren open zetten helpt, zoals egbert&manon al meldden...
Misschien een stukje bezemsteel afzagen dat je tussen het autodak en het hefdak schuift en dan met een wrikbeweging het dak omhoog doet. En een elektrische oplossing zou natuurlijk helemaal geweldig zijn. Zoals dat gemaakt wordt door cabriobouwers.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gobert
Berichten: 225
Lid geworden op: 30 jul 2014, 21:24

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Gobert »

De Westfalia's kun je met electro-hydraulisch dak krijgen. Is zo iets niet after-market verkrijgbaar?
Gebruikersavatar
Roffel
Berichten: 44
Lid geworden op: 16 aug 2015, 07:08

Re: hefdak te zwaar

Bericht door Roffel »

Misschien is dit iets https://www.4uboot.nl/ultraflex-luiklift-systeem.html
alleen even de juiste lengte en kracht opzoeken.
T4 California 2.5 Tdi+ 75Kw 1998 2.6k
Plaats reactie