Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rest bmp na 5 jaar oud

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jan 22, 2017 11:16

Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Umfufu » zo feb 26, 2017 12:02

Wanneer ik de zoekterm bpm hanteer krijg ik teveel treffers. Zoals jullie weten wil ik een 2010 of 2011 t5 camper project gaan starten. Nu zag ik dat ik sowieso btw moet betalen voor een tweedehands transporter, maar ik wilde de rest bpm berekenen omdat de bus ouder dan 5 jaar is en nu zag ik op een site dat wanneer een bus ouder is dan 5 jaar dit niet meer nodig is wanneer ik de bestelbus ombouw naar personenbus. Kan iemand mij op weg helpen?

jan2009
Berichten: 5079
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door jan2009 » zo feb 26, 2017 12:13

Hou er maar rekening mee dat je nog een forse zak euro,s mag overmaken voor de rest bpm
Ik heb toen dat berekenen e.d. uit hadden gegeven aan : http://www.autotelex.nl/products/AutoImport

Voor een paar tientjes ben je klaar en kan je dat zaakje zo inleveren bij de belastingdienst.

Voor onze basic T4 van toen 7 jaar oud mocht ik nog bijna 1000 euro bpm aftikken.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Beckontheroad
Berichten: 1180
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad » zo feb 26, 2017 12:35

Staan genoeg calculatoren op t net voor een indicatie

Van belang is de netto cataloguswaarde van je bus in NL.
Dus zonder bpm zonder btw
Met accessoires.
Dan afspraak bij rdw voor keuring was €109,-
Dan bpm aangegifte inleveren. Berekening kan via autoscout kost als eerder gezet €20.-
Dan week wachten op accept van de fiscus
Na betaling krijg je van rdw je kentekenpas
Suc6!
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 183
Lid geworden op: do nov 12, 2015 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door de Viking » zo feb 26, 2017 12:40

Voor mijn 10 jaar oude T5 moest ik ook nog € 602,- BPM afdragen.
Belastingdienst doet niets voor je, je kunt alle gegevens op hun site invullen en het wordt dan automatisch berekend.
Ook de nieuwwaarde van je bus, zonder BPM met evt alle extra's moet je zelf achterhalen via bv PON
Ik kreeg van Pon keurig een prijslijst van 10 jaar terug.
Vond het idd veel gedoe.
En voordat alles rond is met kwarttarief ben je 4 maanden verder op dit moment.
Laatst gewijzigd door de Viking op zo feb 26, 2017 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269

Walda
Berichten: 640
Lid geworden op: za sep 19, 2015 16:19
Locatie: Joure

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Walda » zo feb 26, 2017 12:43

Jan heeft gelijk. Als een bestelauto, bestelauto blijft bij overgaan van zakelijk naar particulier dan is er naar 5 jaar geen rest BPM maar als het een geelkenteken/personenauto of camper kenteken wordt vervalt de BPM niet. Als je bij RDW OVI je kenteken invoert zie je onder het kopje "fiscaal" het originele BPM bedrag. De rest BPM wordt steeds lager naarmate de auto ouder wordt. BV bij een auto van tussen de 30 en 42 maanden oud is de rest BPM volgens mij nog "maar" 48% van het begin bedrag. Ik kan het linkje zo snel niet vinden maar er is een overzicht staatje van te vinden.

Succes,

Walter

Beckontheroad
Berichten: 1180
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad » zo feb 26, 2017 13:24

de Viking schreef:Voor mijn 10 jaar oude T5 moest ik ook nog € 602,- BPM afdragen.
Belastingdienst doet niets voor je, je kunt alle gegevens op hun site invullen en het wordt dan automatisch berekend.
Ook de nieuwwaarde van je bus, zonder BPM met evt alle extra's moet je zelf achterhalen via bv PON
Ik kreeg van Pon keurig een prijslijst van 10 jaar terug.
Vond het idd veel gedoe.
En voordat alles rond is met kwarttarief ben je 4 maanden verder op dit moment.
Misschien allemaal betrekkelijk, inmiddels 3x een motorvoertuig ingevoerd en alles ging eigenlijk heel soepel.
En als je realiseert dat, in mijn geval, de all in kosten ruim onder kosten liggen van een vergelijkbaar voertuig, zeg ik, voor dat uurtje admin werk...(als het dat al is).
Als je direct je kwart tarief bij de RDW aanvraagt, betaal je die zelfs al voor de 1ste periode, maar dat moet je wel even weten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Gebruikersavatar
bobv
Berichten: 561
Lid geworden op: wo jan 14, 2015 12:28
Locatie: Kampen

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door bobv » zo feb 26, 2017 13:36

Beckontheroad schreef:Als je direct je kwart tarief bij de RDW aanvraagt, betaal je die zelfs al voor de 1ste periode, maar dat moet je wel even weten.
JB
kwarttarief moet je bij de belastingdienst aanvragen.
Groeten
Bob

Umfufu
Berichten: 49
Lid geworden op: zo jan 22, 2017 11:16

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Umfufu » zo feb 26, 2017 15:05

Ok dank allemaal. Dan heb ik iets verkeerds gelezen. Dus gewoon btw en bpm betalen voor 5 jaar oude bus. Dat zal dan snel ruin 5000 euro zijn.

Gebruikersavatar
bobv
Berichten: 561
Lid geworden op: wo jan 14, 2015 12:28
Locatie: Kampen

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door bobv » zo feb 26, 2017 15:16

http://autoimport.autotelex.nl/merk.aspx

gewoon dit allemaal even invullen en je krijgt een indicatie van te moeten betalen BPM
Groeten
Bob

Beckontheroad
Berichten: 1180
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad » zo feb 26, 2017 18:14

bobv schreef:
Beckontheroad schreef:Als je direct je kwart tarief bij de RDW aanvraagt, betaal je die zelfs al voor de 1ste periode, maar dat moet je wel even weten.
JB
kwarttarief moet je bij de belastingdienst aanvragen.
Helemaal eens :sjaal
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

Beckontheroad
Berichten: 1180
Lid geworden op: za jan 13, 2007 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Beckontheroad » zo feb 26, 2017 18:38

Umfufu schreef:Ok dank allemaal. Dan heb ik iets verkeerds gelezen. Dus gewoon btw en bpm betalen voor 5 jaar oude bus. Dat zal dan snel ruin 5000 euro zijn.
dat was ik lang niet kwijt met een bus van 4 jaar oud...
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--

veerman
Berichten: 32
Lid geworden op: wo mei 21, 2008 18:26

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door veerman » ma feb 27, 2017 17:29

Mijn multivan was n enkele cabine op grijs kenteken en met 12 jaar om laten bouwen tot camper. Moest nog ruim € 900 rest bpm betalen. Ligt an de prijs toen de bus nieuw was.
Mvg Frank

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 456
Lid geworden op: di jan 15, 2013 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie » ma feb 27, 2017 17:53

wij hebben helemaal geen bpm betaald :yes
voor onze 2011 bus, na ombouw was de knip ook leeg .. dus kwam goed uit ... :knipoog

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG- & -T6 bus- & -Old Bastard '68 bug-

Gebruikersavatar
Scandibus
Berichten: 155
Lid geworden op: ma jun 02, 2014 21:25

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door Scandibus » ma feb 27, 2017 20:19

otzie schreef:wij hebben helemaal geen bpm betaald :yes
voor onze 2011 bus
Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? :nuts

Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 456
Lid geworden op: di jan 15, 2013 23:27
Locatie: brabant

Re: Rest bmp na 5 jaar oud

Bericht door otzie » ma feb 27, 2017 21:51

Leg eens uit? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?
heel makkelijk, eerst goed alles uitzoeken, en daarna pas de keuze's maken mbt de aanschaf van de bus.
wij wilde een jonge bus, toen wij onze bus kochten was deze precies 4 jaar oud.

belangrijk aspect is dat een camper altijd een personenauto is en geen bedrijfsauto.
als je dus het "juiste" model op papier koopt dus "mpv of personenauto" ipv bedrijfsauto, sla je de stap bij de belastingdienst over :yes

op deze manier heb je dus een jonge bus, waar je geen bpm voor hoeft te betalen,
wel is het zo dat deze busjes over het algemeen ook wat hoger geprijsd zijn omdat deze redelijk jong zijn
en er ook nog flink wat geld "rest bmp" in zit.(de bpm is destijds wel betaald in tegenstelling tot bedrijfsbusjes)
(uitzondering is overheidsvoertuigen deze zijn bpm vrij)

busjes zijn er genoeg, maar de busjes met een "vol geel" kenteken maar erg weinig die ook fatsoenlijk zijn uitgevoerd,
de standaard kale taxibus van een bedrijf voor bijvoorbeeld luchthaven transport heeft doorgaans geen leuk vw-pakket of dsg-bak,
dus de spoeling is zeer dun

zodra je van bedrijfsbus naar personenauto gaat, moet je langs het belastingloket..
en afhankelijk van de leeftijd en opties van de bus willen deze nog een flinke duit ontvangen ivm de bpm

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG- & -T6 bus- & -Old Bastard '68 bug-

Plaats reactie