Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 stottert soms

vragen over de T4
Plaats reactie
Pokketi
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2016, 23:44

T4 stottert soms

Bericht door Pokketi »

Beste lezers,
Mijn vw t4 (2.5 102pk bj 2001) heeft sinds een paar 1000 km af en toe een zeer hardnekkige stotter/trilling.
Het begon op de snelweg, alsof ik over een stenen hobbelweg reed, maar het was toch echt glad asfalt. Enkele keren gehad op dezelfde dag, daarna 3 weken niet meer.
Ik hoopte dat het maar een incidentje was, maar na 3 weken kwam het probleem heftiger terug. Bij gas geven, begint de auto hevig te trillen en versnelt niet. Bij gas los is er geen last. Dit probleem komt van het ene op het andere moment opzetten en na enkele minuten, verdwijnt het net zo plotseling als het gekomen is. Op het moment dat dit plaats vind, bonkt de auto ook heel erg in zijn stationair. En poef, zomaar is het dan weer weg en draait hij als een zonnetje...

Meerdere malen bij de garage geweest, de boel laten uitlezen, niks gevonden. Uiteraard heeft de auto de klachten niet op het moment dat ik bij de garage ben, maar als ik vervolgens 200km van huis ben begint het weer. Ik word er behoorlijk zenuwachtig van en vraag me af hoe lang dit nog goed gaat.

Iemand een vergelijkbaar probleem gehad, of enig idee waar naar gekeken moet worden?
Mijn grote dank!

Ps. Motor van de auto incl distributie en koppeling is 18.000km geleden vervangen door een gebruikte motor.
Gebruikersavatar
ptr1968
Berichten: 177
Lid geworden op: 03 jun 2008, 17:00

Re: T4 stottert soms

Bericht door ptr1968 »

Kan misschien vuil in de diesel zijn, diesel filter vervangen, kan je dat uitsluiten.

peter
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 stottert soms

Bericht door koensch »

ook last van gehad... motortje loopt soepel op de cc op de snelweg, als een naaimachientje en ineens pruttelprutel alsof deze afslaat, na een 5-10 sec stopt dat.

geen storingscode, helemaal niks.

een een period evan ca 1 a 2 jaar ca 5x gehad, nu al 2-3 jaar niet meer gehad. is even misterieus verdwenen als dat het kwam.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T4 stottert soms

Bericht door Snautzer »

2 massa vliegwiel ook vervangen?
Pokketi
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2016, 23:44

Re: T4 stottert soms

Bericht door Pokketi »

Nou, vorige week brandstoffilter vervangen, week lang geen enkel probleem meer gehad. Ik dacht mooi dat is opgelost, maar helaas... vandaag toch weer een paar keer het probleem gehad :(
Tweemassa vliegwiel is niet vervangen, is dit iets wat dit soort klachten tot gevolg kan hebben dan??
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 stottert soms

Bericht door Multivan Generation »

Als je de tankdop los draait, hoor je dan een beetje gemis.?
Zou misschien tankontluchting kunnen zijn die niet goed werkt, waardoor de tank een beetje vacuüm trekt.
Pokketi
Berichten: 7
Lid geworden op: 08 sep 2016, 23:44

Re: T4 stottert soms

Bericht door Pokketi »

Nee tank lijkt niet vacuüm te trekken.
Tis nou weer een week niet gebeurt, zo lastig om een diagnose te krijgen op deze manier...
Plaats reactie