Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

net 100 km/u wind mee

vragen over de T4
Plaats reactie
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

net 100 km/u wind mee

Bericht door galore »

Ben net een week in het bezit van een verlengde t4 1.9 td uit 2000.
na de testrit bleek er in tik te zitten in de uitlaat met stationair draaien van de moter, dit zou verholpen worden door de monteur van betrefende aanbieder, (metaalachtig geluid alsof er ergens een los onderdeeltje ligt te rammelen)
Bij de overdracht was alles geregeld zoals afgesproken alleen was de rammel niet verdwenen. het bleek een los schotje te zijn in de katalysator, iets dat niet levensbedreigend was, (reparatie rond de twee honderd euro)
rij een week met de bus en ga hem straks schorsen om om te bouwen naar camper. helaas vandaag met tegenwind net aan 90 aantikken, maar met wind in de rug nog geen 100 km/u, verder behoorlijke wat zwarte rook bij vol gas. verder lijkt de moter prima te lopen, hoor het fluitende geluid van het aanslaan van de turbo, maar amper vermogen, De rammel in de uitlaat is opeens verdwenen, kan het zijn dat het betreffend onderdeeltje uit de katalysator dit vermogensverlies veroorzaakt, wat kan ik hieraan doen, of wat is jullie mening aangezien de storing. Heb er logischerwijs behoorlijk de pest over in. net zo'n gevoel als de eerste kras op je nieuwe auto, balen dus,

alvast bedankt van een nieuwe t4 "enthousiasteling"
Gebruikersavatar
blue i 452
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:32
Locatie: Drenthe

Bericht door blue i 452 »

Een schotje los in de katalysator kan niet. Een katalysator bestaat van binnen namelijk uit keramisch materiaal ( een hele fijne honingraat). Als er in de katalysator een rammel zit, is 'ie kapot. Dan ligt namelijk het keramisch materiaal los te rammelen in de katalysator. Dit is alleen te verhelpen door een nieuwe katalysator of het leeghalen van de katalysator. Ook kan er in plaats van de kat een ander stuk pijp tussen ( dus zonder kat) Bij een grijs kenteken auto zou dit er tussen weghalen geen problemen moeten geven bij keuringen e.d. want het staat niet op het kenteken vermeld.

Wat er bij jou waarschijnlijk aan de hand is, is dat het keramisch materiaal los zit, verdraaid is en nu de uitlaat verstopt. Dan zit de dichte kant van de honingraat voor de pijpmond.

Kijk maar eens tussen de tips en trucs, daar staat wel beschreven met foto's erbij hoe één en ander er uit ziet en eventueel te verwijderen is. Jouw probleem komt veel vaker voor als een katalysator kapot is.

Peter.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

100 km

Bericht door Coen220 »

Ja verstopte uitlaat is mogelijk
Is je luchtfilter erg vuil ?
Kapotte verstuiver is ook mogelijk.
Staat de brandstof pomp op tijd?
Te lage compressie kan ook.

sucses Coen
Gebruikersavatar
Charles 1065
Berichten: 1061
Lid geworden op: 13 jan 2007, 23:03
Locatie: Silvolde

Bericht door Charles 1065 »

Ik heb er net een nieuwe katalysator onder zitten met nieuwe uitlaat tot de achter demper, dit was gebeurd net voor ik de bus kocht! Mooi meegenomen alleen ook zon irritante rammel, dit is NIET de katalysator maar een schotje in de demper op te lossen door met een rubber hamer tegen de demper te " tikken" , heb dit zelf nog niet gedaan omdat het weer te slecht is om met mijn stijve botten op de straat te liggen!!! Heb ook een 1.9TD van 2002 enne trap hem toch regelmatig naar de 140........, maar dan houdt het ook wel op! :politie
Ed V.

Bericht door Ed V. »

Net als Charles haalt die van mij ook de 140 wel. Van de week van Hengelo richting Arnhem met tegenwind en hij haalde de 140 toen ook nog. Duurt wel 5 minuten want het blijft een 1.9 natuurlijk :lach
Ik heb alleen geen verlengde uitvoering maar dat zal toch niet zoveel verschil maken ?
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Bericht door galore »

Ed V. schreef:Net als Charles haalt die van mij ook de 140 wel. Van de week van Hengelo richting Arnhem met tegenwind en hij haalde de 140 toen ook nog. Duurt wel 5 minuten want het blijft een 1.9 natuurlijk :lach
Ik heb alleen geen verlengde uitvoering maar dat zal toch niet zoveel verschil maken ?
Hoop inderdaad dat het de katalysator is, oorzaak gevolg, "eerst een rammel in de kat en de bus rijd verder prima", nu de rammel in de kat over, en bus gaat voor geen meter. bedankt voor alle antwoorden, kan ik de kat leegsteken, en er weer onder monteren zonder dat het de rij-eigenschappen nadelig beinvloedt.

bedankt, bart
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

galore schreef:
Ed V. schreef:Net als Charles haalt die van mij ook de 140 wel. Van de week van Hengelo richting Arnhem met tegenwind en hij haalde de 140 toen ook nog. Duurt wel 5 minuten want het blijft een 1.9 natuurlijk :lach
Ik heb alleen geen verlengde uitvoering maar dat zal toch niet zoveel verschil maken ?
Hoop inderdaad dat het de katalysator is, oorzaak gevolg, "eerst een rammel in de kat en de bus rijd verder prima", nu de rammel in de kat over, en bus gaat voor geen meter. bedankt voor alle antwoorden, kan ik de kat leegsteken, en er weer onder monteren zonder dat het de rij-eigenschappen nadelig beinvloedt.

bedankt, bart
Beste Bart,

Haal die Kat maar zo snel mogelijk leeg als die rammeld.
Ik heb dat met de vorige bus ook gehad, en die rammel genegeerd.
want ik moest 2x op en neer naar Polen in 2 weken, en had er geen tijd voor
en dacht daar kijk ik wel naar na de vakantie.

Maar de wagen ging ook steeds slechter trekken, (de kat ging steeds meer dicht zitten) efin van Poznan naar zakopane heeft die niet gehaald,
in katowice kon de "soort anwb" me opladen want hij liep zelfs nog amper stationair zo was de zaak verstopt.
als die eenmaal begint te verstoppen (als dat keramisch materiaal de zaak blokeerd) dan gaat het heel snel achteruit met de doorlaat)

je kunt er ook een nieuwe onder zetten (staan op E bay voor 140 euro)
ik was toen overgeleverd in polen aan de VW dealer
( en dan weten ze je wel te "melken" voor 540 euro)
wat moet je anders als je daar staat op weg naar vakantie, leeghalen
wouden ze niet doen, (zal te weinig aan verdiend zijn).
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

gezien het feit dat er naast het niet trekken ook sprake is van zwarte rook en duidelijk hoorbaar turbogeluid ....

kijk eens of er (weet niet of een 1.9 TD dat heeft) een slang tussen turbo en inlaatspruitstuk losgegaan is. De inspuiting is dan net zo hoog als wanneer je wel turbodruk hebt, maar omdat de turbo in de lucht blaast (= beter hoorbare turbo) zuigt de motor dus zelf aan = minder lucht met evenveel diesel=zwarte rook en geen power.

Lijkt me dat je bij verstopping in de uitlaat minder turbo hoort (minder snelheid in de uitlaatgassen = minder toeren op de turbo) en rook kan ik op die manier ook niet verklaren,

Bij een van mijn vorige auto's heb ik ook een metaalachtig rammeltje in de einddemper gehad, bleken stukjes keramisch materiaal uit de KAT te zijn die daar tussen de schotjes lagen te rammelen... hinderlijk, maar kon geen kwaad.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

traag

Bericht door j.d.hukema »

Controleer ook even of er teveel olie in zit .Is dit het geval dan wordt hij ook trager omdat hij dan teveel olie naar de turbo pompt.Heb dit bij een kennis ervaren na een tip van een vw monteur.Heb zelf een 1.9 uit 1999 turbo maar die haalt de 140 wel en met wind tegen altijd nog 125.

Dick
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

olie geeft blauw grijze rook,
zwarte rook is een teken van teveel diesel tov lucht
wit-grijze rook is onverbrandde diesel
witte rook is water
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
galore
Berichten: 81
Lid geworden op: 01 jul 2007, 13:18
Locatie: schagen

Bericht door galore »

Zo, probleem de wereld uit, vandaag m'n kat eraf, binnenwerk lag er los in en blokkerde de doorvoer. Keramisch materiaal d'r uit getikt ( gaat trouwens vrij simpel) netjes ontdaan van roet en rootzooi, nieuwe pakking er tussen. proefrit en toen......jippie rijdt als de brandweer, lekker direct op het gas, en binnen 23sec. op de 100km/u. ik ben weer helemaal gelukkig.
iedereen bedankt voor jullie tips en adviezen.

groeten Bart
Plaats reactie