Gekocht als Duitse 9 persoons (ex taxi?) bus. Weinig kilometers en leuke basis.
Hieronder het laatste bericht uit mijn voorsteltopic.
Huidige plannen, wellicht dat iemand mij hier nog tips over kan geven:
- Mistlampen aansluiten: ik heb via Kufatec een kabelboom besteld die op mijn boordnet aangesloten kan worden. Boordnet is geschikt ben ik al achter. Ik moet enkel nog een schakelaar hebben met mistlampfunctie. Ik wil dan ook meteen lichtsensor inbouwen. Op Aliexpress zie ik voor weinig lichtschakelaars met losse sensor. Wie heeft hier ervaringen mee? Ik zie o.a. op mistlampen.nl dezelfde schakelaars voorbij komen voor veel meer geld, maar die heeft een aansluiting voor een kleine stekker (stekker achterop mijn lichtschakelaar is net zo groot als de schakelaar zelf).
- Ik wil andere speakers. Zie veel mooie sets langskomen, maar wil ook speakers achterin. Waar plaats ik deze het beste bij een caravelle? Ik zie geen plaatsen in de originele zijpanelen. Voor de voorzijde overweeg ik een Gladen set. Evt nog andere tips?
- Sidebars.... doen of niet doen??
- Heb een Novero HT3 bluetooth module liggen. Zoek een kabelboom om deze op mijn RNS510 aan te sluiten. Tips?
- Ik wil erg graag die vreselijk oncomfortabele bijrijdersbank kwijt. Omdat een losse stoel lastig vindbaar is met de juiste bekleding denk ik er over om een compleet ander interieur te zoeken/te ruilen. Iemand tips voor een goed adres met redelijke prijzen? (Bij Boomkamp in Almelo moest ik 200,- ex btw bijbetalen wanneer ik mijn bijrijdersbank wilde inruilen voor een stoel.... vind ik veel)
- Multivan deurpanelen en dashboardlijsten wil ik graag
- Trekhaak ligt klaar.... nu nog een passende kabelset
Ondertussen een hoop aan de bus gedaan;
Kort na mijn laatste bericht helaas een trekker tegen de bus aan gehad. Ik haalde in, waarbij de bestuurder van de trekker besloot naar links te gaan terwijl ik er naast zat.
Gaf een mooie striping op de zijkant
Van de nood maar een deugd gemaakt en direct mistlampkappen besteld met chrome ringen, chrome strip voor de grille en mislampen.
In de weken daarna een Bilstein B14 set geplaatst, BBS wielen gekocht en een leder MF stuur geplaatst.
De wielen heb ik best geluk mee gehad; stonden met een erg vage omschrijving op marktplaats. Ze kwamen onder een BMW F30 vandaan, echter de ET-waarde kwam absoluut niet overeen met wat normaal onder een F30 zit (ET 40 voor, 45 achter). Voor de bus is dat echter wel een prachtige waarde.
Centreerringen gekocht, en alles past perfect. Moet zeggen dat ik er zelf erg tevreden over ben. De huidige banden maar snel afrijden en dan de juiste maat er onder, afwijking is nu ca. 4%.
Met de stuurtjes zie je ook al snel door de bomen het bos niet meer. Inmiddels heb ik 4 sturen liggen, 5 kabelboompjes en 2 airbags. Van alles heb ik nu 2 (als het goed is) werkende setjes kunnen maken.
Enige wat mij nu nog te doen staat is het geheel (mistlampen en stuur) aansluiten op de boordnet module. Daar maar even een vrije zaterdag voor zoeken.
Verder de bus laten chippen bij VVT in Marum, ook een enorm verschil! Kan nu tenminste een beetje vlot naar de 100. Racemonster zal het nooit worden, maar vind het nu wel acceptabel.
Verder met wat geluk tegen leder dsg pook met chrome randjes aangelopen, lijkt toch weer iets luxer
Plaatje bij het praatje.
Nog 'to do':
- Webasto T91 aansluiten
- Omvormer inbouwen
- Ander interieur zoeken met bijrijdersstoel i.p.v. bank
- Kabelset zoeken om mijn originele vw bluetooth module op de rns aan te sluiten
- Blijven twijfelen over sidebars
- Trekhaak installeren
- Fatsoenlijke speakers
Nieuwe wensen:
- Multivan deurpanelen en dashboard-lijsten (iemand??)