Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

extra koeling t5 ivm met trekken caravan

vragen over de T5
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Goedemorgen

Zelf ben ik in het bezit van een T5 2 liter 180 pk hierachter hebben wij een fend 560
opal (1800 kg)
Mijn vraag mijn olie temperatuur is als ik zonder aanhanger rij altijd tussen de 100 graden en de 110 graden als ik heel hard rij dan loopt hij op tot 125 maar dat is met snelheid die eigenlijk niet mag in nederland

Als ik mijn caravan erachter hang is de temperatuur van de olie met een snelheid van tussen de 90 /100 km rond de 120 graden dit lijkt me niet raar motor moet harder werken als we dan de bergen in gaan dan loopt de olie temperatuur wel op tot boven de 135 graden water temperatuur blijft wel op 90 graden staan maar als het echt bijvoorbeeld 10 km klimmen is wat niet zo vaak voorkomt dan loopt ook de watertemperatuur op ( waterpomp is vervangen net voor de vakantie )

Nu mijn vraag is het mogelijk om zodra je de aanhanger erachter hangt dat de koelvin gelijk gaat draaien

Als ik mijn caravan achter de auto hang dan worden mijn achteruit sensoren uitgeschakeld en ik krijg op mijn navagatie als ik hem in zijn achteruit zet te zien dat er een aanhanger achter zit dus de bus krijgt een signaal , zou ik dit kunnen gebruiken om de fan aan te sturen

Bus heeft 200.000 km gelopen is van 2015 heeft net voor de vakantie zijn beurt gehad en ook gelijk uit voorzorg omdat bij 210 k moet distributie snaar en waterpomp vervangen

Graag jullie reactie
Gebruikersavatar
Henk250
Berichten: 2042
Lid geworden op: 28 mei 2007, 17:35
Locatie: Midden Brabant

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Henk250 »

Je geeft niet aan of het een dsg of handbak is.
Sommige dsg bakken hebben ook baat bij extra koeling.
Verder lijkt het me geen goed idee om de fan constant te laten draaien,het is
denk ik beter een extra schakeling te zetten op de dash en dan de fan aan te zetten
als je daar behoefte aan hebt.

:toppie
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Het is een handgeschakelde bak

Schakelaar zou een optie kunnen zijn maar weet niet of dat kan ivm de canbus
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door chrisjemol »

mijn t5 (2,5 210pk) heeft nooit last van een olietemp die zo hoog oploopt

ook met de caravan erachter in de bergen blijft hij netjes op 100 graden staan

lijkt me dat je hoge temp niet helemaal klopt
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Mijn vorige bus ook niet dat was ook een 2.5 liter 5 cilinder dit is een 4 cilinder

Heb de bus nieuw gekocht en met de eerste rit met de caravan had hij het ook al dus denk niet dat er wat mis is

Vond het 2.5 blok ook lekkerder rijden dan het 2 liter blok mijn vorige bus had 174 pk was gewoon origineel
Deze trouwens ook gewoon origineel
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door heemskerk »

Wanneer zowel olie- als watertemperatuur te hoog oplopen is er denk ik meer aan de hand. Ik zou aan de oorzaak werken en niet aan gevolgbestrijding doen. Daarmee maskeer je het onderliggende probleem en is de kans op (meer) motorschade groot.

Koelcircuit wel goed ontlucht met het vervangen van de waterpomp of was het bovengenoemde probleem voor het vervangen van de waterpomp er ook al? Thermostaat al eens nagezien/vervangen? kost geen .. (€8,-)..
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Erdem50 »

135gr onder zware belasting is niet vreemd, je hoeft je hier absoluut geen zorgen om te maken.

Ik lees berichten dat het niet goed is etc etc maar dit komt vaker voor onder zware belasting. Er is dus niks stuk aan je bus.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Bus heeft het altijd zo gedaan vanaf het begin en ik heb hem nieuw gekocht

Dit is nu de 3e zomervakantie dat ik het merk tijdens de wintersport en mei vakanties geen last van

Dus ga ik ervan uit dat de buiten temperatuur een rol speel zomer vakantie zitten wij altijd in het zuiden van Europa dus dik 35 plus buiten temperatuur
2 weken terug bijna 40 graden buiten

Vandaar dat ik de fan extra wil laten draaien bij de vorige T5 had ik 2 ventilatoren nu maar 1
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Ralph Bakker »

Die van mij loopt ook hoger dan 110gr. Bij 160+. Circuitdiesels gaan allemaal hoger dan 130gr in de olie.

Heel begrijpelijk van de topicstarter dat hij de koelfan apart wil kunnen aansturen. M.i. is dati wel mogelijk om een aparte schakelcircuit aan te brengen ook ivm canbus.
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Nu nog de vraag hoe

Makkelijkste is een schakelaar over de sensor maar of dit werkt ivm canbus weet ikniet
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Olaf »

Ik denk dat een extra oliekoeler van meer toegevoegde waarde Is, je wilt immers de olie temperatuur naar beneden hebben en niet je koelvloeistof.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Ralph Bakker »

Olaf schreef: 13 aug 2017, 19:59 Ik denk dat een extra oliekoeler van meer toegevoegde waarde Is, je wilt immers de olie temperatuur naar beneden hebben en niet je koelvloeistof.
Helemaal waar, maar de 132kw modellen hebben zowiezo geen aparte oliekoeler. Dit gaat samen met de beroemde egr ofwel de kombikoeler.

Misschien dat JB (Jos) hiervoor al eens een oplossing voor bedacht heeft.
tvanhoek
Berichten: 45
Lid geworden op: 03 jan 2008, 19:15

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door tvanhoek »

Klop helemaal dat ik de olie temp na beneden wil hebben

Maar ik dacht meer wind door het motor gedeelte wie weet help het

En mijn kennis van automotoren gaat niet ver ge niet om een olie koeler te plaatsen

Ben een vonkentrekker dus schakelaar gaat me wel lukken
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door heemskerk »

Hoe dan ook, wanneer je watertemperatuur (soms zeg je, dan weer wel dan weer niet) oploopt (meer dan de 90℃) is niet oke lijkt mij.. Naar welke waarde loopt die koelvloeistoftemperatuur dan op?

De eerste generatie GP had toch echt wel een kop-koeling-issue dus beter problemen voor zijn lijkt mij. Olietemperatuur is weer een ander verhaal al is er wel een correlatie natuurlijk.

Trouwens: ik heb ook een GP 2.0 maar wat de omstandigheden ook zijn (hitte, zomer, aanhanger volle belasting voor langere tijd) ik krijg de temperatuurmeter niet boven de 90℃.
Gebruikersavatar
Ralph Bakker
Berichten: 270
Lid geworden op: 25 dec 2015, 15:15
Locatie: Uden

Re: extra koeling t5 ivm met trekken caravan

Bericht door Ralph Bakker »

heemskerk schreef: 13 aug 2017, 21:31

Trouwens: ik heb ook een GP 2.0 maar wat de omstandigheden ook zijn (hitte, zomer, aanhanger volle belasting voor langere tijd) ik krijg de temperatuurmeter niet boven de 90℃.
Watertemp stijgt bij mij ook nooit.. Op de meter.... In VCDS kun je de werkelijke waarde aflezen.

Ben dan wel benieuwd wat je olietemp doet. Dit kun je in je BC aflezen.
Plaats reactie