Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

vragen over de T5
Plaats reactie
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

Bericht door tunafish »

Ik rij momenteel een 1.9 T5 Caravelle, 102hp, een L2H1 bouwj. 2008
Die heeft nu 250.000km en ik kijk uit naar een nieuwe bus.

Ik heb twee T5GP's op het oog, de verlangde en verhoogde versie L2H3 die ik wil ombouwen tot camper. Beiden zijn 2.0, 140hp motors met manuele versnellingsbakken.

De verschillen:
Bus A: 7.000km, bouwj. 03/2015, 20.000€
ingebouwde achterruiten
Bus B: 127.000km, bouwj. 12/2011, 17.000€
4Motion diff. lock, zonder ruiten

Wat zou de beste keuze zijn?

Ik gebruik de bus momenteel vooral in de winter voor surftrips, maar ok voor de dagelijkse boodwchappen. Nooit last gehad met slechte wegen, modder, sneeuw etc. maar met een 4Motion open ik misschien de ski-deur in de winter? Ik woon in Italië, de bergen heb ik met mijn 1.9 102hp nooit aangedurfd.
Langs de andere kant is het verschil in kilometerstand wel erg groot. Ik doe een 30K per jaar. Heb ook heel wat problemen gehad met mijn 1.9 rond de 150K: nieuwe versnellingsbak, assen, bouten in het motorblok afgebroken etc.

Is een 4Motion een must? En hoeveel kost dat aan onderhoud, reparaties etc?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

Bericht door Multivan Generation »

De nieuwere houd langer zijn waarde..
Gebruikersavatar
chrisjemol
Berichten: 249
Lid geworden op: 26 aug 2016, 20:32
Locatie: G-town

Re: Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

Bericht door chrisjemol »

voor dat verschil in km-stand en bouwjaar vind ik het prijsverschil meevallen
ik zou dus voor de laagste km-stand/jongste bus gaan!
VW T5 caravelle highline, 2,5 tdi 210pk ABT Sportsline
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

Bericht door Panadero »

Ik heb een 4 motion, een must is het m.i. niet. Wel hoger verbruik, lager laadvermogen en kans op extra reparatiekosten (ik had een pomp kapot van de 4M). Uiteraard wel meer kampeerplekken bereikbaar en (beter) wegkomen op b.v. een drassig veld of in de sneeuw als het eens nodig is. Bochtenwerk moet ook beter zijn met 4M, maar ik heb geen vergelijk.
T6.1 California Coast 4M
tunafish
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 aug 2013, 13:00

Re: Kopen: 4Motion of weinig kilometers?

Bericht door tunafish »

Ja hoe zit dat eigenlijk met het bouwjaar? Ik dacht dat VW vanaf 2015 de T6 bouwde?
Is er een verschil tussen de motors? 2011 vs 2015?
Logischerwijs zou de 2015, einde T5 serie, betrouwbaarder moeten zijn, als VW tenminste zijn fouten verbeterd...

Ik had echt wel een 4Motion gewillen, het idee een sabbatjaar te nemen en een trip te maken door Europa, daar heb je met een 4WD wel meer aan. Ook dieper de stranden op is natuurlijk heel verleidelijk. Mijn vriendin die heeft het wel niet zo voor verlaten locaties, ze denkt dat een 4Motion ons enkel meer geld kost aan verbruik, onderhoud en vooral reparaties. Waarschijnlijk heeft ze gelijk. Ik wou eerst een 4X4 Sprinter maar uiteindelijk ingezien dat dat toch wel een te groot beest is.
Plaats reactie