Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Biodiesel

vragen over de T4
Boudewijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:40
Locatie: Lelystad

Biodiesel

Bericht door Boudewijn »

Hoi jongens. Ik heb een vraag is het verstandig om met mijn transporter op biodiesel te gaan rijden. Het is een 102 pk cva motor. Uit november 2000.

Gegroet Boudewijn.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Biodiesel

Bericht door frank884 »

Boudewijn schreef:Hoi jongens. Ik heb een vraag is het verstandig om met mijn transporter op biodiesel te gaan rijden. Het is een 102 pk cva motor. Uit november 2000.

Gegroet Boudewijn.
Ik denk het niet, in brd is die iets goedkoper als gewone diesel
maar je komt met 1 liter ook niet zo ver, en het smeert de pomp slechter.

Als het zo'n economisch interesante optie was dan reden de transportbedrijven allang op dat sapje die 45000 per auto/jaar verstoken
zoals bij mijn werkgever.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

kan me vergissen maar rijden op biodiesel is in nederland niet toegestaan (wordt gezien als belastingfraude).... denk dat dat ook een goede reden is voor transportbedrijven om niet op bio over te stappen....
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
appie310-winschoten
Berichten: 139
Lid geworden op: 16 jun 2007, 22:25
Locatie: WINSCHOTEN

Bericht door appie310-winschoten »

GEWOON NORMALE DIESEL TANKEN,,dan bespaar je veel allende

of volledig ombouw naar ppo

is in het verleden veel besproken hier
Gebruikersavatar
Franck846
Berichten: 1517
Lid geworden op: 15 jan 2007, 17:30
Locatie: Oosthuizen
Contacteer:

Bericht door Franck846 »

Roger B. schreef:kan me vergissen maar rijden op biodiesel is in nederland niet toegestaan (wordt gezien als belastingfraude).... denk dat dat ook een goede reden is voor transportbedrijven om niet op bio over te stappen....

Zoals ik in een eerder topic al zei;ik wil best milieuvriendelijk zijn,maar het is niet te betalen :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Boudewijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:40
Locatie: Lelystad

biodiesel

Bericht door Boudewijn »

Hoi biodiesel is geen ppo is in lelystad gewoon te koop en is net zo duur als gewone diesel.

Boudewijn
Boudewijn
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:40
Locatie: Lelystad

biodiesel

Bericht door Boudewijn »

Sensor optimaliseert (bio)brandstoftoevoer in dieselmotor
In Duitsland heeft staatssecretaris Alexander Müller van het Bundesministerium für Verbraucherschutz, Ernährung und Landwirtschaft (BMVEL) de ontwikkeling bekendgemaakt van een speciale sensor die in de motor onderscheid kan maken tussen minerale diesel en biodiesel en die de aansturing van de motor kan aanpassen op de samenstelling van de brandstof. Volgens deskundigen komt de vondst precies op tijd, omdat steeds meer Duitse autofabrikanten weigeren hun nieuwe dieselmodellen vrij te geven voor biodiesel.

Een optimale verbranding van biodiesel, minerale diesel en uiteenlopende mengsels van beide producten. Dat is wat de nieuwe sensor moet opleveren. De sensor is ontwikkeld in het kader van het Project voor de beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen bij de verbranding van biodiesel. Dit project wordt uitgevoerd door de Bundesforschungsanstalt für Landwirtschaft in samenwerking met Volkswagen AG en door het BMVEL gesubsidieerd met ongeveer 160.000 euro.

Staatssecretaris Müller spreekt van een doorbraak voor de toekomst van biodiesel als brandstof en hoopt dat automobilisten bij de keuze van een nieuwe auto zullen vragen naar modellen met motoren die geschikt (te maken) zijn om op biodiesel te rijden. Voor het persbericht van het BMVEL, klik hier.

De uitvinding zal bij menige betrokkene een gevoel van opluchting teweegbrengen, gezien de berichten dat steeds meer autofabrikanten hun dieselmodellen niet of niet meer willen vrijgeven voor het gebruik van biodiesel. Hun voornaamste klacht is dat de kwaliteit van biodiesel niet constant is, en dat deze biobrandstof in sommige gevallen tot schade aan de motor, de aanvoerslangen van de brandstof of de verdeler kan leiden.

Bedrijven Ford en Opel zien er helemaal vanaf hun dieselmodellen voor biodiesel vrij te geven, andere zoals BMW bieden hun klanten de mogelijkheid aan tegen meerprijs de motor te laten ombouwen. Alleen het Volkswagen-concern (onder meer VW en Audi) heeft bij alle dieselmodellen vanaf 1996 met TDI-motoren een garantie voor biodiesel afgegeven, maar zelfs VW stopt daar voorlopig mee nu de nieuwe, gevoeliger generatie TDI-motoren haar intrede doet. Over de nieuwe generatie Golfs, die in september in Frankfurt wordt gepresenteerd, moet nog een besluit worden genomen.

Biodieselproducenten en pompstations doen hun best om aan de bezwaren tegemoet te komen, zeker nu duidelijk wordt dat de nieuwe generatie dieselmotoren bijzonder gevoelig voor kwaliteitsverschillen in de brandstof zijn en dat biodiesel filters kan doen blokkeren. Ze zoeken het met name in een gegarandeerde brandstofkwaliteit volgens de Europese norm voor raapmethylester E DIN 51606. Inmiddels zijn zo'n 1.300 van de 1.600 Duitse pompstations die biodiesel aanbieden gecertificeerd door de Arbeitsgemeinschaft Qualitätsmanagement Biodiesel. De introductie van de nieuwe sensor kan deze inspanningen weer een flinke duw in de rug geven.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Leuk bericht, alleen hoe oud is het al?
@ Boudewijn,
waarom denk je erover om biodiesel te gaan verstoken?
Wat is je motivatie?

Als ik dat weet dan kan ik gerichter antwoord geven :knipoog

Desnoods even via mail :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Henk Peter 856
Berichten: 777
Lid geworden op: 12 jan 2007, 21:04
Locatie: Nunspeet

Bericht door Henk Peter 856 »

Hoi, ik weet dat de diesel in Frankrijk een toevoeging heeft van 5 % biodiesel.
Volgens mij is de ACV motor geschikt voor biodiesel, kijk maar in het instructieboekje.
Het tanken van ppo is niet mogelijk is mij verteld.
Biodiesel kan je ook niet tanken als de auto een roetfilter heeft.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

Henk Peter 856 schreef:Hoi, ik weet dat de diesel in Frankrijk een toevoeging heeft van 5 % biodiesel.
Volgens mij is de ACV motor geschikt voor biodiesel, kijk maar in het instructieboekje.
Het tanken van ppo is niet mogelijk is mij verteld.
Biodiesel kan je ook niet tanken als de auto een roetfilter heeft.
Ik meen me te kunnen herinneren dat in de 1.9TD het zelfs in het tankklepje stond dat die biodiesel wel luste.
die motor werdt ook wel de milieudiesel genoemd...bij de ACV staat dat niet daar staat Diesel in het klepje
Over het algemeen ook mbt PPO ed kun je wel stellen hoe ouderwetser de moter en het uitaatsyteem hoe meer dat probleemloos mogelijk is met andere brandstoffen als diesel.
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Hallo.

Mijn 1.9 TD doet het prima op de zonnebloem olie
van de Lidl 69 cent de liter. :gekte

Oja er staat niets in mijn tankklepje.

Maar ga is Googlen en lees hier vast een linkje http://www.ppo.nu/
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

wat heeft een uitlaatsysteem te maken met het rijden op ppo?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Fred-15
Berichten: 1183
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:25
Locatie: Almere 0612039470

Bericht door Fred-15 »

Helemaal nix dus.
wie het onkruid in zijn eigen tuintje wied ziet de rotzooi bij zijn buurman niet
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33819
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

dat leek me ook Fred
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Van alles heeft een uitlaat te maken met ppo!
Of je nu diesel of ppo verbrand,de uitlaatgassen moeten erdoor heen!
:klappen :klappen :klappen :klappen

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie