Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slimme relais

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

slimme relais

Bericht door Rob Motard »

hallo, ik heb een zonnepaneel op mijn dak wat ik super vind mega blij mee maar overweeg om een slim relais te hangen om meer te laden met rijden maar vooral om de start acc met het zonnepaneel ook lekker vers te houden.
maar 2 dingen. mss zit er wel al zo een relais in mijn busje, kan ik da testen?
en 2 zonnepaneel is ingesteld op gel batt en start acc is lood kan da kwaad?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: slimme relais

Bericht door Hanz »

Rob Motard schreef: 10 jun 2018, 12:32 hallo, ik heb een zonnepaneel op mijn dak wat ik super vind mega blij mee maar overweeg om een slim relais te hangen om meer te laden met rijden maar vooral om de start acc met het zonnepaneel ook lekker vers te houden.
maar 2 dingen. mss zit er wel al zo een relais in mijn busje, kan ik da testen?
en 2 zonnepaneel is ingesteld op gel batt en start acc is lood kan da kwaad?
Voordat je het zonnepaneel gemonteerd had werd je huishoudaccu al opgeladen tijdens het rijden. Dat blijft nu toch gewoon zo? Dus wat bedoel je met 'meer laden' tijdens het rijden.
En waarom zou je de startaccu willen opladen met het zonnepaneel? Normaal gesproken laadt je die toch ook niet op als je even niet rijdt? En tijdens een eventuele langere winterstop is een druppellader een stuk effectiever.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
brecht
Berichten: 242
Lid geworden op: 31 jul 2017, 21:32

Re: slimme relais

Bericht door brecht »

Hanz schreef: 10 jun 2018, 22:05 Voordat je het zonnepaneel gemonteerd had werd je huishoudaccu al opgeladen tijdens het rijden. Dat blijft nu toch gewoon zo? Dus wat bedoel je met 'meer laden' tijdens het rijden.
En waarom zou je de startaccu willen opladen met het zonnepaneel? Normaal gesproken laadt je die toch ook niet op als je even niet rijdt? En tijdens een eventuele langere winterstop is een druppellader een stuk effectiever.
precies dat: Als je niets veranderd hebt aan de oude installatie bij het inbouwen van het paneel dan werd je hh accu al opgeladen tijdens het rijden samen met de start accu en doet gebeurd dat nu ook nog. Door dynamo en paneel samen.

Daarnaast: Vanaf je dynamo worden beiden tijdens het rijden sneller opgeladen dan met je zonnepaneel dus zelfs al zou het paneel tijdens het rijden niets doen dan zie ik de toegevoegde waarde niet in van dat alsnog in werking stellen.

Paneel lijkt me vooral voor het langer los van de stekker kunnen staan.
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: slimme relais

Bericht door Rob Motard »

Ok even ter verduidelijken wat ik bedoel.
het origineel relais laat bij rijden 50-50 tussen de 2 batterijen. dit net zo lang tot de start batterij weer vol is en dan zal de alternator het laadvermogen afbouwen. Wat overblijft word nog steeds 50-50 verdeelt over beide batterijen. Ik moet dus lang rijden eer de HH batterij weer vol is.
Slim relais zorg er voor dat dit veel sneller kan.
2. als ik niet rij en niet aan de stekker sta zou het zonnepaneel bij een volle HH batterij de start batterij laden als zijnde druppellader wat beter is voor de batterij en wat er voor zorgt dat je altijd een verse batterij hebt.

De vraag waar ik mee zit is nu, het zonnepaneel geeft verschil is gel en lood kan dit kwaad? want als ik beide batterijen ga laden is dat altijd 1 gel en 1 lood batterij.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: slimme relais

Bericht door Mickel Moen »

Waar haal je vandaan, dat het relais 50 50 laadt. Een relais laadt helemaal niet. Het enige wat het doet is koppelen en ontkoppelen.

Naast de bron zijn het vooral de accu’s die bepalen hoe er geladen wordt. Een startaccu zit vrijwel altijd in de absorptiefase. Neemt dan niet zo veel meer op. Een lege hh-accu zit in de bulkfase en neemt dan zeer veel op. Is wel afhankelijk van type. Zo neemt een AGM door de lagere inwendige weerstand makkelijker op.

Een slim relais doet niets Met de laadregeling van de dynamo. Een slim relais zorgt er dus ook niet voor, dat er sneller geladen wordt. Dan heb je een soort laadbooster nodig die net als een acculader voor verschillende laadstappen zorgt, maar dan tussen startaccu/dynamo en hh-accu.. Ctek heeft wel een dergelijk systeem, maar dat is nogal prijzig.

Wat slim is aan het relais, is dat het voorang geeft aan de startaccu. Is er aan de hh-accukant een verbruiker die veel af gaat nemen, zoals een koelkast, dan ontkoppelt het relais, omdat anders ook de startaccu aan de koeler zal leveren.

Andersom is het relais bidirectioneel. Is de spanning aan de hh-accu kant hoger, bijvoorbeeld omdat er tevens een zonnepaneel gekoppeld is, dan sluit het relais en wordt de startaccu ook geladen.

Een slim relais meet dus de spanningen aan beide kanten en beslist daarop, of het sluit of ontkoppelt.
Mijn hh-accu’s hebben een hogere spanning, dan de startaccu. Zodra ik de motor uitzet, loopt er stroom van de hh-accu naar de startaccu, ook met ontkoppelt zonnepaneel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Rob Motard
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 jan 2018, 16:36

Re: slimme relais

Bericht door Rob Motard »

bedankt voor de duidelijke uitleg alvast ben nu al weer een stuk wijzer.
Plaats reactie