Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

220v laadt hh accu niet op

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
wpans
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 jun 2014, 19:38

220v laadt hh accu niet op

Bericht door wpans »

Hallo,
Tijd geleden dat ik vraag had,heb een 1.9 td westfalia 1994, na een tijdje niet weg geweest te zijn afgelopen wknd 220v aangesloten en nu wordt de hh accu niet opgeladen(geen symbool), wel door motor tijdens rijden, de aardlekschakelaar was ook omlaag weer ingeschakeld maar niets veranderd, vandaag gekeken, zag wel een smeltzekering tegen carrosserie aan (goed)en een Bosch relai, als ik goed begrijp heeft die niks te maken met220v opladen maar te schakelen tussen startaccu en hh accu. Alle zekering die ik weet waren goed. Iemand een suggestie, bijvoorbaad dank. Wpans
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Multivan Generation »

Je lader uitbouwen en opsturen naar HenkK van hier op het forum..
En doe er meteen je koelkast aansturing ook bij..

HenkK maakt het schoon, vervangt eventuele defecte componenten,
test het en je hebt weer een gereviseerd en goed werkend systeem.
Tegen aangename prijzen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Erdem50 »

Eventueel nog zelf te controleren is de zekering in de lader zelf.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
wpans
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 jun 2014, 19:38

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door wpans »

Peter en Erdem50, bedankt voor reactie en ga er mee aan de slag, het ligt nog open. Had nog geen tijd, uitbouwen van lader moet me wel lukken.
Grtn wpans.
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Johan D »

Hier tot 2x toe hetzelfde probleem gehad. 3 jaar geleden tijdens het laden op netstroom plots heel veel rook vanuit de bus. Bleek de stroomomvormer te zijn: doorgesmolten componenten.
Probleem wordt ook hier beschreven: https://www.t4-wiki.de/wiki/Ladegerät_A10
Mijn schoonbroer (zwager) is elektronicus en heeft hem toen hersteld (componenten vervangen, printplaat helemaal schoongemaakt, bliksembeveiliging toegevoegd). Vorig jaar op de camping toch geen stroom voor de koelkast en batterijen: omvormer had het opnieuw begeven (waarschijnlijk tengevolge van laswerken die eerder waren uitgevoerd, waarbij het chassis als massa gebruikt wordt en misschien heeft de omvormer zo een stroomstoot gekregen). Zwager vertrouwde het zaakje niet meer zo (omvormer is oud en is ook een open model dat stof aantrekt enzo) en stelde volgend alternatief voor https://www.mouser.be/ProductDetail/Mea ... UPaA%3d%3d . Kostprijs 55 euro en heel stabiel en veilig.
Ik sputterde nog wat tegen, heb toch liefst alles origineel, maar toen het dringend werd toch toegegeven. Nieuwe omvormer kan gewoon op de bestaande 220V voedingsstekker aangesloten worden en voor de 12V-voorziening hebben we op basis van het schema (eerste url) de aansluiting gemaakt via een aftakking aan de multistekker (rode en bruine kabel). Enig pijnpuntje: je krijgt geen icoontje meer op je display bij het werken op netstroom omdat de groene stroomdraad van de multistekker niet is aangesloten (net zoals de dunne rode, de zwarte en de grijs-rode, maar die zijn niet echt nuttig).
Conclusie: heb nu een veilige en stabiele voeding (vermindert ook zijn spanning bij bijna geladen batterijen bv).
De oude ligt nog op de werkbank en wordt misschien ooit nog hersteld en teruggeplaatst om alles weer origineel te hebben, maar dan zou mijn zwager een volledig schema van de printplaat moeten hebben. Iemand die dat heeft?
Johan.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2714
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Erdem50 »

Ik heb toen bij mijn ombouw naar California meteen een Fraron vervangingslader ingebouwd en een slim cyrix scheidingsrelais. Symbooltje werk gewoon in het display en bij het laden wordt de startaccu ook meegenomen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Johan D »

Ok. Als iemand hier weet hoe ik het symbooltje kan aansturen, laat maar weten.
Zoals geschreven is de multistekker nog steeds aanwezig en hebben we gewoon de nieuwe omvormer net voorbij de stekker op de + en - draden aangesloten. We vonden namelijk niet meteen een tegenstekker (die in de originele omvormer zit ingebouwd), dat zou esthetischer geweest zijn en makkelijker indien duidelijk wordt met welke spanning je de andere draden mag aansturen.
Kan iemand verduidelijken hoe je eigen afbeeldingen plaatst in een bericht? Blijkbaar moet je ze eerst als een onder url opslaan, of zie ik dat verkeerd?
Maakt de zaak soms toch wat duidelijker.
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door HenkK »

Het stekker symbooltje licht op als er op pin 5 12 volt aangesloten wordt. Deze spanning moet uit je lader komen en aanwezig zijn als de lader aan de 230 volt hangt. Zorg ervoor dat er geen grote stromen kunnen gaan lopen en begrens de spanning op max 100mA. Hoe dat te doen zul je uit het schema van je lader moeten halen of door middel van meting.

Van de oorspronkelijke westfalia laders zijn nooit schema's beschikbaar gesteld. Echter met de nodige kennis van elektronica en van analoge schakelende voedingen moet deze lader hersteld kunnen worden. Zorg er voor dat er een opstelling is waar de lader mee getest kan worden of te wel alle aansluitingen in de 6 polige stekker aanwezig zijn. Anders werkt niets correct en valt er ook niet te meten.

Dat de lader oud is zegt niets, waarschijnlijk is je T4 dat ook. Alleen heeft de lader nooit enige aandacht gekregen en de T4 wel.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
Johan D
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 aug 2010, 15:37
Locatie: Vlaams-Brabant België

Re: 220v laadt hh accu niet op

Bericht door Johan D »

Via een ander bericht in het forum ook dit alternatief gevonden. Voordeel = plug and play, nadeel = kostprijs.

https://www.buscamperparts.nl/a-4877794 ... arco-polo/
Plaats reactie