Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

vragen over de T4
Plaats reactie
petre58
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 13, 2018 22:43
Locatie: Noordwijkerhout

Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door petre58 »

Beste collega T4 rijders,
Ik ben nieuw op weetjewel met mijn Caravelle bus 2,5/111kW (axg) uit 2003. Een heerlijke camper, hij rijdt naar mijn tevredenheid, maarrr.... hij heeft veel foutcodes die de garage er maar niet uit krijgt. Daar wordt ik een 'beetje' onzeker van. Een slinger van knipperende waarschuwingslampjes met de uiteindelijke opdracht de 'werkstatt' te bezoeken.
De Foutcodes zijn 17570 (sensor voor temperatuur brandstof G81, kortsluiting naar massa),18057 (Aansturing databus, geen signaal van ABS regelmodule), 16955 (remlichtschakelaar, onjuist signaal), 00562 (sensor voor oliepeil en olie temperatuur G266, onderbreking/korsluiting naar plus), 01316 (Regelmodule remsysteem ABS, geen communicatie). Verder niets ...... :-(
De remschakelaar is al een paar keer vervangen (remlichten doen het wel, maar crouse control niet), de kabelboom in de bestuurders deur is gerepareerd maar de ramen in beide deuren functioneren nog niet.
Ik vind het er uitzichtloos uitzien, maar wil er (nog) niet aan hem aan een opkoper aan te bieden.
Komt zo'n verzameling van foutmeldingen iemand bekend voor, met hopelijk een simpele oplossing...?
Vrgr. René

INMIDDELS BIJ EEN ANDERE DEALER. Zijn oordeel was niet om blij van te worden. Er is in het verleden geklooid met de elektriciteit (waardoor zelfs plaatsen in de zekeringkast zijn doorgebrand..). Hij houdt me een kostenplaatje voor waar ik niet blij van wordt: reparaties die kunnen oplopen tot wel EUR 3.500 of verkoop van mijn auto voor EUR 1.000. Graag wil ik bij jullie ervaren T4 rijders polsen of het verhaal klopt.
1. Caravelle T4 150pk zijn probleem auto's (zeker in vergelijking met de 102pk's)
2. Een ABS pomp of module stuk, een nieuwe zekeringkast, een brandstof temperatuursensor of pomp (en dus ook vervanging van distributie set, x2), een kapotte kachelmotor of weerstand. Dit laten maken kost veel (E 3.500) maar zorgt ook dat de auto voor verkoop weinig waarde over houdt (E 1.000).

Vandaag nog heen en terug gereden naar Groningen (vanuit Noordwijk, Zuid-Holland). Hij rijdt dan soepel (m.u.v. stationair), kabbelt met nog geen 3.000 toeren met 130km/pu de snelweg over!!
Ik krijg bij de zoveelste garage het idee, dat ze de pest hebben aan problemen die met het elektrisch circuit te maken hebben.
Mijn vraag is of punten 1. en 2. kloppen. BV bedankt voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door petre58 op ma mei 06, 2019 1:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1867
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Erdem50 »

Beste Rene,

Daar zitten wel een paar bekende tussen die goed op te lossen zijn. Waar woon je, misschien handig te vermelden zodat iemand eens in real life mee kan kijken.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Pascal-141 »

Is de kabelboom naar de motor al degelijk gecontroleerd ? Je zou echt de eerste niet zijn waarbij de kabeltjes doorgeschuurd zijn door trillingen/bewegen van de motor. En soms zie je het van buitenaf ook niet meteen .
Ik zou alvast ook alle bekabeling op en rond de motor eens van naderbij controleren.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Pascal-141 »

petre58 schreef: za jul 21, 2018 2:00


INMIDDELS BIJ EEN ANDERE DEALER. Zijn oordeel was niet om blij van te worden. Er is in het verleden geklooid met de elektriciteit (waardoor zelfs plaatsen in de zekeringkast zijn doorgebrand..). Hij houdt me een kostenplaatje voor waar ik niet blij van wordt: reparaties die kunnen oplopen tot wel EUR 3.500 of verkoop van mijn auto voor EUR 1.000. Graag wil ik bij jullie ervaren T4 rijders polsen of het verhaal klopt.
1. Caravelle T4 150pk zijn probleem auto's (zeker in vergelijking met de 102pk's)
2. Een ABS pomp of module stuk, een nieuwe zekeringkast, een brandstof temperatuursensor of pomp (en dus ook vervanging van distributie set, x2), een kapotte kachelmotor of weerstand. Dit laten maken kost veel (E 3.500) maar zorgt ook dat de auto voor verkoop weinig waarde over houdt (E 1.000).

Vandaag nog heen en terug gereden naar Groningen (vanuit Noordwijk, Zuid-Holland). Hij rijdt dan soepel (m.u.v. stationair), kabbelt met nog geen 3.000 toeren met 130km/pu de snelweg over!!
Ik krijg bij de zoveelste garage het idee, dat ze de pest hebben aan problemen die met het elektrisch circuit te maken hebben.
Mijn vraag is of punten 1. en 2. kloppen. BV bedankt voor jullie reactie!
Als die "dealer " dit zegt : "1. Caravelle T4 150pk zijn probleem auto's (zeker in vergelijking met de 102pk's)
2. Een ABS pomp of module stuk, een nieuwe zekeringkast, een brandstof temperatuursensor of pomp (en dus ook vervanging van distributie set, x2), een kapotte kachelmotor of weerstand. Dit laten maken kost veel (E 3.500) maar zorgt ook dat de auto voor verkoop weinig waarde over houdt (E 1.000). "
, dan heb ik daar hetvolgende op te zeggen :
-die kerel heeft waarschijnlijk nog nooit aan een T4 TDI gewerkt , als hij zo'n onzin uitkraamt
-de 151pk's zijn helemaal geen probleem auto's !
-distributie hoeft helemaal niet vervangen te worden om de pomp te wisselen (dat zit aan de andere zijde van de motor en zit helemaal niet bij de distributieriem !)
-een kachelmotor kost 25eur tweedehands , een zekeringkast kost 20a30eur tweedehands, een temperatuursensor kost pakweg 20eur nieuw , en een tweedehandspomp kost je pakweg 250a500eur (en voor ietsje meer heb je een gereviseerde pomp incl garantie)

Mijn advies : ga ergens anders , bij een T4 specialist waar je goed geholpen word , maar ga niet meer bij die "dealer" , want ik denk dat die jou gewoon droogweg langs achter wil nemen ...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2964
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Snautzer »

Wat Pascal zegt, helemaal, 100% . Overigens, ik woon niet ver van Noordwijk :zwaai
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29535
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Multivan Generation »

Dat de cruisecontrol niet werkt kan meerdere oorzaken hebben. Er is een probleem met de ABS dus dat zou een reden kunnen zijn.
Sommige bussen hebben 1 vierpolige sensor bij het rempedaal, andere bussen hebben 2 sensoren met 2 polen. Hoeveel sensoren heb jij op het rempedaal zitten?
Cruisecontrol is ook diagnostiseerbaar via de OBD.
Hoe je dat doet heb ik op mijn website vermeld.
Www.eldiape.com.

Die olietemperatuur/ olieniveausensor gaat vaak defect. Is niet zo spannend. Kun je mee blijven doorrijden en pas vervangen als je olie gaat verversen. Check ook de bekabeling bij die sensor even op beschadigingen.

ABS storingen.. kijk even of je geen oxidatie op je stekker hebt. Die brandstof temperatuursensor kun je prima bij Terlouw dieselservice in Mijnsherenland laten vervangen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29535
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Multivan Generation »

Heeft je bus trouwens climatronic?
Zo ja, dan heb ik de speciale kachelweerstand denk ik nog wel liggen denk ik. De kachelmotor is er dan eentje die niet standaard is, en die heb ik, denk ik, ook nog wel liggen..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
petre58
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 13, 2018 22:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door petre58 »

Tjeempie, dit zijn reacties waar ik blij van word!!
Ik ga volgende week een plan de campagne maken en zal dan zeker contact opnemen met wie in de buurt woont of iets voor overname heeft.
Dank jullie wel.

Vrgr. René
petre58
Berichten: 6
Lid geworden op: vr jul 13, 2018 22:43
Locatie: Noordwijkerhout

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door petre58 »

En zo alweer een goed jaar verder. Ik had jullie wel even mogen melden hoe het nu opgelost is, na al die top-tips!
Ik ben naar ABC-parts garage in Schiedam gegaan. Daar ben ik fantastisch geholpen en zijn 99% van de meldingen opgelost. (op EPS melding na) Een paar maanden later, bij de grens van Spanje, durfde ik er weer in te geloven: wat is dit een fantastische auto!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29535
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Foutcode 17570,18057, 16955, 00562

Bericht door Multivan Generation »

Mooi zo, en dank voor de terugkoppeling.
Verder weet je nu dat je 2 garages van je te vertrouwen lijstje kunt afstrepen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie