Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door melvin »

Dag,

Is er iemand die het onderstaande raamprobleem herkent?

Afgelopen dagen steeds minder vaak de raambediening kunnen gebruiken. Als hij reageert dan liep hij wel goed en soepel.
Nu doet hij niets meer. LInks wel alles ok.

Accu er al even af gehad. Deurbekleding. Niets geks, alles ziet er prima uit. Maar rechterraam reageert nergens meer op. Ook al even aan de kabelbomen gewiebeld, terwijl de schakelaar werd bedient, om een kabelbreuk te constateren, geen reactie

Weet iemand:

Waar zit het relais,
is er één zekering voor beide ramen tegelijk? Zo ja, waar zitten deze?

Alle tips zijn welkom, met dit weer is raam verplicht open geen probleem, maar dat ie weer dicht kan zou fijn zijn :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door Multivan Generation »

melvin schreef: 08 aug 2018, 18:25 Dag,

Is er iemand die het onderstaande raamprobleem herkent?

Afgelopen dagen steeds minder vaak de raambediening kunnen gebruiken. Als hij reageert dan liep hij wel goed en soepel.
Nu doet hij niets meer. LInks wel alles ok.

Welke knop gebruik je?
Als je met de dubbele knop links de rechter ruit bediend, reageert het raam rechts dan?
Als je de schakelaar rechts gebruikt, reageert het raam dan?
Als je de rechter schakelaar loshaalt en op de stekker van de rechter ruit steekt aan de linkerzijde, doet de rechter ruit het dan wel?
Als je de stekker van de dubbele aansluiting links omdraait doet links het dan nog wel?
Bovenstaande is om de schakelaars uit te kunnen sluiten.

Ook weet je dan iets meer over kabelboom.
Als rechts gewoon niet klinkt tijdens testen,
Dan kun je rechts onder de versterkingsbalk de aansluiting naar de rechter deur vinden en stroom meten op de stekkers daar.

Ziet dat er goed uit dan deurkabelboom rechts uitbouwen en controleren en of op de raammoter zelf meten of er spanning op komt.


Weet iemand:

Waar zit het relais,
is er één zekering voor beide ramen tegelijk? Zo ja, waar zitten deze?
1 zekering voor beide ramen.. Dus als links wel werkt dan is de zekering goed..

Alle tips zijn welkom, met dit weer is raam verplicht open geen probleem, maar dat ie weer dicht kan zou fijn zijn :)

Als dicht lastig is, dan kan het ook teveel weerstand door deurrubbers zijn.. motor zelf kan ook defect zijn..

Succes met troubleshooten..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door Erdem50 »

Komt wel eens voor dat raam vastgeplakt zit aan het rubber, helemaal met het warme weer.

Welke regio zit je? Misschien dat een weetjeweller in de buurt kan helpen?
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door melvin »

Tnx allemaal. Wiki had ik al doorgespit, altijd handig en heel compleet maar hielp niet direct.

Het raam loopt vrij in de sponningen. De kabelboom kan het eigenlijk niet zijn. Is netjes en soepel. Mijn linkerraam doet het goed, dus geen relais of zekering (neem aan dat er 1 zekering en relais voor beide samen is). Ik vermoed nu dus de rechter raammotor. Hij geeft namelijk ook geen klik, niets. Ik heb het rv raammechanisme even uitgebouwd en zal morgen de stekker van de linkse erop aansluiten. Dan zo checken of de motor stuk is. Ik zag op internet al een Nwe Magneto Marelli voor 60,-. Dat valt op zich mee, al had ik liever origineel bosch of Siemens oid.

Dank tot zover. Ik zal even laten weten wat het euvel was!

Dank!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door Multivan Generation »

De bedrading kun je ook doormeten.
Van onder bij dashboardkastje als ene kant en stekkers in de deur als de andere kant. Multimeter op weerstand en eventueel op piep instellen..
Massa op deur en op de versterkings dwarsbalk is normaal het probleem niet.

Een tijdje terug had iemand anders ook een motor defect..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door robstof »

black bulli schreef: 09 aug 2018, 21:25 Slechte massa, kan ook nog.Doet de schakelaar verlichting wel iets? De kabelbos kan er optisch nog goed uitzien echter als je de zwarte tape verwijderd zie je geplette draden die er ook nog uitzien echter vaak de kern gebroken...succes ermee
Daar sluit ik mij bij aan, vooral de kabelboom links is vaak slecht, heb die van mij al vervangen, de rechter spiegel deed niets meer.


Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door melvin »

Dank jullie. Ik zal toch naar een kabelbreuk moeten gaan zoeken. Zojuist namelijk het raammechanisme rechts, aangesloten op de stekker van links.. en doet het dan gewoon :)

Met 'schakelaar verlichting' bedoel je de schakelaar in de A-stijl neem ik aan? Voor de binnenverlichting? Die ga ik ook even checken. Dank voor te tip.

Vanmiddag maar de multimeter er bij. Maak gelijk gebruik van de uitgebouwde delen om nu dan gelijk maar de speakertjes in de deurbakken te bouwen die ik al 2 jaar heb liggen :) Twee vliegen in één klap zeg maar! En met wat tijd over moet ik nog opzoek naar de draden voor de remvloeistofniveau en de handrem, bij de motorombouw van 102 naar 151pk zijn die waarschijnlijk verwisseld. Daarom krijg ik nu elke keer een piep als ik de handrem aantrek.. en wss geen piep als het remvloeistofniveau te laag is... dit is misschien ook de reden dat mijn CC het niet doet, daar hebben wij al eens naar gekeken, Peter, nog steeds niets opgelost haha :)

Dank voor het meedenken allemaal tot zover. Ik laat het weten.

Melvin
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door melvin »

Dank Blackbulli

Ik heb zojuist gekeken. Van alle schakelaars werkt de verlichting. Ik heb ook de werking van alle 3 getest door ze allemaal op het werkende raam aan te sluiten. Dan gaat het raam, met alle drie knoppen, gewoon op en neer...

Vreemd... :bonk :)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33816
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door Multivan Generation »

Je schakelaars zijn dus goed.
Dus die kun je als oorzaak afstrepen.
En je raammotor ook :toppie

Edit, net op mijn harddisk gezocht..

Misschien heb je er iets aan..?

Links:
Afbeelding

Rechterzijde:
Afbeelding

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 169
Lid geworden op: 31 mei 2013, 17:56

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door melvin »

Gevonden! In de rechter portier kabeldoorvoer. Onder het half losgelaten zwarte tape was de dikke rode draad helemaal doorgebroken... Enkele andere draden begonnen al scheurtjes in de mantel te vertonen.

Zo zie je maar, het laatste wat je verwacht is toch weer de oorzaak.

Bijkomend voordeel is dat ik nu speakers heb ingebouwd :)

Dank allemaal!
Gebruikersavatar
robstof
Berichten: 271
Lid geworden op: 31 jul 2010, 21:44
Locatie: Dinteloord Noord-brabant

Re: bijrijdersraams storing 2.5 TDI 1998

Bericht door robstof »

Fijn dat je het gevonden heb, misschien wel een idee om links ook even na kijken.

Rob
2.5 tdi acv wijsneus 1998 dubbelcabine zwart, 495.000 km eerste eigenaar.
Wie een taalfout vind, mag hem houden.
Plaats reactie