Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Update na 20.000 km

vragen over de T5
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Update na 20.000 km

Bericht door TransporterTDi »

Begin april besteld en na 3 1/2 maand eindelijk afgelopen maandag voor de deur van de zaak afgeleverd door iemand van het hoofdkantoor.
Bijna 14 weken :bonk ! De eerste 600 km zitten er op en ik kan niet anders zeggen dan dat hij best goed rijdt.
Ook de motor valt me niet tegen (ik kom uit een Caddy 2.0 SDi), al zit ik wel vaak al direct plankgas na het schakelen... alleen onder
de 1.600 toeren is het niks en daaronder valt hij gemakkelijk dood.

O ja, een enkele uitlaat, is dat nieuw?!
Er zit geen roetfilter op, vond m'n baas niet nodig...

VW Transporter Bestelwagen 1.9 TDi (75 kW/102 pk)
60-Edition-pakket
Achterdeuren met verwarmde ruiten
Slechtweer-pakket 1 (mistlampen en ruitenwissers achter)
Radio/cd RCD200 MP3
Hoge scheidingswand met vaste ruit
Lat om lat betimmering
Betonplex laadvloer
Berkentriplex zijwandbetimmering
Wielkast omtimmering betonplex

+ Motorkarakter boven 1.600 toeren
+ Schakelen/sturen
+ Stoelen (vooral door arm- en lendensteunen)
+ Ruimte
+ Uitrusting

- Zijwindgevoelig
- Banden- en windgeruis (Conti VancoContact 205/65 R16C 107/105T)
- Ramen beslaan snel bij regen en airco uit
- Rumoerige motor boven 2.500 toeren
- Tussenwand met plastic ruit mag steviger

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding[/b]
Laatst gewijzigd door TransporterTDi op 27 okt 2007, 08:31, 1 keer totaal gewijzigd.
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Bericht door pamadana »

Wat een klein motortje :jump :bifun
Grapje veel plezier,
Waarom zo lang hebben moeten wachten trouwens.
Ik heb mijn T5 174PK :lach DC 60`s op 19juni besteld en wordt 22 augustus geleverd!!!!!!

Groeten Patrick
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Bericht door TransporterTDi »

Geen idee, misschien was die van jou een voorraadauto?
Dat betimmeren schijnt ook altijd zolang te duren.

Nu 4.300 km gereden en ik moet zeggen, heerlijke bus, serieus. Kijk, 't is geen sprinter die TDi 102, maar na een Caddy SDi is een turbo echt geweldig.
En als je een beetje plankt ga je zó over de maximum snelheid heen, en op de teller haalt hij 175 km/h. Maar dat dit de opgegeven top van 157 is zou me verbazen, wel erg grote afwijking!
pamadana
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 feb 2007, 14:14
Locatie: deventer
Contacteer:

Bericht door pamadana »

Ik weet zeker dat ie van mij geen voorraad auto is, hij is week 29 geproduceerd bij VW.
Ik weet wel dat mijn dealer 1 van de weinigen is die zelf gekwalicifeerd personeel in dienst heeft om om te bouwen naar DC.
Hij staat nu al te pronken op parkeerplaats bij de dealer, maar ze beginnen woensdag met ombouwen( duurt 1.5 dag incl. radio inbouwen en trekhaak)
Ga morgen op vakantie voor 1 week dus is niet erg dat ie 22 augustus geleverd wordt.
En dat over die pk`s was een grap, maar op het moment dat ik kon kiezen heb ik mezelf verwend en ben voor de 174 pk gegaan.........
Ik weet dat de 130 pk al ruim voldoende is, maar ik heb mezelf hopelijk verwend!!!

Groeten Patrick
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Transporter tdi,

Veel plezier met je nieuwe t5.
Dat de uitlaat enkel is,ja dat zag je zelf al,mijn t5 is van 2006 en heeft inderdaad 2 eindpijpjes!
Ook denk ik dat jouw auto geen extra geluids isolatie heeft.
Onder mijn t5 zit namelijk helemaal een kunstof bodemplaat en die zal ook wel het nodige geluid tegenhouden want ik vind m`n auto aardig stil. :klappen
Roetfilter heb ik trouwens ook niet!

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Bericht door TransporterTDi »

O, kan dat ook nog, extra isolatie. Is dat een optie? Niks gezien in de prijslijst.
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

dat hangt vooral af van de versie die je neemt (transporter, caravelle of multivan)
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Bericht door TransporterTDi »

Juist ja.

Ik moet af en toe nog wel wennen aan de koppeling, die is vrij kort in z'n aangrijppunt. Soms laat ik 'm afslaan, en dan vooral als ik te laag in de toeren zit en plankgas geef. Dat pakt ie niet, haha :lach . Precies in een vervelende verkeerssituatie natuurlijk :bifun .
Die Caddy had geen turbo die opgang hoeft te komen en ontiegelijk soepel, al valt me deze TDi ook niet tegen wat dat betreft.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Bericht door harry t5 191 »

Nu heb ik toevallig gewoon een Transporter,dus zal de geluids isolatie wel te maken hebben met een luxe pakket! :klappen
Multivan of Caravelle kan ik niet betalen hoor! :ie

:wjw :T54LIFE :zwaai
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Gebruikersavatar
appie
Berichten: 386
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:04
Locatie: zwarte haan
Contacteer:

Bericht door appie »

Paar 100 euri en alle mv caravelle dempingmatten zitten er in, t5 = lego
TransporterTDi
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 mar 2007, 19:33

Update na 20.000 km

Bericht door TransporterTDi »

Update na 20.000 km

Ik zal even wat ervaringen uit de doeken doen na 20.000 km's.
Ik ben echt héél blij en tevree met m'n T5 TDi102.

Motor
Trekt lekker met 250 Nm, goede combinatie met versnellingsbakverhoudingen, maar onder de 2.000 toeren is er vrij weinig trekkracht (turbogat). Echte doordouwer met vrij hoog geluidsniveau bij stevig doortrekken, maar dat vind ik wel beter, dan weet je tenminste dat hij aan 't werk is :lach . Boven de 3.800 toeren neemt de trekkracht weer af, dus daarboven komen is weinig nuttig. Olieverbruik zoals het er nu naar uit ziet 1 ltr/10.000 km. Voorbanden (Conti VancoContact) zijn na 20.000 al flink versleten, bij 30.000-beurt laten vervangen.
Eerst goed warm rijden (niet boven 2.000 toeren en 100 km/h) en dan na 30 km langzaam alles opvoeren. Temperatuur blijft ten alle tijden keurig bij de 90 graden staan.

Weggedrag
Zeker met ASR aan naar mijn mening beperkt onderstuur. Stuurt ten alle tijden en bij alle snelheden zeker en strak, nooit vaag. Bij straatje-keren wel vrij zwaar, maar liever dat dan vaagheid (bandenspanning 4,5 bar bij 205/65 R16C 107/105T). Wél erg uitkijken bij uitwijken op snelheid zonder belading, dan ben je 'm (zonder ESP) écht kwijt. Probeer maar eens bij 140 km/h een beetje van links naar rechts te sturen, voel je direct de achterkant zwiepen!
Vering lekker stevig, maar toch is het comfort nog goed. Ook hier liever stevig dan zompig-Frans... Bij naderen van verkeersdrempel op hoge snelheid en tegelijkertijd remmen schiet hij niet direct in z'n ABS (m'n vorige Caddy wel).
Wel vrij makkelijk piepende banden in de bocht bij doorzetten (had Caddy nooit last van).

Remmen
De remweg (voorál beladen) is te lang, dat ondervond de AutoWeek in de afgelopen bedrijfsautotest ook. De remmen zijn wel heel goed te doseren.
Bij flink intrappen van het pedaal heeft het bij het terug omhoog komen wat vertraging. Je voet is eerder omhoog dan het pedaal, vreemd. Maar die remweg is echt iets om rekening mee te houden, al is het weggedrag gelukkig zo veilig dat je in ongelukkige situaties wel weer op je pootjes terecht komt...

Interieur
Goede stoelen met lendensteun en armleuningen, en goede positie t.o.v. stuur/pedalen/pook. Alle knoppen direct te bereiken en logisch van plaats. Alleen wat weinig plek op dashboard met vakjes. Ik mis ook een hoge middenconsole met handrem direct onder handbereik, die zit nu erg laag...
De wielkasten achter zijn betimmerd waardoor de krik en gereedschap nu tussen de voorstoelen ligt, maar verder is er nergens een goeie plek.
Goede afwerking van dashboard, grote portiervakken, alleen geen brede plank tegen het dak. Van rammeltjes is nauwelijks sprake.

Laadruimte
Alles is betimmerd, wanden lat om lat. Zelf een rubbere mat erin gelegd tegen schuiven van dozen. Ik heb een houten tussenschot dat vrij ver de laadruimte in komt en de ruimte bij de zijdeur beperkt voor inladen van palets met heftruck... Had liever een kunststofschot met VW-logo gehad.
Verder geen klachten, lekker ruim.
Alléén...het raam van 't tussenschot is niet ontspiegeld, je went er wel aan maar het BLIJFT drama, serieus...

Verbruik
Normaal rij ik 1 op 11/12. Boordcomputer geeft 0,5/0,6 liter te positief aan. Met 80 liter tankinhoud actieradius van goeie 800 km. Ik rijd met warme motor vrij aardig door, vaak plankgas, schakelen bij 3.000/3.500 toeren, op rijksweg tussen 120-140 km/h met uitschieters naar 160 (nee met :politie valt het erg mee hoor, gelukkig). Dus wat dat betreft valt me het verbruik niet tegen, 1 op 10 is nog nooit aan de orde geweest.

Zoals je ziet, ook ik ben erg tevreden met m'n T5-bussie!
Alleen jammer dat ik geen 60-plaatje achterop en op de pook heb, dat zijn nét die details, terwijl ik toch ECHT een 60' heb!
Wat ik nog zou willen zijn windschermen boven de portieren. Ik heb vaak een van de ramen een stukje open, maar nu is het best een pokke herrie. Ook een carbon of zilver dashboardsetje zou ik leuk vinden. Witte of donkere achterlichten zijn ook mooi, maar wat duur vind ik (het is en blijft een leaseauto).
Laatst gewijzigd door TransporterTDi op 27 okt 2007, 10:03, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Bericht door Roel »

Hallo,

Ziet er allemaal goed uit. Zelf heb ik een T5 die uit belgie komt, het valt mij op dat hier een hoop op zit wat een nederlandse versie niet heeft.
zoals inderdaad de geluidsdemping onder de auto, roetfilter, asr, verwarmde achterruiten,elektrische spiegels (inklappen) en ik heb ook een grotere tank (nu weet ik niet of dat komt omdat het een 2.5Tdi is)
wat betreft de handrem ben ik wel met je eens, ik vind hem ook erg laag zitten....

Voor de rest wens ik je veel plezier met je bus :happy :happy :happy :happy
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

volgens mij is het handrem gebeuren nu eenmaal een kwestie bij elke bus. Aangezien hij niet op het dashboard kan, moet hij wel op de vloer. Of je moet een handrem a-la vrachtwagen, met zo'n klein pookje op het dash.
T4 2.5TDI 88pk 1999
Gebruikersavatar
JP
Berichten: 469
Lid geworden op: 25 jun 2007, 23:14
Locatie: Nederland

Bericht door JP »

hendrikus schreef:volgens mij is het handrem gebeuren nu eenmaal een kwestie bij elke bus. Aangezien hij niet op het dashboard kan, moet hij wel op de vloer. Of je moet een handrem a-la vrachtwagen, met zo'n klein pookje op het dash.
Handrem a-la vrachtwagen zou toch een mooie oplossing zijn?

Wel mooi om te lezen dat TS na 20.000 km nog zo tevreden is.
Ik ben inmiddels 2000 km onderweg en ook zeer tevreden!

Groet JP
Gebruikersavatar
hendrikus
Berichten: 749
Lid geworden op: 13 mar 2007, 19:56
Locatie: grunn

Bericht door hendrikus »

dan kunnen ze beter een handrem a-la Audi a6 plaatsen. Electronisch die vanzelf losschiet als je gas geeft en je bent dan ook maar een klein knopje nodig die gewoon ih dash verwerkt kan worden
T4 2.5TDI 88pk 1999
Plaats reactie